2016-01-21, 15:09
Medlem
Det är ju inget som ändrats för elektriker från 2014. Det som ändrades då var att anställningskravet togs bort för den behöriga elinstallatören som ska ha överinseende för sin elektriker.

Förmodar att det var påtryckningar från bemanningsföretagen som låg bakom.

Jag tror snarare att EU inträdet med fri rörlighet för arbetskraft och att 2007 togs kravet på Svensk elbehörighet bort. Nu kan en behörig elinstallatör från Europa komma och arbeta i Sverige.

Detta har gjort att det ser så illa ut i elbranchen numer.
Citera
2016-01-21, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Det är ju inget som ändrats för elektriker från 2014. Det som ändrades då var att anställningskravet togs bort för den behöriga elinstallatören som ska ha överinseende för sin elektriker.

Jag tror snarare att EU inträdet med fri rörlighet för arbetskraft och att 2007 togs kravet på Svensk elbehörighet bort. Nu kan en behörig elinstallatör från Europa komma och arbeta i Sverige.

Det är ju inget som ändrats för elektriker från 2014
Jo Det faller helt på den behörige installatören att bedöma om en person passar som elare eller inte. Om han anser att en outbildad passar för jobbet har han fritt fram och sätta denna som elare förr fanns det formella krav och kontroll. Nu följer bara stora elföretag dessa eftersom hos dem är elfacken starka, man undrar hur länge till ??

Ja detta är korrekt

Ja och det är frågan om det lönar sig att utbilda sig till elare det tar 7år totalt och uppnå full lön på kring 28K och du får i princip denna lön efter halvtiden som tex målare eller rörmockare, du startar på kring 12-13k i månaden det blir och leva hemma det ??

Illa ja verkligen och kolla på byggen dag ser bedrövligt ut med alla fuskbyggen med utländska arbetare.
Citera
2016-01-21, 17:41
Medlem
Glömde en sak till !

Vad än värre är att man idag kan ta in praktikanter via AF som helt gratis kan jobba som elare på byggen bara en behörig frilansande intygar för dessa
Citera
2016-01-21, 19:19
Medlem
Som lärling tjänade jag 15500 (6mån sen). Nu som första års montör har jag 19200.

Dom fullbetalda har ca 30000kr
Citera
2016-01-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racing-Cat
Som lärling tjänade jag 15500 (6mån sen). Nu som första års montör har jag 19200.

Dom fullbetalda har ca 30000kr

På vissa ställen har lärlingar något högre lön om man har tur men det tar 4år att komma upp till 30000:-

Frågan är hur länge till det kan fortgå när billigare alternativ finns och tillgå på marknaden och det finns chans för billigt folk och billiga installationer, inte tar man det dyraste alltid eller hur ?
Citera
2016-01-21, 19:45
Medlem
ja visst det tar ett tag att komma upp i 30k klassen, men de flesta jobbar ändå på ackord. Så man har ganska bra årslön, fast dålig månadslön.
Som tex när projektet jag är på nu så får jag ~100k när det är klart, dock blir det en rejäl skatt på det också.

Där jag bor finns det i princip inga polacker eller fuskelektriker på byggena, då många företag som hyr in oss vill ha den expertis vi har.
Och att alla på våran firma har gått på denna "4års stege".

Så jag tror att vi elektriker kan hålla oss lugna.
Citera
2016-01-21, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Racing-Cat
ja visst det tar ett tag att komma upp i 30k klassen, men de flesta jobbar ändå på ackord. Så man har ganska bra årslön, fast dålig månadslön.
Som tex när projektet jag är på nu så får jag ~100k när det är klart, dock blir det en rejäl skatt på det också.

Där jag bor finns det i princip inga polacker eller fuskelektriker på byggena, då många företag som hyr in oss vill ha den expertis vi har.
Och att alla på våran firma har gått på denna "4års stege".

Så jag tror att vi elektriker kan hålla oss lugna.

Håller med förmodligen är du norröver Umeå eller längre upp där lär det inte ännu märkas eftersom elfacket är starkare därborta och har sina fördelar inom vissa områden.

Däremot här i Stockholm och dess omnejder är det tyvärr inte lika angenämt mycket mer fuskelare härborta tyvärr.
Citera
2016-01-21, 21:38
Medlem
Om vi nu ska fortsätta ha den fria rörligheten inom EU kan väl knappast hantverkare ha dubbla lönen här i Sverige mot till exempel Polen?

I Europa har man ofta så kallade "Cable Pullers" som gör kabeldragningen till en låg kostnad.

I Sverige är det istället en elektriker, med snudd på Ingenjörsutbildning, som håller på med detta.

Kanske det blir en uppdelning i framtiden med fler olika nivåer på arbetskraften.

Elbranschen är ju också enormt bred idag, kan du till exempel arbeta med att installera laddstationer för elbilar och även klarar av arbetet med att konfigurera Internetuppkopplingen samt debiteringssystemet kan det nog finnas bra med jobb.

Jag reparerade elen för sopkomprimatorer under några år, välbetalt och fritt jobb men kunde vara skitigt förstås.
Citera
2016-01-21, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Om vi nu ska fortsätta ha den fria rörligheten inom EU kan väl knappast hantverkare ha dubbla lönen här i Sverige mot till exempel Polen?

I Europa har man ofta så kallade "Cable Pullers" som gör kabeldragningen till en låg kostnad.

I Sverige är det istället en elektriker, med snudd på Ingenjörsutbildning, som håller på med detta.

Kanske det blir en uppdelning i framtiden med fler olika nivåer på arbetskraften.

Elbranschen är ju också enormt bred idag, kan du till exempel arbeta med att installera laddstationer för elbilar och även klarar av arbetet med att konfigurera Internetuppkopplingen samt debiteringssystemet kan det nog finnas bra med jobb.

Jag reparerade elen för sopkomprimatorer under några år, välbetalt och fritt jobb men kunde vara skitigt förstås.

Det är ju precis det jag menar att en prispress finns på pga EU och att nu är dörren oxå öppnad utav elsäkerhetsverket.

Om inte EU begränsas i framtid tror jag inte att i alla fall en elektriker på ett bygge kommer att ha lätt och tjäna några bra löner i framtiden. I alla fall på ställen där tillgången på arbetskraft är nära i synnerhet i södra Sverige.

Sedan så börjar idag även bemannings företagen att göra sitt inträde i branschen först med grova skitjobb men med alltmer rena installationer.

En lön på 28k att konkurrera med en rumän med F-skatt ev via bemanningsföretag blir svår att konkurrera med. Vissa ställe inom landet går det än så länge men sakta men säkert blir det svårare.

En elare är ju bara en gnegare och tom en flygpilot har sett sina gyllen dagar
Citera
2016-01-21, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
om du saknar kontakter så kommer du aldrig få tag på jobb

ge upp redan nu när du redan har tid att plugga om på nytt, är själv utbildad elektriker och flera år gick åt helvete tills jag började plugga för några år sedan

om du är svensk med svenskt namn så kanske du har lite tur men det är ju nästan 50/50 då

En applåd till denna man.

Så mkt sanning. Aldrig sysslas med elektronik men det gäller även i allmänhet. Finns ju en anledning varför vissa ändrar sina namn till svenska namn. Men ändå svär alla SD:are i FB att världen är emot de .

Är själv en invandrarer som funderat på att börja nån yrkesutbildning som elektriker eller nåt med vvs. Men man tvekar.

Några andra som kan ge tips och råd. Hur lätt/svårt är det att hitta jobb som grönjöling utan kontakter? O inga troll inlägg tack.
Citera
2016-01-22, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TearDrops
En applåd till denna man.

Så mkt sanning. Aldrig sysslas med elektronik men det gäller även i allmänhet. Finns ju en anledning varför vissa ändrar sina namn till svenska namn. Men ändå svär alla SD:are i FB att världen är emot de .

Är själv en invandrarer som funderat på att börja nån yrkesutbildning som elektriker eller nåt med vvs. Men man tvekar.

Några andra som kan ge tips och råd. Hur lätt/svårt är det att hitta jobb som grönjöling utan kontakter? O inga troll inlägg tack.

Ja det blir nog svårare enda vägen för dig är kanske bemanningsföretag men de är ren skit och som elare får du inget ackord via dem.
Kanske du kan praktisera via AF nu när det är lagligt ragga upp någon liten firma kanske ?

Fundera på något annat annat yrke de ropar efter busschafförer kanske något för dig ??
Citera
2016-01-23, 14:55
Medlem
serioustalks avatar
Rena fantasilöner. Borde sänkas rejält.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in