Citat:
Ursprungligen postat av stjerne
Jag tycker att ni alla bjuder på intressant och spännande läsning i den här tråden. Jättekul!
Spännande! Får man höra din teori?

Ja med risk för att bli utskrattad :-)
Min första tanke om svarta hål var nog i princip så att varför skulle det helt enkelt inte kunna vara en otroligt stor och massiv planet som helt enkelt har väldigt hög gravitation och är svart och icke reflekterande yta. Som jag förstår det så svarta hål finns ofta centrum av galaxer och för att hålla en hel galax snurrandes runt sig så borde det vara den vara rätt rejäl... vilket också innebär ofantlig gravitation...
Sedan tänkte jag att kanske det är så enkelt att det är precis som det låter... tänk att 2 gigantiska solar snurrar runt varandra... om man befinner sig EXAKT i mitten av dessa så borde det vara i princip noll gravitation (i alla fall i jämförelse med dessa solar). Om då sätter detta i galax perspektiv så är det 200+ miljarder stjärnor av olika storlekar i dess centrum borde böja ljus (som inte kommer EXAKT i mitten) saker som är nära mitten borde försvinna åt sidan liksom...
Gravitation och magnetism är totalt olika men jag skulle ändå vilja likna det lite så... du har 10 talet magneter i en perfekt cirkel (dom sitter limmade) lägg en liten stålkula exakt i mitten av dessa och den borde ligga still där, men lägger du den inte i centrum så poff försvinner den åt sidan... sjukt dålig jämförelse men så är i alla fall min idé...
Men nu när jag tänker lite till så är det ju inte alls så det fungerar haha... är nog tillbaka på ruta 1 i alla fall :-)