2007-08-28, 20:54
Medlem
miklons avatar
Jag utbildade mig till industrielektriker (vilket innebär att jag har alla kurser som krävs för att jobba som installationselektriker) hos Lernia för några år sedan och då var det väldigt svårt att få lärlingsplats tyckte jag, men det kanske har ändrats på några år. Jag tror också att det är lättare ju yngre man är, för det verkar som att företagen ogärna tar in någon som är för gammal som lärling, åtminstone har jag fått den uppfattningen.
Citera
2007-08-28, 20:59
Medlem
Tänk på att det finns lite olika typer av elektriker.
Vanlig installationselektriker, drar el i villor och hyreshus osv.

Distrubitionselektriker, allt som har med el att göra ifrån att den produceras till att den kommer fram till huset, där installationselektrikern tar vid. Distributionselektrikern klättrar i stolpar, åker skylift, åker helikopter, gräver ner kabel, hugger skog osv.

Industrielektriker, hålls på en industri och kopplar in maskiner och styrsystem osv.

Distribitionselektriker är det som jag finner mest intressant i allafall.
Mest fritt, minst stress, mest variation.
Citera
2007-09-21, 15:53
Medlem
Melzis avatar
Elektriker med eget företag

Ja vad kan dem tjäna om det går bra för företaget?
Vill själv inte bli elektriker men undra bara.
Citera
2007-09-21, 16:52
Medlem
Kunglouies avatar
Med en bred kundkrets och populärt rykte så kan jag tänka mig att man kan tjäna duktigt mycket, typ 50 000:-/mån. Sedan beror det ju på hur mycket svartjobb man gör, skattar man inte rinner det nog iväg.
Citera
2007-09-21, 17:09
Medlem
Elektriker, en av svartjobbarnas guldgruvor.
Citera
2007-09-21, 17:18
Medlem
Kunglouies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EyEr0n
Elektriker, en av svartjobbarnas guldgruvor.

Tror dock det är lättare att få tag i svartjobb när man är snickare.
Citera
2007-09-21, 20:35
Medlem
Melzis avatar
Stämmer det man kan få 50 000:-/mån ?
Nice.
Citera
2007-09-21, 20:39
Medlem
sudoks avatar
Frågan är ju ska han ha folk anställda eller inte
Citera
2007-09-21, 21:37
Medlem
DennisOlofs avatar
Betydligt mer svartjobb i byggbranchen, mycket lättare att få jobb där också.

Elektriker, egen företagare som kör vitt, 20000-30000kr/mån beroende på hur mycket kunder man har, klart kan ju vara mera, men det är ju som de flesta brancher. Hur mycket vill man jobba ?

Det bästa är att jobba normalt 35-40h/vecka som alla gör. Därefter drygar man ut kassa med extra svartjobb, de tjänar man mycket mer pengar på i rellation till arbetsinsatsen än att jobba som en idiot, vitt 60h per vecka.

Om jag inte minns fel i aftonbladet förut stog det att genomsnittslönen efter skatta för hela sveriges befolkning var 11500-13000kr/mån. Då är alla inräknade.

Sedan beror det lite på vilket jobb man har, men framförallt utgifterna man kan bli rik på. Billigt boende, resor osv.
Citera
2007-09-27, 05:23
Medlem
Elektriker. Vad gör man om man vill gå vidare inom el?

Hej.

Kanske vart dåligt formulerat i rubriken. Men what the hell.

Jag undrar om någon vet vad man kan tänkas göra om man vill plugga vidare efter att man har jobbat som elektriker i 5-6 år. Finns det något vettigt att plugga som har med yrket att göra? Förutom allmän behörighet? Något som inte kroppen tar stryk av? Kanske något datorjobb?

Eller ska man försöka plugga till något annat som kanske inte har något med elektrikeryrket att göra?

Kom med förslag.

Tack på förhand.
Citera
2007-09-27, 06:26
Medlem
Profaxs avatar
Om du inte redan gör det kan du väl försöka starta eget inom el.
Citera
2007-09-27, 08:04
Medlem
Automationsingenjör, Elkonstruktör, finns hur mycket som hellst..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in