2010-11-12, 15:59
Medlem
Marsovs avatar
Gick elprogrammet på gymnasiet, vi var 9 boys + 1 fklicka. Det är bara trevligt.. Go for it.
Citera
2010-11-12, 16:34
Medlem
morkfromorks avatar
tjejer som blir hantverkare slipper ofta den riktigt tunga och skitiga delen, jag har sett ett fåtal elektriker, har tom. sett några fartygssvetsare
Citera
2010-11-12, 16:41
Medlem
Är själv elektriker. Det kan vara ett tungt jobb. Det varierar väldigt mycket. Det är dock i princip alltid ganska skitigt. Men är man inte rädd för att slita lite och skita ner sig är det ett bra och utvecklande jobb! Behövs helt klart mer tjejer . Blir en annan arbetsmiljö med tjejer i arbetsgruppen. På ett bra sätt.
Citera
2010-11-12, 17:05
Medlem
Därför det är ett hantverksyrke.
Vem vill ha en kvinna som går runt i blåställ, stålhätta och har valkar i händerna?
Oatraktivt och helt felplacerat.
Citera
2010-11-12, 18:04
Medlem
pellepoliss avatar
Det är väl mycket slitigt med dålig arbetsställning, i alla fall när man monterar el på nybyggen, eller tänk bara att sätta upp ny armatur i taket i en hel skola. Att stå och borra i taket är nog inte så lätt alla gånger. Men som sagt, det finns ju flera olika arbeten inom yrket.
Citera
2010-11-12, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MsLi
Hahaha, förstod att jag skulle få den kommentaren nån gång i tråden!

Vad jag menar är:
1. Jag utmärker mig genom att vara tjej, vilket borde vara bra.
2.Att människor som ser bra ut glider genom livet i allmänhet är ju tyvärr fastställt (inte tyvärr för mig då men sorgligt i allmänhet)
3. Jag är övertygad om att jag skulle vara bra på just det här jobbet och självförtroende märks!

Elektriker är ett bra jobb, tjej som kille. Skulle tycka det var tufft med en elektriker-tjej.
Citera
2010-11-12, 22:38
Medlem
MsLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Är det du på avataren?

Kanske
Citera
2010-11-12, 22:45
Medlem
Satsa på att bli svagströmselektriker, det är inte alls lika fysiskt krävande och jobbigt som att köra på ett bygge. Jag är utbildad elektriker och har kört byggen, och det kan stundvis vara riktigt jobbigt.
För att inte tala om att stå i iskalla rum och bila väggar.

Så underhåll/service kan nog vara rätt skönt, och att köra hos privatpersoner.
Citera
2010-11-12, 22:48
Medlem
MsLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yosuke
Satsa på att bli svagströmselektriker, det är inte alls lika fysiskt krävande och jobbigt som att köra på ett bygge. Jag är utbildad elektriker och har kört byggen, och det kan stundvis vara riktigt jobbigt.
För att inte tala om att stå i iskalla rum och bila väggar.

Så underhåll/service kan nog vara rätt skönt, och att köra hos privatpersoner.

Ja, det var nog det jag hade tänkt mig, men hade ingen titel på det. Så tack!
Citera
2010-11-12, 23:01
Medlem
brainspaces avatar
Varför vill man bli det för? Eller varför vill man jobba på byggen i huvudtaget? Bläig arbetsmiljö, bara massa lönnfeta gubbar så långt ögat når...
Citera
2010-11-13, 09:02
Medlem
intervalls avatar
Lärlingstiden är 1600 timmar. Dvs jobbar du heltid så ca 10 månader.. Efter 720 lärlingstimmar ökar lönen lite.. sen efter dessa 1600 timmar är du 1 årsmontör då ökar lönen, sedan 2 års montör, lönen ökar.. 3 års montör då är du fullbetald.
Citera
2010-11-13, 12:09
Medlem
det är ansträngande för ryggen då man ofta får stå i obekväma positioner. än värre blir det för storbystade fruntimmer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in