• 1
  • 2
2012-03-17, 13:57
Medlem
Holisistics avatar
Ok det här var tråkiga nyheter, jag som vill sluta äta mikromat då det är så onyttigt...

Jag jobbar mycket kväll och kommer därmed hem efter middan och måste värma på den.

Några andra tips för hur man kan värma mat energisnålt och hälsosamt?
Citera
2012-03-17, 14:02
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holisistic
Ok det här var tråkiga nyheter, jag som vill sluta äta mikromat då det är så onyttigt...

Jag jobbar mycket kväll och kommer därmed hem efter middan och måste värma på den.

Några andra tips för hur man kan värma mat energisnålt och hälsosamt?

Ha "nyttiga" matlådor i frysen som du förbereder på helgen och bara kan slänga in i mikro när du kommer hem på vardagarna.
Citera
2012-03-17, 14:04
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Ha "nyttiga" matlådor i frysen som du förbereder på helgen och bara kan slänga in i mikro när du kommer hem på vardagarna.

Nu var det dock just mikrovågsvärmning jag vill undvika.
Citera
2012-03-17, 14:07
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Nu var det dock just mikrovågsvärmning jag vill undvika.

Varför det om jag får fråga? Mat blir inte "onyttig" bara för att den körs i mikron.

Kokta ägg att ha i kylen är alltid något.
Citera
2012-03-17, 14:18
Medlem
Citat:

Hamburgaren är ju lika onyttig om du värmer den i ugnen som i mikron.
Citera
2012-03-17, 14:19
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Varför det om jag får fråga? Mat blir inte "onyttig" bara för att den körs i mikron.

Kokta ägg att ha i kylen är alltid något.
Säger väl sig nästan själv att det är bättre att värma mat på "naturlig" väg än att stråla den så den blir varm.

Men det är främst för att det får min pollenallergi att bli värre.
Citera
2012-03-17, 14:20
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caper
Hamburgaren är ju lika onyttig om du värmer den i ugnen som i mikron.
Hamburgare är väl inte allt för onyttigt... Men det vara bara ett exempel så lägg inte så stor vikt vid det.
Citera
2012-03-17, 14:29
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Säger väl sig nästan själv att det är bättre att värma mat på "naturlig" väg än att stråla den så den blir varm.
Mikrovågor har lägre energi än synligt ljus och ultraviolett. Det är alltså åtminstone lika farligt att värma med solljus som med en mikrovågsugn. Faktiskt bildas det ju cancerogener vid stekning, men det kräver temperaturer högre än vad som uppnås i en mikrovågsugn (svårt att komma över vattens kokpunkt).
Senast redigerad av sp3tt 2012-03-17 kl. 14:32.
Citera
2012-03-17, 14:30
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:

Nej det säger inte sig själv. "Naturligt väg" hit och dit. "Naturligt" är inte alltid bäst. Du nojjar för mycket. Ät några mackor med bra pålägg om du nu är så rädd för "strålning".

Hur påverkar en mikro din pollenallergi?
Citera
2012-03-17, 14:43
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Mikrovågor har lägre energi än synligt ljus och ultraviolett. Det är alltså åtminstone lika farligt att värma med solljus som med en mikrovågsugn. Faktiskt bildas det ju cancerogener vid stekning, men det kräver temperaturer högre än vad som uppnås i en mikrovågsugn (svårt att komma över vattens kokpunkt).
Ungefär som det är lika farligt att stoppa in huvudet i en mikrovågsugn som att stå i solljuset alltså?
Citera
2012-03-17, 14:45
Medlem
Holisistics avatar
Citat:
Nej det säger inte sig själv. "Naturligt väg" hit och dit. "Naturligt" är inte alltid bäst. Du nojjar för mycket. Ät några mackor med bra pålägg om du nu är så rädd för "strålning".

Hur påverkar en mikro din pollenallergi?
Den blir värre.
Citera
2012-03-17, 14:49
Medlem
chibarikus avatar
Citat:

Så du har en ugn som inte skickar ut någon strålning? Intressant!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in