2011-10-11, 20:23
Citat:
okok. Efter gymnasiet vill jag börja på mcdonalds. Sedan något bemaningsföretag så man får pröva lite olika jobb, sedan Bring, kanske posten och så skulle jag vilja köra taxi någon dag med.
Ursprungligen postat av Pauronfestis
Jag menar att det är "omöjligt"(svårt) att få lärlingsplats om du inte får en direkt efter praktiken, chansen minskar en hel del. Det är självklart du kan få en plats, men det blir mycket svårare och chansen minskar. Sedan är det många som anställer elektriker just nu, iaf det företaget jag haft både praktik och sommarjobb på.
Yes det är lärlingsåret du lär dig det mesta på, men du ska helst vara "färsk" ifrån skolan då det är lättare att forma en. Inget måste, och 25 är väl kanske inte så farligt. Men de föredrar lärlingar som är yngre, 25 år kan nog vara max ålder innan de börjar tveka.
Att ha praktik och sommarjobb ökar chansen att få jobb det är solklart, det ser bra ut på CV:et osv. Större chans då du har erfarenhet, det handlar mest om potentialen de ser i dig. Att de har en bra arbetskraft de kan forma och lära en hur de utför sitt arbete.
Yes det är lärlingsåret du lär dig det mesta på, men du ska helst vara "färsk" ifrån skolan då det är lättare att forma en. Inget måste, och 25 är väl kanske inte så farligt. Men de föredrar lärlingar som är yngre, 25 år kan nog vara max ålder innan de börjar tveka.
Att ha praktik och sommarjobb ökar chansen att få jobb det är solklart, det ser bra ut på CV:et osv. Större chans då du har erfarenhet, det handlar mest om potentialen de ser i dig. Att de har en bra arbetskraft de kan forma och lära en hur de utför sitt arbete.
Kanske man kan kombinera elektriker + taxi....?
Typ elektriker på vardagar och taxi på helger....
Efter gymnasiet känner jag att jag vill ha lite ledigt och göra lite vad jag vill i livet medans jag fortfarande är ung, annars om jag börjar med elektriker direkt är man nästan fast i det och är svårt att kunna ta ledigt och göra lite vad man vill.
Vi har några veckor praktik i skolan, kanske totalt 12 veckor under 2 år. Men kommer den praktiken stå i CV:et?
Om jag är 25 år, innan jag frågar om lärling så ska man ju fråga om man kan praktiera på företag en månad eller nåt innan, det är ju smart: dels för att se om man själv trivs och dels man har större chans att få lärlingsplats på firman. Tror inte det är många företag som nekar till om man frågar om pratik, det kostar förtaget inget. Det gynar ju bara företaget eftersom de får mera gjort och det är gratis, sedan kanske dem vill ha praktikanter om dem behöver fler personal.

Hej!