2010-11-12, 12:12
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsLi
Låter som en bra plan, jag känner folk som jag säkert kan få praktisera hos. Är mycket mer intresserad av den torra varma arbetsmiljön än den kalla blöta Men det är om jag får välja alltså :P

Dock är det ett faktum att jag inte är stark. Det var därför jag ställde frågan från början så tack snälla ni för svaren.

Får du jobb på en installationsfirma så säger det sig nästan självt att de inte kommer lägga de tyngre jobben på en liten tös. Finns hur mycket som helst som du kan göra som inte kräver nån direkt muskelstyrka; dra kabel, sätta upp armaturer, larminstallation, koppla dosor, sätta upp uttag och omkopplare. Tror inte du behöver vara så värst orolig för den biten.

Industri däremot blir lite kämpigare. Oftast så ingår det en hel del mekaniskt arbete som är tungt och skulle produktionen stå still för att nått har gått sönder så lär inte arbetsledarna ta nån hänsyn till ifall du är stark eller svag. Skiten ska lagas och det ska göras på momangen. Sen finns det ju visserligen andra mekaniker/reparatörer som kan hjälpa till.

Tror du kommer fixa det galant.
Citera
2010-11-12, 12:52
Medlem
MsLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Knox
Får du jobb på en installationsfirma så säger det sig nästan självt att de inte kommer lägga de tyngre jobben på en liten tös. Finns hur mycket som helst som du kan göra som inte kräver nån direkt muskelstyrka; dra kabel, sätta upp armaturer, larminstallation, koppla dosor, sätta upp uttag och omkopplare. Tror inte du behöver vara så värst orolig för den biten.

Industri däremot blir lite kämpigare. Oftast så ingår det en hel del mekaniskt arbete som är tungt och skulle produktionen stå still för att nått har gått sönder så lär inte arbetsledarna ta nån hänsyn till ifall du är stark eller svag. Skiten ska lagas och det ska göras på momangen. Sen finns det ju visserligen andra mekaniker/reparatörer som kan hjälpa till.

Tror du kommer fixa det galant.

Tack, vad kul med uppmuntran!
Citera
2010-11-12, 13:42
Medlem
gottmospahedens avatar
Du har fått ett par bra råd i den här tråden, se till att följa dem! Tillochmed jag med Mediabakgrund i gymnasiet blev sugen på elektrikeryrket..
Citera
2010-11-12, 14:38
Medlem
Har också varit bra sugen på elektrikeryrket ett tag. Frågan är hur stor chans det är att dom plockar in en på en vuxenutbildning om man redan har fast jobb? Prioriterar dom inte arbetssökande, eller har jag bara fått för mig det? Vilken nivå ligger matten på? Hade inte direkt problem med den men inget större intresse.

Jobbar som svetsare nu, men är för slitsamt och riskfyllt för att pyssla med på äldre dar, så jag försöker leta andra yrken man kan luta sig tillbaka på i framtiden. Är 25 nu, säg att jag kanske är utbildad elektriker innan 30 iaf. Vill någon anställa mig då? Hos oss plockar vi upp folk direkt från yrkesgymnasium efter avslutad praktik iaf.. Har ju iaf erfarenhet från bygg/industri-branschen. Har pillat, skruvat, meckat en del i jobbet så så det har man ju med sig naturligt också.

Mvh
Citera
2010-11-12, 14:58
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Har också varit bra sugen på elektrikeryrket ett tag. Frågan är hur stor chans det är att dom plockar in en på en vuxenutbildning om man redan har fast jobb? Prioriterar dom inte arbetssökande, eller har jag bara fått för mig det? Vilken nivå ligger matten på? Hade inte direkt problem med den men inget större intresse.

Jobbar som svetsare nu, men är för slitsamt och riskfyllt för att pyssla med på äldre dar, så jag försöker leta andra yrken man kan luta sig tillbaka på i framtiden. Är 25 nu, säg att jag kanske är utbildad elektriker innan 30 iaf. Vill någon anställa mig då? Hos oss plockar vi upp folk direkt från yrkesgymnasium efter avslutad praktik iaf.. Har ju iaf erfarenhet från bygg/industri-branschen. Har pillat, skruvat, meckat en del i jobbet så så det har man ju med sig naturligt också.

Mvh

Boka in ett möte med en studievägledare på Komvux/Lärcenter i din kommun. Det är din kommun som kommer att bekosta hela utbildningen. Om du däremot är arbetslös så kan arbetsförmedlingen skicka dig på en elektrikerutbildningen men dessa brukar vara rätt eftertraktade och det kan vara svårt att få en plats.

Angående matten så läser man nästan endast matte i kurserna Ellära A, Ellära B och Växelström 3-fas. Matten ligger ungefär på Matte B-nivå. Finns vissa mer avancerade uträkningar, typ faskompensering, som nog är inne och snuddar på Matte C. I slutändan blir det egentligen inte särskilt mycket matte och är man inte helt rudad i huvet så bör man inte ha några problem med det.

När det gäller att få jobb så har jag hört att företag har större intresse av att plocka in någon som redan har varit ute i arbetslivet i några år istället för att ta nån 19-årig spoling direkt från gymnasiet. Sen om det stämmer eller inte låter jag vara osagt.
En sak som jag däremot vet med säkerhet är att det är svårt som fan att få en lärlingsplats om man inte har kontakter.

Edit. Folk som går elektrikerutbildning genom arbetsförmedlingen får inte "riktiga" betyg. De kan alltså inte använda sina "betyg" för att söka till andra utbildningar, typ KY-utbildningar osv.
Senast redigerad av El-Knox 2010-11-12 kl. 15:03.
Citera
2010-11-12, 15:04
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
HMen jag är ju tjej, snygg och jäkligt bra så jag borde inte få så dåligt betalt då. Eller tänker jag fel nu?

Vad hade du tänkt jobba med egentligen?
Citera
2010-11-12, 15:10
Medlem
MsLis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Vad hade du tänkt jobba med egentligen?

Hahaha, förstod att jag skulle få den kommentaren nån gång i tråden!

Vad jag menar är:
1. Jag utmärker mig genom att vara tjej, vilket borde vara bra.
2.Att människor som ser bra ut glider genom livet i allmänhet är ju tyvärr fastställt (inte tyvärr för mig då men sorgligt i allmänhet)
3. Jag är övertygad om att jag skulle vara bra på just det här jobbet och självförtroende märks!

Citera
2010-11-12, 15:23
Medlem
Rifter666s avatar
Citat:
Hahaha, förstod att jag skulle få den kommentaren nån gång i tråden!

Vad jag menar är:
1. Jag utmärker mig genom att vara tjej, vilket borde vara bra.
2.Att människor som ser bra ut glider genom livet i allmänhet är ju tyvärr fastställt (inte tyvärr för mig då men sorgligt i allmänhet)
3. Jag är övertygad om att jag skulle vara bra på just det här jobbet och självförtroende märks!

Du lär knappast ha problem att få jobb så är det som elektriker du vill arbeta är det väl bara satsa på det. Tror inte det är en nackdel att vara tjej i mansdominerad bransch. Du kanske får tåla lite hårdare jargong men är nog lättare att få jobb.

Är det du på avataren?
Citera
2010-11-12, 15:26
Medlem
El-Knoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rifter666
Du lär knappast ha problem att få jobb så är det som elektriker du vill arbeta är det väl bara satsa på det. Tror inte det är en nackdel att vara tjej i mansdominerad bransch. Du kanske får tåla lite hårdare jargong men är nog lättare att få jobb.

Är det du på avataren?

Är det inte de hon jobbar med som ska satsa på henne?

Hohohohoho. Vilket dåligt jävla skämt.
Tror jag går och lägger mig nu.
Citera
2010-11-12, 15:43
Medlem
Stvres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.

Mvh

Du kommer får jobb direkt, arbetsgivarna är föga intresserade av hur duktig på matte du är och om du är under eller över 25 år gammal.
Att du kan hantera verktyg och vet hur ett jobb ska skötas kommer ge dig förtur framför vilken nysvensk eller finnig tonåring som helst. Lycka till!
Citera
2010-11-12, 15:53
Medlem
angelgirls avatar
Att du är tjej i en mansdominerad bransch behöver inte vara en fördel. Jag har hört om och läst om många kvinnliga snickare t ex, som blivit trakasserade och utfrysta på arbetsplatsen. Många lämnar yrket för att de inte orkar med detta. Killarna vill egentligen inte ha tjejer på byggena, det är vad min sambo säger som själv är snickare.
Citera
2010-11-12, 15:58
Medlem
Lastbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Jag har ett par hantverkarkompisar, b.la. några tjejer som studerade till elektriker under gymnasietiden. Vet inte riktigt vilken inriktning de valde etc dock. Det behövs väl ingen styrka för att dra ett par jävla kablar?
Beror väl på. Har dragit 240mm2 kopparkabel, väger cirka 12kg metern. Sen stå och mata den 200 meter. Som en jävla boaorm att brottas med. Fast oftast så är det inte tyngden som är jävlig utan ställningarna man ständigt tvingas inta för att kunna utföra jobbet.
Kan tillägga att vi har en tjej på jobbet, hon är minst lika duktig som alla oss andra. Fast å andra sidan är hon lite "killig" av sig. Vi hade en tjejpraktikant från gymnasiet en gång dock som var så höjdrädd att hon inte kunde stå på en stege. Hon var oduglig. Likaså en annan som inte kunde va med och dra kabel för då skulle hon sabba naglarna .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in