2013-01-24, 17:26
Medlem
Jag har 2550p +ECY kortet
Citera
2013-01-24, 19:38
Medlem
Qxxys avatar
Hur i helvete får man jobb som elektriker?

Varje ställe som jag ringer in till säger "vi har sparkat några elektriker och kan inte ta emot några lärlingar just nu", "finns inget projekt som pågår just nu" eller "vi kan tyvärr inte ta emot några lärlingar p.g.a nedgång i produktion".

Vad ska man ta sig till? Hur fan blir man en elektriker egentligen?
Citera
2013-01-24, 19:53
Medlem
Man fortsätter söka, tyvärr..
Tog mig 5 månader men det lossnade iaf.
Citera
2013-01-24, 19:56
Medlem
Man får använda sitt nät av kontakter (om det kan vara till någon ledning)!
Seriöst: Det är väl inte så mycket annat att göra än att invänta bättre tider. Alternativt kanske söka sig till Norge...
Citera
2013-01-24, 20:00
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.xduba
Man fortsätter söka, tyvärr..
Tog mig 5 månader men det lossnade iaf.
Berätta mer, hur sökte du? Vilka sidor och hur bar du dig åt?
Jag skickar mitt CV + ett personligt brev till så många jävla företag jag kan men ingen vill ta emot mig.
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Man får använda sitt nät av kontakter (om det kan vara till någon ledning)!
Seriöst: Det är väl inte så mycket annat att göra än att invänta bättre tider. Alternativt kanske söka sig till Norge...
Jag vet inte hur man får jobb i Norge och jag har inte så mycket pengar heller, jag har knappt tillgång till bil vilket leder till min fråga, hur klarar man sig i Norge under de första månaderna?
Citera
2013-01-24, 20:03
Medlem
Vänta med Norge.
Jag fick det turvis via en vän.
Men snacka med allt och alla och skicka cv till allt och alla.
Sen gör du det till du får jobb

Medans kan du söka "skitjobb"
Citera
2013-01-24, 20:39
Medlem
Det lossnar snart! Till våren/sommaren så påbörjas det alltid massor av byggen och det är då du har störst chans att få jobb. Jag tycker du ska åka ut till dom olika elfirmorna och prata med chefen på plats istället för ringa/maila.
Citera
2013-01-24, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Jag skickar mitt CV + ett personligt brev till så många jävla företag jag kan men ingen vill ta emot mig.

Ring eller besök arbetsplatsen, Ingen kommer att kontakta dig bara för att du skickar in ett CV.
Jag har aldrig ens hört talas om någon som fått jobb genom att skicka ut CV till företag.
Citera
2013-01-24, 21:42
Medlem
konan-babarens avatar
Du kan ju börja med att läsa lite ellära. Lycka till!
Citera
2013-01-25, 17:57
Medlem
Qxxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konan-babaren
Du kan ju börja med att läsa lite ellära. Lycka till!
Läste det i gymnasiet.
Citera
2013-01-25, 18:23
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qxxy
Läste det i gymnasiet.

Hmm, läste ellära i 4-årig teknisk, sen begränsad elbehörighet på utbildning nord i Övertorneå av alla ställen. Jobbat i +20 år inom tung industri och jag tror inte jag skulle jobb.

Man får inte jobb. Man skaffar dom själv. Ut å jaga.
Citera
2013-01-28, 16:48
Medlem
Elektriker i Norge - vad skiljer mot att jobba i Sverige??

Jag behöver få lite information från någon elektriker som har jobbat eller jobbar i Norge som kan berätta för mig vad som skiljer Norge från Sverige, regelmässigt.

Har dom andra fas-beteckningar?
Har dom andra kabelareor till säkringarna än vi?
Skiljer sig norska ritningar från svenska?

osv osv osv

Skriv gärna upp allt som skiljer som ni kan komma att tänka på, flyger upp nu på söndag (3/2) och börjar på måndag, vill helst inte komma upp och se ut som en fågelholk för att dom har ett helt annat regelverk än vi eller nåt i den stilen.

Jag är inte en oerfaren elektriker, jag är fullbetald och har ett antal år i branschen.
Men om det finns några viktiga saker att tänka på så skriv gärna dom här, vill vara så förberedd som möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in