• 4
  • 5
2012-03-19, 21:45
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Mikrad mat är inte farlig att förtära... mikrovågorna har ju redan gjort sitt när ugen plingar... och mig vetligt så förekommer ingen radioaktivitet då det inte finns något vakum...

Fast magnetronen innehåller ju så klart ett vakuum. Nu är det dock så att rörspänningen är så pass låg att det inte finns någon risk för att det uppstår röntgenstrålning och den som eventuellt uppstår är så lågenergetisk (2-5 kV) att den inte tar sig ut ur magnetronen. Sen skulle jag iofs inte ha några som helst problem att äta röntgad mat heller, det är ju inte så att strålningen stannar kvar..

Att vattenmolekylerna börjar svänga av mikrovågorna är för övrigt alldeles riktigt, frekvensen (2,45 GHz) är dock inte anpassad specifikt för detta. En lite större radar funkar också rätt bra för att koka vatten och arbetar oftast på helt andra frekvenser. Av samma anledning är mikron ett ganska dåligt sätt att värma torra matvaror.
Citera
2012-03-19, 21:54
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Av samma anledning är mikron ett ganska dåligt sätt att värma torra matvaror.
Den är även ganska så usel på att värma djupfryst mat eftersom vattenmolekylerna måste vara i flytande form för att de ska kunna svänga något nämnvärt av mikrovågorna. Vill man snabba på upptiningen så ska man alltså skvätta lite vatten på maten först så att det vattnet i sin tur kan värma upp den underliggande isen.

Det är för övrigt ganska så lustigt att folk än idag säger att en mikrovågsugn värmer inifrån ut. Ingen som värmt en större klump fryst mat kan ha missat hur det egentligen ligger till.
Citera
2012-03-19, 22:46
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det är för övrigt ganska så lustigt att folk än idag säger att en mikrovågsugn värmer inifrån ut. Ingen som värmt en större klump fryst mat kan ha missat hur det egentligen ligger till.

Har väl att göra med att mikrovågorna penetrerar ett par cm in i maten. Därför brukar jag alltid arrangera matlådan så all mat ligger längs kanterna, så den går fortare att värma.
Citera
2012-03-19, 22:50
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cliffak
Har väl att göra med att mikrovågorna penetrerar ett par cm in i maten. Därför brukar jag alltid arrangera matlådan så all mat ligger längs kanterna, så den går fortare att värma.
Ja, samt att det som sagt i princip inte går att värma vatten som är i fast form, vilket det ju är om maten är djupfryst.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in