2023-09-01, 14:01
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Ohh, jag gick inte ing->elektriker
Men Ing->Tung mek ;D

SÅ mkt roligare! Bang Bang!

Vad är "Tung mek"?
Citera
2023-09-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LoveLifeNow
Möjligtvis gäller detta även inom andra yrken?

Jag är färdigutbildad installationselektriker med höga betyg, men det finns inget sug alls efter nyutbildade installationselektriker. Jag har även annan bra erfarenhet och annan teknisk utbildning, är beredd att flytta och är beredd på lägsta lärlingslön och bo mitt i svenska Kongo. Det hjälper inte.

Utbildningsföretagens kurser ger inte ECY-behörighet, men firmorna söker ECY-certifiterade elektriker.
https://www.sef.se/medlem/larling/va...tifikat-guide/

Detta innebär att du måste vara lärling i 1600 timmar innan någon behörighet, men nästan ingen efterfrågar lärlingar. I Sverige är det tre konsultfirmor som söker elektrikerlärlingar på AF just nu (påstås det). Misstänker att det är en bedräglig front för att visa att det finns ett behov i syfte att sälja utbildningar.

Det finns endast fem poster på AF vid sökning "lärling elektriker" men ändå påstås det att det är ett stort behov av elektriker på AF. Ren lögn. Klandervärt bedrägeri! https://arbetsformedlingen.se/platsb...g%20elektriker

Tänk då på hur många utbildningsföretag som examinerar dem i hela Sverige! Lurendrejeri!

Hade det funnits stort behov så hade de anställt lärlingar. Detta sker ICKE!

För att examineras med ECY-behörighet måste du gå en 3-årig gymnasieutbildning vilken innefatta gratisarbete åt olika företag i tre år. Rent slaveri, allt medan dina studielån växer, men låt dig inte luras till det, käre student, för när du väl blivit ECY-certifierad elektriker måste du nämligen konkurrera med baltiska elektriker med låga löner p.g.a. EU:s öppna gränser. De löner som utlovas på AF:s hemsida syftar sannolikt på lönen efter den kommande hyperinflationen och/eller när EU faller samman, tror jag.

Om jag har fel så bevisa motsatsen! Erbjud mig anställning som lärling så kommer jag erkänna att jag hade fel här! Inga problem. Jag har väldigt gärna fel, men brukar inte ha det, precis som jag sällan förlorar i schack.

Synd att jag hade tillit till AF. Korkat. Bisarrt. Vi kan inte lita på svenska myndigheter.

Om du bor i en storstad så har jag en lösning på ditt problem.
Ingen vill väl slita arslet av sig som elektriker ändå.
Citera
2023-09-01, 14:47
Medlem
Citat:
Vad är "Tung mek"?
Lastbil, buss, entrepenad maskiner, tåg...
Sånt man oftast inte får in i ett vanligt garage och är lite mer komplicerade (roligare) än en bil
Citera
2023-09-17, 13:52
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Om du bor i en storstad så har jag en lösning på ditt problem.
Ingen vill väl slita arslet av sig som elektriker ändå.
Har inget emot vare sig mentalt arbete, kundservice eller kroppsarbete, vilka alla kan ingå i elektrikeryrket, men när det ser ut som det gör är jag öppen för det mesta. Storstäder tilltalar mig inte särskilt mycket. Tycker ofta. att medelstora städer är för stora. Det är ofta långt till allting och det finns ofta en massa andra problem. Om jag ska arbeta i en storstad så bor jag gärna i en lugn förort.
Citera
2023-09-17, 15:37
Medlem
Citat:
Har inget emot vare sig mentalt arbete, kundservice eller kroppsarbete, vilka alla kan ingå i elektrikeryrket, men när det ser ut som det gör är jag öppen för det mesta. Storstäder tilltalar mig inte särskilt mycket. Tycker ofta. att medelstora städer är för stora. Det är ofta långt till allting och det finns ofta en massa andra problem. Om jag ska arbeta i en storstad så bor jag gärna i en lugn förort.

Leta på järnvägen (järnvägsjobb.se) efter Eltekniker eller Signaltekniker. Det är korta utbildningar och får du in en fot nånstans så kommer du aldrig gå utan jobb.
Det finns inte heller något lärlingssystem utan du går in med bra lön. Jag gissar på att du kommer ha mellan 32-35K eller högre.

Du kan dessutom räkna in jobbet som lärlingstid om du vill byta till Elektriker (varför nu någon skulle vilja göra det vet jag inte).

Vet ju inte var du bor, men du kanske får flytta eller ta ett jobb där du reser mkt.
Det fattas tekniker på i stort sett varje underhållskontrakt över landet.
Citera
2023-09-17, 16:17
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu har ju behörigheterna förändrats och EU-regler kommer att göra att på sikt så kommer lärlingskravet för behörighet till elektriker att försvinna och ersättas med skolledd praktik. Detta just för att dagens system fungerar så dåligt.

Låter som en bra och välkommen förändring.
Citera
2023-09-18, 08:53
Medlem
Citat:
Företagens ägare verkar vara rädda för lågkonjunktur. Att jag går med på att anställas och sägas upp närsomhelst verkar inte ha någon betydelse. Rädslan för elektrikerfacket, som inte heller svarar på lärlingars frågor, verkar vara alltför stor bland företagen.

När facket saboterar, för företagare och lärlingar, så är mitt tips att skita i facket, inte vara rädda och börja provanställa och låta lärlingar jobba med er i elfirmorna. Är chefen/VD elektriker så är ju saken biff. Han kan med bra lärlingar bjuda under andra företag som har höga kostnader p.g.a. behöriga elektriker som är osolidariska med oss lärlingar.

Genom oss lärlingar får då de osolidariska elektrikerna och deras osolidariska fack lära sig något mycket viktigt som många fackföreningar verkar ha glömt, nämligen ordet "solidaritet"!

Vill bara säga att den här problematiken är ingenstans isolerad till enbart elektrikerbranschen. Är därför jag delvis är emot facket. Rättsig hjälp och kollektiv talan emot grisiga arbetsgivare visst, men att kräva likvärdiga löner för alla och därmed indirekt likvärdig produktionskapacitet från alla är är faktiskt ett hemskt hårt drag mot den enskilda individen.

Denna "rädslan för facket" är stor även på t.ex. etablerade ingenjörsföretag och är i min mening en stor pusselbit i varför många nyexaminerade högskole- och civilingenjörer inte får in en fot på arbetsmarknaden och kan gå och sega på helt orelaterade jobb i ett par år efter examen.
Citera
2023-09-18, 09:58
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Vill bara säga att den här problematiken är ingenstans isolerad till enbart elektrikerbranschen. Är därför jag delvis är emot facket. Rättsig hjälp och kollektiv talan emot grisiga arbetsgivare visst, men att kräva likvärdiga löner för alla och därmed indirekt likvärdig produktionskapacitet från alla är är faktiskt ett hemskt hårt drag mot den enskilda individen.

Denna "rädslan för facket" är stor även på t.ex. etablerade ingenjörsföretag och är i min mening en stor pusselbit i varför många nyexaminerade högskole- och civilingenjörer inte får in en fot på arbetsmarknaden och kan gå och sega på helt orelaterade jobb i ett par år efter examen.

Facket, och även vissa andra typer av gillen/föreningar, jobbar ju ibland på att driva upp barriären för konkurrens genom att försvåra ny tillskott till deras domäner. Blir som en form av skyddad verkstad där man vill styra bort nya både företag, men även ny arbetskraft. Genom att minska konkurrensen kan både fack och arbetsgivare hålla uppe priserna.
Citera
2023-10-01, 21:28
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn

Rättvisa löner är väl helt ok, ja faktiskt det alla rimligen borde vara för, men är det inte i realiteten. Problemet är att ca 10% inte får någon lön alls p.g.a. samhällets alla idioter som röstat för orättvisa i decennier. Det är jävligt orättvist för oss arbetslösa. https://kollega.se/arbetstid/roland-...idsforkortning

Det här börjar få mig allt mer samhällsfrånvänd. Om det kommer en zombieapokalyps mellan natten den 3-4 oktober så har typ 90%-99,99% faktiskt förtjänat det. Grymt, men må Guds vilja ske!
Citera
2023-10-01, 21:52
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Rättvisa löner är väl helt ok, ja faktiskt det alla rimligen borde vara för, men är det inte i realiteten. Problemet är att ca 10% inte får någon lön alls p.g.a. samhällets alla idioter som röstat för orättvisa i decennier. Det är jävligt orättvist för oss arbetslösa. https://kollega.se/arbetstid/roland-...idsforkortning

Det här börjar få mig allt mer samhällsfrånvänd. Om det kommer en zombieapokalyps mellan natten den 3-4 oktober så har typ 90%-99,99% faktiskt förtjänat det. Grymt, men må Guds vilja ske!
Vad är relevansen med artikeln du länkade? Jag orkade inte läsa hela, men den verkar handla om höjd pensionsålder?

Också något oklart med att c:a 10% inte får någon lön alls - syftar du på arbetslösa då eller?
Citera
2023-10-06, 21:43
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vad är relevansen med artikeln du länkade? Jag orkade inte läsa hela, men den verkar handla om höjd pensionsålder?

Också något oklart med att c:a 10% inte får någon lön alls - syftar du på arbetslösa då eller?

Höjd pensionsålder innebär att de som är gamla inte slutar arbeta. Följaktligen får då de yngre inte de jobben. 1+1=2 Samma sak med andra som arbetar heltid eller t.o.m. övertid. Då behövs ju inte de arbetslösa, som hade kunnat dela jobben och inkomsterna med dem.

F-kassan betalar ut ca 4000 per månad till oss som inte har hyra att betala, men typ bor på snälla människors soffor, husvagnar eller i tält. Visst kan man överleva på det, men det innebär inga större utsvävningar.
Citera
2023-10-06, 21:46
Medlem
LoveLifeNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Lastbil, buss, entrepenad maskiner, tåg...
Sånt man oftast inte får in i ett vanligt garage och är lite mer komplicerade (roligare) än en bil
Tack. Har sökt några sådana jobb, men inte något positivt svar. Det är nog samma sak här. För många sökande på varje jobb och då diskrimineras sannolikt vi över 50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in