2012-03-21, 16:07
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Vi kan ta oss till andra galaxer i våra hjärnor med hjälp av teleskop. Vi föreställer oss att vi är där genom att titta på fenomenet. Men allt detta sker fortfarande i våra hjärnor. Vi hade ingen aning om att andra galaxer fanns förrän vi med hjälp av hjärnans kraft kunde uppfinna ett sätt att titta på dem.

Det börjar i hjärnan. Utan en hjärna hade universum aldrig funnits. Fattar du? Det måste först finnas en observatör innan det kan finnas något att observera.

Du tror helt felaktigt att det finns en värld utanför din hjärna. Det gör det inte. Det är din hjärna som tolkar omgivningen utifrån dina erfarenheter. Det finns inte ett universellt svar. Bara oändligt många tolkningar som alla är mer eller mindre rätt.
Utan en människas hjärna med vetskapen om att universum existerar? Jag vet att vi har haft den här diskusionen förr, och tycker den är helt irrelevant. Det är klart universum existerar utan en mänsklig hjärna.
I vårt perspektiv existerar Andromedagalaxen. För en myra? Nej, den har ingen vetskap om det. Men lik förbaskat existerar galaxen.

Om en pingvin släpper en prutt på Antarktis, utan någon människas vetskap, existerade prutten?
Citera
2012-03-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Utan en människas hjärna med vetskapen om att universum existerar? Jag vet att vi har haft den här diskusionen förr, och tycker den är helt irrelevant. Det är klart universum existerar utan en mänsklig hjärna.
I vårt perspektiv existerar Andromedagalaxen. För en myra? Nej, den har ingen vetskap om det. Men lik förbaskat existerar galaxen.

Om en pingvin släpper en prutt på Antarktis, utan någon människas vetskap, existerade prutten?

Bara för att du tycker att det är irrelevant betyder det inte att det är irrelevant. Och nej, prutten existerar inte eftersom du utan mätinstrument får väldigt svårt att bevisa för mig att den fanns. Men du kanske anser att vi likt alla andra religiösa fanatiker ska ha...faith?

Jag tror vi pratar förbi varann. Du kan inte på något sätt bevisa för mig att universum skulle fortsätta att existera om alla hjärnor helt plötsligt skulle försvinna. Ska jag bara lita blint på dig när du säger att universum fortsätter att existera även när vi inte länge är medvetna om den utan att du någonsin kommer att kunna bevisa det? Nejdu. Sånt trams går jag inte på
Citera
2012-03-21, 16:26
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minimalt_Psykad
Bara för att du tycker att det är irrelevant betyder det inte att det är irrelevant. Och nej, prutten existerar inte eftersom du utan mätinstrument får väldigt svårt att bevisa för mig att den fanns. Men du kanske anser att vi likt alla andra religiösa fanatiker ska ha...faith?

Jag tror vi pratar förbi varann. Du kan inte på något sätt bevisa för mig att universum skulle fortsätta att existera om alla hjärnor helt plötsligt skulle försvinna. Ska jag bara lita blint på dig när du säger att universum fortsätter att existera även när vi inte länge är medvetna om den utan att du någonsin kommer att kunna bevisa det? Nejdu. Sånt trams går jag inte på
Fast Jorden existerade bevisligen innan människan. Lika så universum.
Du drar det i människors perspektiv.

När jag dör, upphör universum att existera, för mig. Men den fanns bevisligen innan jag föddes (fråga min mor!).

Du får ursäkta, men jag tycker det där är filosofiskt bullcrap!

Nu är vi way off topic och för att komma på rätt spår säger jag det igen.

Jag tycker den mörka energin är ett av universums största mysterier.
Citera
2012-03-21, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffTheDragon
Fast Jorden existerade bevisligen innan människan. Lika så universum.
Du drar det i människors perspektiv.

När jag dör, upphör universum att existera, för mig. Men den fanns bevisligen innan jag föddes (fråga min mor!).

Du får ursäkta, men jag tycker det där är filosofiskt bullcrap!

Nu är vi way off topic och för att komma på rätt spår säger jag det igen.

Jag tycker den mörka energin är ett av universums största mysterier.

Jovisst, men vem ska jag fråga om jag vill ha reda hur och varför universum skapades? Mig själv? Men om alla barn skulle fråga sina föräldrar hur och varför de blev till så skulle barnen få väldigt många olika och motstridiga svar.

Förstår du vart jag vill komma? Det är lönlöst att söka efter ett universellt svar som passar alla.

Och förresten är det omöjligt för din mamma att bevisa för dig att hon fanns innan dig. Hur skulle en sådan bevisföring se ut? Då är vi tillbaka till det fallande trädet i skogen. Och kom inte med carbon dating eller liknande för det är en metod utvecklad av människan och därför inget att lita på som dessutom går att manipulera.

Om man söker efter ett enda svar så slår man knut på sig själv. Det finns inget svar.

Universums största mysterium kan inte vara något annat än hjärnan för att det är just hjärnan som ställer frågan. Varför ställer hjärnan frågan? Varför är hjärnan i behov av att veta vad som är mest mystiskt? Varför har hjärnan ett behov av att hitta svaret i rymden? Varför har hjärnan ett behov av att veta något öht? Detta är frågor som verkligen berör själva kärnan i mysteriet och som borde engagera oss. Hjärnans största misstag verkar vara att glömma bort sig själv.
Senast redigerad av Minimalt_Psykad 2012-03-21 kl. 16:48.
Citera
2012-03-21, 17:25
Medlem
Herr.Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XivioN
Någon källa på det? hade gärna läst om det
Här är en liten del av artikeln, vill du läsa mer får du fixa numret på något sätt. Fast man lär ju hitta massor med en enkel googling också

http://illvet.se/universum/satellite...ta-livstecknet
Citera
2012-03-21, 19:34
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjerne
Någon som vet vad som enligt forskare anses vara universums största mysterium? Mörk materia? Svarta hål? Vad som fanns innan Big Bang? Något annat? Vad tycker ni själva är svårast att förstå sig på när det gäller rymden?

Spännande faktiskt!

Vet inte vad det stora mysteriet är för forskare, men misstänker det du räknar upp är ett par av dem!

Storleken på universum för mig är nog svårast att greppa...

Big bang är också lite svårt tycker jag då energin enbart övergår i andra former så måste den funnits där på något sätt och tycker det är svår "greppat"... men mörk materia är kanske är grejen som kanske förklarar det på något sätt...

"Svarta hål" har jag en väldigt enkel "egen" teori om så det är enkelt :-)
Citera
2012-03-21, 21:21
Medlem
Giorgis avatar
En sak som aldrig tas upp i läroböcker och populärvetenskap som är ett rätt så stort problem är "The Missing Baryons" är rätt nyfiken på var de kan vara...
Citera
2012-03-21, 21:43
Medlem
stjernes avatar
Jag tycker att ni alla bjuder på intressant och spännande läsning i den här tråden. Jättekul!

Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Spännande faktiskt!

Vet inte vad det stora mysteriet är för forskare, men misstänker det du räknar upp är ett par av dem!

Storleken på universum för mig är nog svårast att greppa...

Big bang är också lite svårt tycker jag då energin enbart övergår i andra former så måste den funnits där på något sätt och tycker det är svår "greppat"... men mörk materia är kanske är grejen som kanske förklarar det på något sätt...

"Svarta hål" har jag en väldigt enkel "egen" teori om så det är enkelt :-)

Spännande! Får man höra din teori?

Citat:
En sak som aldrig tas upp i läroböcker och populärvetenskap som är ett rätt så stort problem är "The Missing Baryons" är rätt nyfiken på var de kan vara...

Intressant! Det har jag inte hört talas om tidigare.
Citera
2012-03-21, 23:23
Medlem
Nu kanske jag är ute och cyklar, men är inte gravitationen ett av Universums största mysterium?
Om man ska ha en djupare förståelse för vad det är. vad är det? Det finns en massa vetenskapliga hypoteser och lagar. Man kan försöka förklara det genom olika modeller. Men jag förstår ändå inte och tycker det är ett mysterium.

Man kan läsa avhandlingar om det. Men då är det ju rena grekiskan för mig.

http://www.uu.se/press/pressmeddelan...pm&na=&lang=sv
Senast redigerad av Malew 2012-03-21 kl. 23:46.
Citera
2012-03-22, 06:35
Medlem
Aspergers-syndroms avatar
Varför man alltid vaknar 2 minuter innan väckarklockan ringer, och när man glömmer ställa den, vaknar man fan 3 timmar efter att den skulle ha ringt

Lite mer seriöst: PuffTheDragon verkar vara någon som kan det här efter att ha plöjt igenom tråden 6 på morgon...so..what he said.
Citera
2012-03-22, 18:05
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stjerne
Jag tycker att ni alla bjuder på intressant och spännande läsning i den här tråden. Jättekul!

Spännande! Får man höra din teori?

Ja med risk för att bli utskrattad :-)

Min första tanke om svarta hål var nog i princip så att varför skulle det helt enkelt inte kunna vara en otroligt stor och massiv planet som helt enkelt har väldigt hög gravitation och är svart och icke reflekterande yta. Som jag förstår det så svarta hål finns ofta centrum av galaxer och för att hålla en hel galax snurrandes runt sig så borde det vara den vara rätt rejäl... vilket också innebär ofantlig gravitation...

Sedan tänkte jag att kanske det är så enkelt att det är precis som det låter... tänk att 2 gigantiska solar snurrar runt varandra... om man befinner sig EXAKT i mitten av dessa så borde det vara i princip noll gravitation (i alla fall i jämförelse med dessa solar). Om då sätter detta i galax perspektiv så är det 200+ miljarder stjärnor av olika storlekar i dess centrum borde böja ljus (som inte kommer EXAKT i mitten) saker som är nära mitten borde försvinna åt sidan liksom...

Gravitation och magnetism är totalt olika men jag skulle ändå vilja likna det lite så... du har 10 talet magneter i en perfekt cirkel (dom sitter limmade) lägg en liten stålkula exakt i mitten av dessa och den borde ligga still där, men lägger du den inte i centrum så poff försvinner den åt sidan... sjukt dålig jämförelse men så är i alla fall min idé...

Men nu när jag tänker lite till så är det ju inte alls så det fungerar haha... är nog tillbaka på ruta 1 i alla fall :-)
Citera
2012-03-22, 18:10
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Ja med risk för att bli utskrattad :-)

Min första tanke om svarta hål var nog i princip så att varför skulle det helt enkelt inte kunna vara en otroligt stor och massiv planet som helt enkelt har väldigt hög gravitation och är svart och icke reflekterande yta. Som jag förstår det så svarta hål finns ofta centrum av galaxer och för att hålla en hel galax snurrandes runt sig så borde det vara den vara rätt rejäl... vilket också innebär ofantlig gravitation...

Sedan tänkte jag att kanske det är så enkelt att det är precis som det låter... tänk att 2 gigantiska solar snurrar runt varandra... om man befinner sig EXAKT i mitten av dessa så borde det vara i princip noll gravitation (i alla fall i jämförelse med dessa solar). Om då sätter detta i galax perspektiv så är det 200+ miljarder stjärnor av olika storlekar i dess centrum borde böja ljus (som inte kommer EXAKT i mitten) saker som är nära mitten borde försvinna åt sidan liksom...

Gravitation och magnetism är totalt olika men jag skulle ändå vilja likna det lite så... du har 10 talet magneter i en perfekt cirkel (dom sitter limmade) lägg en liten stålkula exakt i mitten av dessa och den borde ligga still där, men lägger du den inte i centrum så poff försvinner den åt sidan... sjukt dålig jämförelse men så är i alla fall min idé...

Men nu när jag tänker lite till så är det ju inte alls så det fungerar haha... är nog tillbaka på ruta 1 i alla fall :-)

Jag tänkte vara hård mot dig, men jag läste ditt inlägg igen och insåg att du inte kan något öht. om astronomi. Så jag tänker bara säga att du har helt och hållet fel, din idé om svarta hål är helt absurd och det finns 100-tals argument man kan lägga fram emot det, så jag tänker bara säga till dig att gå in på Wikipedia, läsa runt lite, och sedan återkomma
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in