2009-11-12, 21:40
Medlem
Haddoques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Jag önskar också lite löneinfo.. kikade i elektrikerförbundets hemsida, men blir inte så mycket klokare;

http://www.sef.se/Kollektivavtal.aspx

Jag söker alltså lista på löner allt från lärling, 1,2,3-års montörer osv.. fram tills man är fullbetald och sedan vilka tillägg som finns (om det finns några), övertid osv. Alltså ej ackord eller liknande, utan en normal lönelista som alla andra jobb har.

Tack på förhand.

Jag vet inte riktigt vad SEF grundar sina lönetabeller efter, jag tror att det varierar väldigt mycket från företag till företag, speciellt på små företag. vore kul om ett par stycken kan berätta vad dom tjänar så man kan bilda sej en uppfattning. Jag ligger som sagt på 165\timmen på ett företag med 6 anställda
Citera
2009-11-12, 21:41
Medlem
Haddoques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Johnsson
vet en person som arbetar som montör och får 30tusen i månaden, med fast accord då. om du nu blev klokare av det

Då pratar vi storföretag va? nybyggen?
Citera
2009-11-12, 21:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag jobbar som elektriker, och hade en inkomst på motsvarande dryga 400k förra året. Då blev det inte speciellt mycket övertid. Jag hade ganska lätt kunnat passera 600k om jag bara varit beredd att slita lite. Sedan får man tänka på att jag bara betalar ca. 20% skatt. Ja, jag jobbar i Norge då, lönerna i sverige är betydligt lägre.

Skandal att facket lyckats lura svenska arbetare, usel lön och skyhöga skatter som går till våldtäkter, rån misshandel etc....Sverige suger!

För övrigt så är väl elektriker relativt högavlönade om man jämför med andra arbetare med längre utbildning, sjuksköterskor exempelvis.

Nu är ju det pga att sossarna sabbat hela systemet och lyckats bevara kommunismen i den offantliga sektorn.
Citera
2009-11-12, 22:12
Medlem
På min firma tjänar man runt 420k / år exkl övertid.
Citera
2009-11-12, 22:30
Medlem
Haddoques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AC2

Gur många e ni på företaget då?
Citera
2009-11-12, 23:13
Bannlyst
Citat:

Låter som skitsnack. En elektriker skulle alltså tjäna 35 000 i månaden + övertidsersättning?
Citera
2009-11-13, 00:49
Medlem
totens avatar
Citat:
Anställ mig, tack!
Citera
2009-11-13, 01:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque
Då pratar vi storföretag va? nybyggen?
stort företag, check!
nybyggen, nej

vill inte skriva för mycket
Citera
2009-11-13, 02:49
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Jag har en polare som har jobbat som elektriker i över tjugo år och han tjänar bra. Han får ut efter skatt ca fjorton tusen i månaden.
Fast jag skulle aldrig klara av ett sådant jobb. Totalt ointresserad av el, kablar och lysrörsarmaturer. Är faktiskt inte ett dugg fascinerad av positiva och negativa joner, gula och gröna sladdar och liknande.

skrev du fel här GH?

14 000 efter skatt och har arbetat som elektriker i tjugo år? så han har alltså en månadsinkomst på 20 000 kr????

då har han ju sämre än en bussförare....

tror man kan ha en lön på ca 30 000 kr åtminstone med lite övertid. Då blir det ca 19 000 efter skatt.

du menar kanske 24 000 efter skatt.
Citera
2009-11-13, 07:15
Medlem
Haddoques avatar
ok,tack

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Johnsson
stort företag, check!
nybyggen, nej

vill inte skriva för mycket
Citera
2009-11-13, 07:32
Medlem
Lönen varierar lite beroende på vart man jobbar... men bortser man från storstäderna så är väl 25-30k brutto rimligt....

och det är när man blivit "fullbetald" dvs. 4 år efter skolan.
Citera
2009-11-13, 12:12
Medlem
Haddoques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spagge241
Lönen varierar lite beroende på vart man jobbar... men bortser man från storstäderna så är väl 25-30k brutto rimligt....

och det är när man blivit "fullbetald" dvs. 4 år efter skolan.

Och i storstäderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in