2012-06-01, 16:45
Medlem
Hax.s avatar
Du börjar med att knåpa ihop ett litet CV, här har du en enkel mall. Efter det skriver du en liten ansökan till företaget och ett litet personligt brev om dig själv, och sedan skickar du iväg detta till alla företag som kan tänkas ha behovet av dig.
Citera
2012-06-01, 17:07
Medlem
VVeeDs avatar
Varför skulle en elfirma anställa dig? Hade du inte praktik i skolan? Du kanske sket i den.
Citera
2012-06-01, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.
Du börjar med att knåpa ihop ett litet CV, här har du en enkel mall. Efter det skriver du en liten ansökan till företaget och ett litet personligt brev om dig själv, och sedan skickar du iväg detta till alla företag som kan tänkas ha behovet av dig.

Jaha! så ett CV och ett personligt brev kan vara bra? tack för tipset!
Tänker mer på hur på man ska vara, vad för typ av företag som tar in lärlingar. Om man ska ringa, mejla eller till o med ta en åktur och dra till lite olika firmor för att lämna in CV.
Citera
2012-06-01, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVeeD
Varför skulle en elfirma anställa dig? Hade du inte praktik i skolan? Du kanske sket i den.

Hade praktik i skolan men fick inte jobb på samma firma. Har haft lite strödagar då jag sjukanmält mej.
"Varför skulle en elfirma anställa dig?" bra fråga, vad vill firmorna ha? Vilka sidor ska jag visa?
Citera
2012-06-13, 10:23
Medlem
Qxxys avatar
Göteborg, elektriker

Hur får man jobb som lärling? Det är fan omöjligt.
Praktiken som jag gick på vill inte ha några lärlingar.
Citera
2012-06-16, 17:18
Medlem
Tjippmunks avatar
har du alla ämnen godkända?

om nej: se till att fixa det

om ja:

http://www.hitta.se/elektriker/g%C3%...f%C3%B6retag/2

http://www.arbetsformedlingen.se/For...c5931280001438

http://www.arbetsformedlingen.se/For...c5931280001438

ring och presentera dig. berätta att du är precis färdig med skolan och söker jobb. var trevlig och artig. om du får ett nej direkt så be att få lämna dina uppgifter om det skulle dyka upp något.

att anställa en lärling kostar mycket pengar för företaget. även om din lön är blygsam så är det en del pappersarbete och lärlingen tar även tid från de andra anställda.

hör av dig om du har fler frågor
Citera
2012-06-25, 11:13
Medlem
Skifttillägg/ob femskift (elektriker)

Hejsan, har precis blivit "anställd" på ett företag som "hyr ut mig" till ett större på orten som industrielektriker där jag går femskift.

Pratade med "chefen" på företaget som hyr ut mig angående lön och det var då lärlingslön + tillägg då jag jobbar femskift, vad dessa tilllägg ska vara för något vet dock varken han eller jag, detta är första gången han har en anställd som är ute på skiftarbete så det kanske kan accepteras.

Jag har försökt att komma i kontakt med facket (Svenska elektrikerförbundet) angående vad jag ska ha för tillägg då jag jobbar skift men efter 4-5 telefonsamtal som i slutändan bara leder till en telefonsvarare och ingen som ringer upp igen så ger jag upp den biten och hoppas på att några fb´are kanske han åtminstonde guidea mig på rätt väg!

Så vad är det för tillägg en elektriker ska ha för skiftarbete när företaget betalar enligt sef´s kollektivavtal?

Vi har båda läst igenom avtalet ett par gånger och kan inte hitta något om nån form av skifttillägg utan endast ob tillägg, är det dessa ob-tillägg han ska betala ut extra till mig eller är det något mer?

När börjar kvällsob gälla? (Jobbar ju eftermiddag 14-22 vissa dagar så lär veta från vilken det blir "extra".)

Vart kanske lite slarvigt men får duga, hoppas på svar som reder ut detta. :P

Mvh
Citera
2012-06-26, 08:16
Medlem
miklons avatar
Normalt sett när man jobbar skift så jobbar man mindre än normal tid (vid tvåskift kan det t.ex. vara 38 timmar istället för 40) och man får då ett tillägg på timlönen för att komma upp i samma månadslön som vid normal dagtid. Det är skifttillägget.

Utöver det så ska man ha OB vid obekväm arbetstid.

Edit: I Installationsavtalet (om det är det du går under) finns inga regler för femskift, så det får ni nog fråga facket om trots allt.

Sen är det rent generellt så att om du är uthyrd så bör du kanske gå under Bemanningsavtalet och då är det kollektivavtalet som finns på arbetsplatsen som gäller, så kolla med dem vad de har för avtal och vad de har för regler för skiftarbete och ersättning.
Senast redigerad av miklon 2012-06-26 kl. 08:21.
Citera
2012-06-26, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Normalt sett när man jobbar skift så jobbar man mindre än normal tid (vid tvåskift kan det t.ex. vara 38 timmar istället för 40) och man får då ett tillägg på timlönen för att komma upp i samma månadslön som vid normal dagtid. Det är skifttillägget.

Utöver det så ska man ha OB vid obekväm arbetstid.

Edit: I Installationsavtalet (om det är det du går under) finns inga regler för femskift, så det får ni nog fråga facket om trots allt.

Sen är det rent generellt så att om du är uthyrd så bör du kanske gå under Bemanningsavtalet och då är det kollektivavtalet som finns på arbetsplatsen som gäller, så kolla med dem vad de har för avtal och vad de har för regler för skiftarbete och ersättning.

Okay tack ska ringa till min chef och snacka med honom.
Citera
2012-06-26, 14:53
Medlem
Omskola mig till Installations elektriker

Hej fb:are,

Nu är det så att jag läste el-automation på gymnasiet. Men var dum och tog ett jobb inom industrin efter så minnet är ju inte färskast direkt.
Nu så behöver jag komplettera med 700 p för att omskola mig till installations elektriker och färska upp minnet har jag tänkt.
Men får inte läsa varken via arbetsförmedlingen eller vuxenutbildning pga att jag har för bra CV
och betyg.

Så jag undrar om det finns någon annan väg att ta för att få läsa ämnena??

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2012-06-26, 20:33
Jag skulle inte satsa på installationselektriker just nu. Har själv gått ut gymnasiet nyligen som installatör. Hade praktik på en firma som jag fick extrajobb på och chefen snackade så jävla bra om "fortsatt till sommaren" osv. Ringde honom några veckor innan studenten och fick inget jobb!

Kollade runt på olika firmor och en del ignorerar en bara om man inte praktiserat där innan (iaf de stora, bravida, nea osv).

Nu vet jag ju bara hur det var på gymnasiet men det var verkligen ingen bra linje. Mest slappa och läsa orelevanta kurser. Ända som var bra var praktiken.

Problemet är att 99% söker färdigutbildade elektriker med +3 års arbetserfarenhet. Och 99% av lärlingsplatserna går till de personer som har kontakter.

Kan tillägga att 2-3/20 fick jobb inom branschen.
Citera
2012-07-15, 11:54
Medlem
rskhrvs avatar
låter tråkigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in