Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Har också varit bra sugen på elektrikeryrket ett tag. Frågan är hur stor chans det är att dom plockar in en på en vuxenutbildning om man redan har fast jobb? Prioriterar dom inte arbetssökande, eller har jag bara fått för mig det? Vilken nivå ligger matten på? Hade inte direkt problem med den men inget större intresse.
Jobbar som svetsare nu, men är för slitsamt och riskfyllt för att pyssla med på äldre dar, så jag försöker leta andra yrken man kan luta sig tillbaka på i framtiden. Är 25 nu, säg att jag kanske är utbildad elektriker innan 30 iaf. Vill någon anställa mig då? Hos oss plockar vi upp folk direkt från yrkesgymnasium efter avslutad praktik iaf.. Har ju iaf erfarenhet från bygg/industri-branschen. Har pillat, skruvat, meckat en del i jobbet så så det har man ju med sig naturligt också.
Mvh
Boka in ett möte med en studievägledare på Komvux/Lärcenter i din kommun. Det är din kommun som kommer att bekosta hela utbildningen. Om du däremot är arbetslös så kan arbetsförmedlingen skicka dig på en elektrikerutbildningen men dessa brukar vara rätt eftertraktade och det kan vara svårt att få en plats.
Angående matten så läser man nästan endast matte i kurserna Ellära A, Ellära B och Växelström 3-fas. Matten ligger ungefär på Matte B-nivå. Finns vissa mer avancerade uträkningar, typ faskompensering, som nog är inne och snuddar på Matte C. I slutändan blir det egentligen inte särskilt mycket matte och är man inte helt rudad i huvet så bör man inte ha några problem med det.
När det gäller att få jobb så har jag
hört att företag har större intresse av att plocka in någon som redan har varit ute i arbetslivet i några år istället för att ta nån 19-årig spoling direkt från gymnasiet. Sen om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
En sak som jag däremot vet med säkerhet är att det är svårt som fan att få en lärlingsplats om man inte har kontakter.
Edit. Folk som går elektrikerutbildning genom arbetsförmedlingen får inte "riktiga" betyg. De kan alltså inte använda sina "betyg" för att söka till andra utbildningar, typ KY-utbildningar osv.