2008-10-23, 14:04
Medlem
schabo-labos avatar
Det är väldigt konstigt Argentina, i Göteborg exempelvis anordnar Lernia studier som jag sökte genom vuxenutbildningen (komvux). Det är ju en KY-utbildning.
Citera
2008-10-23, 15:19
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schabo-labo
Det är väldigt konstigt Argentina, i Göteborg exempelvis anordnar Lernia studier som jag sökte genom vuxenutbildningen (komvux). Det är ju en KY-utbildning.

Komvux är ju kommunalt, så det varierar från kommun till kommun hur man lägger upp utbildningsutbudet och vad man vill finansiera.

Jag pluggade el på Lernia för fyra år sedan och jag fick gå utbildningen via Komvux trots att jag hade en fullständig gymnasieutbildning, men jag fick vänta rätt länge och fick tjata lite.
Citera
2008-10-23, 18:21
Medlem
Nja vet inte om det är det. Det går va anställd som montör/hjälpmontör dock med sämre lön fast ganska ok ändå. Dock vet jag VRS kräver fagbrev. Det finns lärlingsystem ja, men du får inte gå det. För få ut fagbrev måste du ha erfarenheten från sverige, spelar heller ingen roll hur länge du jobbat i norge du blir aldrig behörig där så länge du ej har den från sverige.

Men pröva skicka runt cv får säkert napp nånstans lycka till!
Citera
2008-10-23, 20:43
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snor
Nja vet inte om det är det. Det går va anställd som montör/hjälpmontör dock med sämre lön fast ganska ok ändå. Dock vet jag VRS kräver fagbrev. Det finns lärlingsystem ja, men du får inte gå det. För få ut fagbrev måste du ha erfarenheten från sverige, spelar heller ingen roll hur länge du jobbat i norge du blir aldrig behörig där så länge du ej har den från sverige.

Men pröva skicka runt cv får säkert napp nånstans lycka till!

Varför kan man inte få erfarenheten ifrån norge då?
Varför räknas inte erfarenheten ifrån sverige?
Låter ju jävla knäppt.

Vad är dessa grejjer för något:
GR L
GR H
GR S
FSL/FSH
?
Senast redigerad av Megahallon 2008-10-23 kl. 20:51.
Citera
2008-10-23, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megahallon
Varför kan man inte få erfarenheten ifrån norge då?
Varför räknas inte erfarenheten ifrån sverige?
Låter ju jävla knäppt.

Vad är dessa grejjer för något:
GR L
GR H
GR S
FSL/FSH
?

Varför vet ej kan bero på det är olika system i norge går man 2år skola 2år lärling om jag ej minns fel. De jag menade va att man kan aldrig bli grpL elektriker i norge om man ej har de 3åren i sverige även om man jobbat i norge i 10år. Detta sagt på interjvu på VRS.

grl troligen lågspänning
grH högspänning
grs svagström
de där ändra är väl några kurser som man kan gå.

finns säkert nån mer som kan fylla på...
Citera
2008-10-23, 21:06
Medlem
Megahallons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snor
Varför vet ej kan bero på det är olika system i norge går man 2år skola 2år lärling om jag ej minns fel. De jag menade va att man kan aldrig bli grpL elektriker i norge om man ej har de 3åren i sverige även om man jobbat i norge i 10år. Detta sagt på interjvu på VRS.

grl troligen lågspänning
grH högspänning
grs svagström
de där ändra är väl några kurser som man kan gå.

finns säkert nån mer som kan fylla på...

Okej.
Du menar alltså att man aldrig kan få ut motsvarigheten till Allmän Behörighet eller?
Men begränsad behörighet går fortfarande att få eller?

Jag behöver nog en bättre förklaring på de där olika GR, så jag kan svara på om det är kunskaper jag besitter eller inte.
Senast redigerad av Megahallon 2008-10-23 kl. 21:21.
Citera
2008-10-23, 23:37
Medlem
schabo-labos avatar
Det är nog som du säger miklon. Tyvärr skär ju moderaterna ner på anslagen till kommunerna, så det kommer bli svårare framöver.
Citera
2008-10-24, 10:21
Medlem
Jag vill bli elektriker - Vilka möjligheter har jag att få BB1?

Hej!
Min situation:

20-årig kille som gått media (Tyvärr) på gymnasiet och har slutbetyg. Om vi nu ska prata relevanta kurser för el, så har jag läst Matte C, Ellära A, Växelström 3-fas och Elkompetens A (har även gjort självstudier inom böcker för den allmänna behörigheten, tex elmaskiner och Ellära B).

Jag har för tillfället två jobb, båda trivs jag med mycket bra och kan räknas till "bra jobb". Men nu när jag tänkt efter och jobbat, så vet jag vad jag vill inrikta mig på. Jag vill inte studera vidare till något "finare", jag har inga krav på att tjäna mycket pengar.

Däremot så har jag stora drömmar om att bli installationselektriker.
Jag tycker det är otroligt intressant, och jag skulle vilja jobba som någon form av installatör som får åka runt på jobb, felsökning är något som jag leker lite med teoretiskt.

Skulle jag få göra som jag ville så skulle jag börja söka praktikplats medsamma!
MEN, nu fattas mig många kurser som ju är nödvändiga för denna BB1. Hur kan jag skaffa mig den?

Jag är timanställd på två ställen, alltså har jag jobb, och antar att det är meningslöst att gå via arbetsförmedlingen?

Jag har slutbetyg från gymnasiet, alltså lär väl inte komvux vara ett alternativ?

Är distanskurs på ett halvår via IUC den lättaste(enda) vägen att gå? (Jag vet, det kostar, men det har ingen betydelse då utbildningen kostar runt 25000, och det är det absolut värt!)

Jag vill inte gå någon flerårig utbildning, utan jag har klart för mig att jag vill få all teori överstökad, känner inget behov att dra ut på det hela.

Hoppas att någon på flashback vet, kanske någon varit i samma sits?
Citera
2008-10-24, 11:33
Medlem
Här i piteå så erbjuder komvux alla som vill (i mån av pengar och plats såklart) att gå elektrikerutbildning hos www.elutbilda.nu. Då får man studiemedel och kursen kostar inget. Går bra att läsa på distans och jobba samtidigt.
Jag sökte men tyvärr var pengarna slut för iår.

Så ta och kolla med komvux i din hemkommun. Om de inte erbjuder det så kanske nån av grannkommunerna gör det och då är det ju bara att skriva sig där.
Citera
2008-10-24, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Här i piteå så erbjuder komvux alla som vill (i mån av pengar och plats såklart) att gå elektrikerutbildning hos www.elutbilda.nu. Då får man studiemedel och kursen kostar inget. Går bra att läsa på distans och jobba samtidigt.
Jag sökte men tyvärr var pengarna slut för iår.

Så ta och kolla med komvux i din hemkommun. Om de inte erbjuder det så kanske nån av grannkommunerna gör det och då är det ju bara att skriva sig där.

Såg deras distanskurs, den verkar ju inte vara så otroligt lång heller, utan innehåller det viktigaste för behörigheten

Är det kört för mig att få det betalt via komvux pga att jag har slutbetyg? Eller ska jag höra mig för ändå?

Tack för tipset!
Citera
2008-10-27, 23:55
Medlem
Hörde av mig till elutbilda, och fick lite mer information.

Installationselektriker känns som en väg att gå, är riktigt sugen! Men jag ska planera i ett par månader samt ta en genomgång av matten och elläran jag pluggat innan, så att jag känner mig någorlunda förberedd.

Naturligtvis måste jag höra av mig till kommun så att jag slipper betala kalaset själv, för det har jag inte resurser för.

För övrigt så tycker jag att jag har ett "väldigt bra liv tidsmässigt", eftersom jag jobbar varannan vecka, och då är det måndag tom torsdag, och är ledig varannan vecka, (jobbar helg någon gång ibland på verkstad som timanställd) det är en hel del ledighet så det finns mycket plats för plugg och fysisk träning

Men jag känner inte för att blanda in CSN, iom att jag kan jobba samtidigt och få ihop mer än nödvändigt.

Är det någon som har erfarenheter av elutbilda?
Citera
2008-10-28, 03:11
Medlem
Installationselektriker är nog ett riktigt roligt jobb. Dock är det viktigt att du är riktigt skärpt, kan vara väldigt stressigt med och eftersom du ofta jobbar ensam så krävs det att du verkligen vet vad du gör.

Ska du tjäna bra med pengar så reser du runt och monterar maskiner och dylikt. Då får du dock räkna med ett antal övernattningar och en hel del övertid. Inom exempelvis industrin är allt väldigt bråttom och står en maskin still förloras pengar och då är det viktigt att du löser problemet/installationen snabbt.

Mitt tips är att ringa upp ett företag som du tycker dig vara intresserad av att arbeta hos i framtiden. Eller ring runt till ett par som du har läst på om bra så du är säker på att de är något åt det håller du vill syssla med i framtiden. Sedan tror jag inte det är något problem att fråga någon ansvarig där vad de kräver för sorts utbildning på den tjänsten du är intresserad av. Säg bara som det är att du funderar att utbilda dig, den sektorn de sysslar med verkar intressant för dig och sen lär de gladeligen berätta vad de kräver.

Skulle du jobba åt industri hållet så skulle jag nog säga att det är viktigt att vara skärpt på engelska området och ha bra förståelse för tekniskt komplicerade texter. Sedan skulle nog inte lite maskinteknik skadat heller. Med dem områdena täckta så kan du nog få riktigt roliga jobb.
Senast redigerad av Locos 2008-10-28 kl. 03:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in