2015-12-09, 04:01
Medlem
Projektledare. Samordnare material inköpare, rent allmänt tänker jag marknadsföring.
Citera
2015-12-09, 07:07
Medlem
Knotknets avatar
Projektlesare inom industri eller VA.
Citera
2015-12-09, 07:14
Medlem
Mogaku-sans avatar
Inköpare eller projektledare kanske kan vara något för dig. Du har säkerligen den erfarenhet och kunskap som kan krävas för den uppgiften.
Citera
2016-01-14, 16:54
Medlem
Lirremans avatar
Vad tjänar ni Elektriker i månaden ?

Tjena!
Jag håller på att utbilda mig till Elektriker. Just nu är jag elektrikerlärling i stadiet B (andra halvan av lärlingsfasen).
Jag undrar om det finns några elektriker här som kan svara på hur mycket dom får ut i lön en vanlig arbetsmånad (~176tim) utan övertidstillägg eller några traktamente/ackord. Lönen jag tänker på kan vara före eller efter skatt men då får ni skriva vilket av dom det är
Hade varit jätteschysst om ni kunde dela med er då jag är extremt intresserad av olika individers löner!
Citera
2016-01-14, 17:34
Medlem
Bennybandits avatar
Cirka 27-28500 efter skatt, har ackord som firman räknar på automatiskt.

Cirka 500.000 om året brutto, en av de bättre betalda firmorna i Sthlm.
Citera
2016-01-14, 18:18
Medlem
Genomsnitter ligger på cirka 30 000 före. Sen varierar det givetvis på var du bor (och hur duktig förhandlare du är )

Men som helt grön efter praktiken kan man anta runt 20 lök efter skatt som minst.

Här är en länk som kan ge lite info:
http://www.sef.se/Ung/L%C3%B6nsamt-yrkesval
Senast redigerad av gronadagar 2016-01-14 kl. 18:31.
Citera
2016-01-20, 03:19
Medlem
JaffaCallings avatar
om du saknar kontakter så kommer du aldrig få tag på jobb

ge upp redan nu när du redan har tid att plugga om på nytt, är själv utbildad elektriker och flera år gick åt helvete tills jag började plugga för några år sedan

om du är svensk med svenskt namn så kanske du har lite tur men det är ju nästan 50/50 då
Citera
2016-01-20, 14:31
Medlem
En annan sak som håller på att hända med yrket är den kolossala inflationen i yrket.
Idag kan vem som egentligen bli elektriker efter ändringarna i föreskrifterna 1 januari 2014.

Efter 2014 är det mesta en rekommendation och en bedömning utav en behörig person om en person passar som elektriker eller inte. Personen med godkännande behörigheten behöver inte ens vara anställd i samma företag utan en frilansare.

Förr fanns tydliga krav på en elektriker han skulle ha godkänd utbildning och godkänd yrkesbevis efter 1600timmar. Idag kan vem som helst bli elektriker bara en behörig person godkänner och tar på sig ett ansvar, inget yrkesbevis behövs heller.

Vill du praktisera gratis som elare via AF är detta oxå möjligt idag bara en behörig person godkänner dig.

Dock har stora företag ofta krav på yrkesbevis för att bli fullbetald. Det som idag sker är att små firmor och bemanningsföretag tummar på säkerhet. Om detta är en förklaring till ökade elbränder idag pga en snickare eller en mekaniker utför mer eljobb idag är en en annan fråga, men det kan ju bidraga till detta ?
Citera
2016-01-20, 14:37
Medlem
Det här med löner borde på sikt betyda en nedgång med de regler som finns idag eftersom man öppnat upp möjligheten för outbildat folk inom el att ta arbeten inom branschen helt lagligt.

Sedan är ju det faktum att en behörig sällan blir fälld vid elfel även om denna stått för behörigheten eftersom kryphålen är många och personen kan komma undan. Därmed är oxå risken obetydlig med att ta in outbildat folk och stå för deras behörighet.

Idag ser man på byggen ofta katastrofala elinstallationer inte ovanligt alls
Citera
2016-01-20, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
om du saknar kontakter så kommer du aldrig få tag på jobb

ge upp redan nu när du redan har tid att plugga om på nytt, är själv utbildad elektriker och flera år gick åt helvete tills jag började plugga för några år sedan

om du är svensk med svenskt namn så kanske du har lite tur men det är ju nästan 50/50 då

Det första är inte sant. För dig kanske det blev så men det betyder inte att samma kommer hända alla.
Citera
2016-01-20, 16:49
Medlem
johanizanoobs avatar
Varför vill du inte ha med ackordet i din fråga i hur mycket i lön ? :/
Citera
2016-01-20, 20:23
Medlem
Sedan är det inte så himla kul och slita under 4år som lärling med piss för att få sina 28000:-.

När sedan outbildat folk kan få jobbet om de inte är med i facket och inte gått de 4åren via SEF avtal med svältlön.

De får direkt en högre lön om de är utanför avtal.

Frågan är det värt och slita under 4 år med skitlön sedan på detta gå en utbildning för yrket under 3år det är ju ändå 7år som du slipper inom andra yrken ?

Tex får du som målare direkt en högre lön efter skolan utan och vänta 7år ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in