2011-10-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pauronfestis
Jag menar att det är "omöjligt"(svårt) att få lärlingsplats om du inte får en direkt efter praktiken, chansen minskar en hel del. Det är självklart du kan få en plats, men det blir mycket svårare och chansen minskar. Sedan är det många som anställer elektriker just nu, iaf det företaget jag haft både praktik och sommarjobb på.

Yes det är lärlingsåret du lär dig det mesta på, men du ska helst vara "färsk" ifrån skolan då det är lättare att forma en. Inget måste, och 25 är väl kanske inte så farligt. Men de föredrar lärlingar som är yngre, 25 år kan nog vara max ålder innan de börjar tveka.

Att ha praktik och sommarjobb ökar chansen att få jobb det är solklart, det ser bra ut på CV:et osv. Större chans då du har erfarenhet, det handlar mest om potentialen de ser i dig. Att de har en bra arbetskraft de kan forma och lära en hur de utför sitt arbete.
okok. Efter gymnasiet vill jag börja på mcdonalds. Sedan något bemaningsföretag så man får pröva lite olika jobb, sedan Bring, kanske posten och så skulle jag vilja köra taxi någon dag med.
Kanske man kan kombinera elektriker + taxi....?
Typ elektriker på vardagar och taxi på helger....
Efter gymnasiet känner jag att jag vill ha lite ledigt och göra lite vad jag vill i livet medans jag fortfarande är ung, annars om jag börjar med elektriker direkt är man nästan fast i det och är svårt att kunna ta ledigt och göra lite vad man vill.

Vi har några veckor praktik i skolan, kanske totalt 12 veckor under 2 år. Men kommer den praktiken stå i CV:et?

Om jag är 25 år, innan jag frågar om lärling så ska man ju fråga om man kan praktiera på företag en månad eller nåt innan, det är ju smart: dels för att se om man själv trivs och dels man har större chans att få lärlingsplats på firman. Tror inte det är många företag som nekar till om man frågar om pratik, det kostar förtaget inget. Det gynar ju bara företaget eftersom de får mera gjort och det är gratis, sedan kanske dem vill ha praktikanter om dem behöver fler personal.
Citera
2011-10-11, 21:02
Medlem
Pauronfestiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
okok. Efter gymnasiet vill jag börja på mcdonalds. Sedan något bemaningsföretag så man får pröva lite olika jobb, sedan Bring, kanske posten och så skulle jag vilja köra taxi någon dag med.
Kanske man kan kombinera elektriker + taxi....?
Typ elektriker på vardagar och taxi på helger....

Klart du kan vara elektriker på vardagar och köra taxi på helger, men du ska kanske tänka på att du måste ta ett taxikörkort och vill du ha några lediga dagar överhuvudtaget? Varför skulle du vilja jobba på mcdonalds? Sämre arbetsplats får man leta efter, bättre att bli elektriker och ha bra arbetsplats + du tjänar bra mycket mer.

Efter gymnasiet känner jag att jag vill ha lite ledigt och göra lite vad jag vill i livet medans jag fortfarande är ung, annars om jag börjar med elektriker direkt är man nästan fast i det och är svårt att kunna ta ledigt och göra lite vad man vill.
Har ett par kollegor som är runt 25, de har precis sålt sina lägenheter och flyttat hem tillfälligt i en månad innan de är tjänstlediga i 6 mån för att resa runt i Europa. Det är inte så svårt att ta ledigt, bara ansöka och snacka med chefen! Tänk bara på att för att t.ex. resa och ha hobbys behöver man pengar, du kan ju alltid ansöka direkt efter sommaren efter du gått ut skolan så får du åtminstone en 2-3 månader ledigt med polare. Övriga dagar på året lär bli ensamma, dina polare kommer jobba och ha studier så de lär inte ha så mycket tid över.

Vi har några veckor praktik i skolan, kanske totalt 12 veckor under 2 år. Men kommer den praktiken stå i CV:et? Om du skriver ner den tiden i CV:et så ja? Det ska stå i CV:et om du ansöker till el-företag, all erfarenhet är bra!

Om jag är 25 år, innan jag frågar om lärling så ska man ju fråga om man kan praktiera på företag en månad eller nåt innan, det är ju smart: dels för att se om man själv trivs och dels man har större chans att få lärlingsplats på firman. Tror inte det är många företag som nekar till om man frågar om pratik, det kostar förtaget inget. Det gynar ju bara företaget eftersom de får mera gjort och det är gratis, sedan kanske dem vill ha praktikanter om dem behöver fler personal.

Det kostar företaget försäkring för dig, verktyg, kläder osv. Du testar på yrket nu när du går i skolan på din praktik, känn efter nu om det är ett yrke du verkligen vill jobba som.
Det gynnar inte företaget att ha praktikanter om de bara är där för att praktisera, de ser en arbetsmöjlighet i dig och gör detta för att få känna på hur duktig du är. Är du duktig så anställer de dig sedan som lärling om de har behov.
Sedan får du tänka på att du kommer vara 25, antagligen flyttat hemifrån och har fasta kostnader. Det kommer bli knapert att bo ensam med bara 12k/mån som lön, när du kommer vara van vid en 19k kanske. Det är inte förrän andra året som montör du kommer tjäna hyfsat bra, detta är ju dock minimilönerna jag gått efter men du kommer nog ligga runt dessa siffrorna.

Sedan en liten sidnotis, du vet att det inte är det lättaste att få jobb? Dock har du elektriker yrket du kan falla tillbaka på om du inte får något taxi/posten/mcdonalds jobb, men det är inte säkert de vill ha dig i framtiden. De utbildas en hel del elektriker och jag vet många som inte fått jobb, en del var ifs jävligt pantade men det är fortfarande svårt att få jobb. Det är svårare att få lärlingsplats än det är att få jobb om du gått klart alla lärlings + montörs åren, väldigt tufft för lärlingar att få jobb då företagen vill ha färdigutbildade elektriker med ett par års erfarenhet inom yrket!
Citera
2011-10-11, 21:28
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pauronfestis
Det är svårare att få lärlingsplats än det är att få jobb om du gått klart alla lärlings + montörs åren, väldigt tufft för lärlingar att få jobb då företagen vill ha färdigutbildade elektriker med ett par års erfarenhet inom yrket!
Har du tips på hur man ska gå till väga för att få en lärlingsplats?

För övrigt hörde jag att under 90-talets glansår under högkonjukturen så fick 25% av alla utbildade elektriker jobb. I dessa dagar ser det tydligen betydligt allvarligare ut. Det var en representant från ECY som berättade detta.
Citera
2011-10-11, 21:40
Medlem
Pauronfestiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanneHallonkvist
Har du tips på hur man ska gå till väga för att få en lärlingsplats?

För övrigt hörde jag att under 90-talets glansår under högkonjukturen så fick 25% av alla utbildade elektriker jobb. I dessa dagar ser det tydligen betydligt allvarligare ut. Det var en representant från ECY som berättade detta.

Snackade med morsan precis som har en inblick på gymnasieskolorna, väldigt svårt att få lärlingsplats just nu. Väldigt få elever som får en plats tydligen, jag som fått fel för mig då jag inte haft så bra koll på skolvärlden. Har själv en garanterad lärlingsplats när jag fixat dessa 3 ämnena, så kanske därför jag fått detta för mig

Tips är att jobba som satan under praktiken, visa framfötter och var inte slö. När du gjort klart en uppgift så går du till killarna(om du inte har något mer att göra) och frågar om de har något mer att göra, visa framfötter och var social. Kontakter är väl annars det lättaste tyvärr, mycket numera handlar mest om kontakter man har. Visa även ett sug efter kunskap, att du intresserar dig och lyssnar på vad de har att säga.

Sen får du tänka på att det finns en hel del idioter, alla går inte ut med full goda betyg och sen är vissa värdelösa som elektriker. Många utav de jag gick i skolan med som jag hoppas inte får en arbetsplats då de lär bränna ner en kåk, och i värsta fall döda någon.
Senast redigerad av Pauronfestis 2011-10-11 kl. 21:52.
Citera
2011-10-13, 15:13
Medlem
Hej!

jag har läst alla ämne men tvärr hittat inte ett riktigt svar om Ellärlingslön. jag hoppas att hitta ett något svar som är rätt.

Citera
2011-10-13, 17:30
Medlem
tomssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hej1969
Hej!

jag har läst alla ämne men tvärr hittat inte ett riktigt svar om Ellärlingslön. jag hoppas att hitta ett något svar som är rätt.

Det var många gråtande gubbar det.
Är det verkligen så svårt att hitta fakta?

Jag har "gröna boken" framför mig. Alltså den som omfattar mestadelen av elektrikerna. Det är det såkallade "installationsavtalet" framtaget av Sv. Elektrikerförbundet och EIO.

Sid. 68
Kap 4 § 1
Lägsta lön för lärling
1-720 timmarna 12 248 SEK/mån
720-1600 timmar 14 183 SEK/mån

Sid. 20
Kap 7 § 2
Lägsta lön för
1:a års montör 15 345 SEK/mån
2:a års montör 19 089 SEK/mån
3:e års montör 21 630 SEK/mån

Boken går även att läsa på följande länk, hämtad från fackets hemsida *burr*
http://www.sef.se/Kollektivavtal/Ins...nsavtalet.aspx
Citera
2011-10-13, 18:21
Medlem
Pauronfestiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johanizanoob
Det är väl mest i skåne vi kör ackord ?

De här med att "bygg" lönerna har spårat ut kan jag delvis hålla med på.
elektriker har oftas tjänat runt 200kr/h på större byggen. Men vi får fan slita för pengarna med.
Men nu börjar snickarna komma ifatt, dom ligger strax under oss på samma bygge 197kr/h..
Nåt har gått fel och det har varit stora problem med bygg facket o har börjat sänka löner.

Jag orkar inte med all stress som finns just nu och droppar till norge snart och det ska bli så jäkla skönt !!

Klart man får slita för sina 200kr/h, man jobbar ju på ackord. Desto effektivare man jobbar desto mer tjänar man, så tjänar du 200kr/h så får du jobba snabbare än de som tjänar 190kr/h. Du borde ju dock inte behöva stressa ihjäl dig, killarna jag jobbade med stressade inte ihjäl sig trots att bygget låg typ 2 veckor bak enligt tidsschemat. Var dock kontoret som hade räknat fel, men att stressa ihjäl sig är aldrig bra. Var effektiv, men arbeta inte ihjäl dig. Tänk på vad du behöver så du slipper springa till containrarna 5 gånger för du glömt något.

Verkar dock udda att snickarna ligger såpass nära eran ackordlön, med tanke på att de har rätt pissiga ATL böcker. De får t.ex. inte betalt för att ta hål för en dörr i gips och en hel del liknande grejer, de ingår i deras "lön".

Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Varför skulle någon betala 70 000 efter skatt för detta? Höjer och sänker hans firma lönen vid varje nytt uppdrag? Är tunneln gjord av guld också eller?

De som jobbade i citytunneln i skåne tjänade runt en 50k(netto eller brutto vet jag inte, men tror det var brutto). Mycket handlar om hur de arbetar, och vad de arbetar med. Men det är ju även bara speciella tillfällen de kan håva in så extremt mycket pengar.

Du får ju tänka på riskerna, miljön de arbetar i, arbetsmoment osv. Det är ett ovanligt bygge, kräver säkerligen lite annorlundare tillvägagångssätt och säkerhetstänk.

edit: Sedan är det inte lönen som höjs/sänks, det är ackorden man räknar på. Du har fortfarande din fasta lön som alla andra, man lägger bara på ackorden.
Senast redigerad av Pauronfestis 2011-10-13 kl. 18:24.
Citera
2011-10-14, 21:39
Medlem
Det e svårt att man hitta ellärling , jag ska börja ett praktik hos någon elfirma, men arbetsgivare sa att han kan inte lova mig att få jag lärling. Jag vet att flera av de bara uttnyttja folk,och det är när man har lång erfarenhet som jag. Men vad ska göra man när behöver detta perioder för att man fastnar stilla i detta yrke
Citera
2011-10-14, 22:05
Medlem
Citat:
Tips är att jobba som satan under praktiken, visa framfötter och var inte slö. När du gjort klart en uppgift så går du till killarna(om du inte har något mer att göra) och frågar om de har något mer att göra, visa framfötter och var social. Kontakter är väl annars det lättaste tyvärr, mycket numera handlar mest om kontakter man har. Visa även ett sug efter kunskap, att du intresserar dig och lyssnar på vad de har att säga.

om de har redan någon plats för dig , så de ska bry sig om dig. men om de är i grunden behöver inte dig, vad ska det gör om de redan bestämmer.
t.ex jag praktserade i en elfirma och alla de som arbetar där vet att jag kan om elinstallation och även arbetsgivare som utförde tillsammans eljobb. men när jag bad dom att skriva något på mina papper som skulle lämna ut till min lärare,sa de (( vad ska vi skriva, vi har ingen att skriva, en av de skrattade), sen gick jag till arbetsgivare och jag bad honom att skriva något på mina papper)))

det är orättvis
Citera
2011-10-14, 22:19
Medlem
Daineas avatar
@TS: Du är stendum om du inte jagar lärlingsplats nu med en jävla gång! No offence, men jag hade lätt amputerat en tå eller två för att få den chansen du har! Jag var dum nog att gå mot högre studier ganska länge före jag insåg att det var den största bluffen samhället lyckats med kontra mig någonsin. Vid det laget är det minst sagt svårt att gå andra vägen; från akademia till yrkesinriktning!
Ta den chans du har nu och om du verkligen inte trivs som elektriker när du har dn behörighet så kan du gå vidare till annat då, inte nu!
Citera
2011-10-15, 15:26
Medlem
johanizanoobs avatar
Du blir aldrig fulllärd elektriker. Du Blir bara fullbetald.

börja jobba direkt och gör av dig med dom tråkig timmarna. Desto äldre du blir desto mer oaktrativ blir du.
Citera
2011-10-18, 12:57
Medlem
Pjurrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosesred
Välkommen ut på arbetsmarknaden som hantverkare!

Såhär är det på ALLA hantverkaryrken. Det är ett helvete att lyckas få lärlingsplats då lärlingarna oftast är bundna till företaget under x år.
Samt kostar dom ju självfallet bara pengar och har nästan 0 erfarenhet. Företagen ser inga pengar i en och det är många som inte kan planera på lång sikt(ta in dig nu och sedan börja tjäna pengar på dig om ett par år) med tanke på dagens ekonomi.

Mitt tipps till dig är att höra runt med släkt och vänner efter någon som kan styra ett jobb. Om ingen via släkt har något så skulle jag ärligt tipsa om Norge.
Just VVS har jag ingen aning hur det är i Norge, Men skulle gissa att det är som allt annat, dv.s Stort behov.
Kan iaf skriva hur det är som Elektriker där.
x Gratis boende
x 220 Nkr/h - (257SEK/H)
x Du får dina lärlingstimmar utav företaget där med. Så i teorin kan man köra 5 år som elektriker i Norge och komma tillbaka till Sverige och slippa vara lärling. Dock är man riktigt smart kör man ju på och tar så många cert som möjligt och försöker komma offshore.

Lycka till !

Okej tack för tipsen, men vadå är det fem år för elektriker ? då isåfall du inte gått skola menar du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in