2019-02-19, 11:55
Citat:
Ursprungligen postat av hobbe1
Hej. Jag är 29 år och har tröttnat på min nuvarande arbetssituation. Jag läste till elektriker på gymnasiet men gick aldrig vidare i branschen. Undrar därför om det är försent att söka sig till lärling? Är det någon som har liknande erfarenheter?

Jag gick in i branschen när jag var 25. Kanske för sent nu, kanske inte. Dock underlättar det om du har kontakter.
Citera
2019-02-19, 12:08
Medlem
InfiniteSolutionss avatar
På min ort kan man läsa till/praktisera till elektriker via komvux. Ta kontakt med en studievägledare där.
Citera
2019-03-20, 19:29
Medlem
Ska börja jobba som elektriker och undrar om bidrag.

Som titeln säger ska jag börja jobba som elektriker för att jag ledsnat på att knega i butik restaurang etc.

Håller nu på med praktiken och trivs riktigt bra, det tråkiga är däremot när lärlingstiden sätter igång så kommer jag tjäna ca 9000:- efter skatt och det är inte en rimlig summa för mig att överleva på.

Så det jag undrar är om det finns något typ av bidrag man kan få hjälp av under första året som elektriker så man kan överleva vardagen och inte behöver jobba helger.
Citera
2019-03-20, 19:47
Medlem
Zibits avatar
Se till att du får göra läringstiden på annan ort dvs traktamente. Då får du en hyffsad lön.
Citera
2019-03-20, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zibit
Se till att du får göra läringstiden på annan ort dvs traktamente. Då får du en hyffsad lön.

Hur menar du då?
För att lämna staden eller liknande är även problem också då jag har flickvän här och även lägenheten. Jag kan ju tjäna in pengarna på att hyra ut lägenheten etc men det är helst inte något jag vill göra.
Citera
2019-03-20, 19:58
Bannlyst
Varför kan du inte leva på 9000:- efter skatt?
Citera
2019-03-20, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firmi
Varför kan du inte leva på 9000:- efter skatt?

Ja efter skatt.

Jag kan om jag lever på nudlar etc. Men jag vill gärna kunna göra saker i livet också.
Så absolut du har rätt att det går om man vill.

Men det jag undrade är bara om det finns några bidrag man kan ta hjälp av för att ha ett "roligare" liv
Citera
2019-03-20, 20:13
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qewk3n
Som titeln säger ska jag börja jobba som elektriker för att jag ledsnat på att knega i butik restaurang etc.

Håller nu på med praktiken och trivs riktigt bra, det tråkiga är däremot när lärlingstiden sätter igång så kommer jag tjäna ca 9000:- efter skatt och det är inte en rimlig summa för mig att överleva på.

Så det jag undrar är om det finns något typ av bidrag man kan få hjälp av under första året som elektriker så man kan överleva vardagen och inte behöver jobba helger.

Man jobbar väl när man är lärling? Eller har jag förstått helt fel? Högre lön än så ska du väl kunna kräva?
Citera
2019-03-20, 20:15
Medlem
Energiknippes avatar
Citat:
Ja efter skatt.

Jag kan om jag lever på nudlar etc. Men jag vill gärna kunna göra saker i livet också.
Så absolut du har rätt att det går om man vill.

Men det jag undrade är bara om det finns några bidrag man kan ta hjälp av för att ha ett "roligare" liv

Tugga i dig lärlingstiden och anpassa plånboken efter inkomsten. 9.000 ska du fixa, kolla med valfri student hur de klarar sig på mindre.
Citera
2019-03-20, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Man jobbar väl när man är lärling? Eller har jag förstått helt fel? Högre lön än så ska du väl kunna kräva?

Yes du jobbar som lärling men du kan inte jobba själv som jag har förstått det. Så någon måste alltid kolla ditt arbete så det är rätt etc.
Det är tanken att under de 1700 timmarna du måste jobba ihop ska du lära dig grunderna för att sedan kunna arbeta själv.
Citera
2019-03-20, 20:18
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Yes du jobbar som lärling men du kan inte jobba själv som jag har förstått det. Så någon måste alltid kolla ditt arbete så det är rätt etc.
Det är tanken att under de 1700 timmarna du måste jobba ihop ska du lära dig grunderna för att sedan kunna arbeta själv.

Dom behöver väl inte hänga över axeln på dig konstant, bara kolla att det är rätt gjort? Klart du inte kan få en full elektriker-lön men 9K efter skatt låter väl lågt.
Citera
2019-03-20, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energiknippe
Tugga i dig lärlingstiden och anpassa plånboken efter inkomsten. 9.000 ska du fixa, kolla med valfri student hur de klarar sig på mindre.

Ja som tidigare svarat så går det ju absolut men undrade fortfarande angående bidrag för lite extra pengar så man kanske kan äta ute någon helg med vänner eller liknande.

Tack för uppmuntran
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in