Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius
Bullshit, det finns små delis (närbutik typ) överallt. Tonfisk sallad lök och tomater finns på sådana. Det finns givetvis inte shoppingmalls överallt, men de finns tillräckligt många att man behöver inte åka så långt. Det är bara att man är fast i ett visst beteendemönster och inte ser alternativ.
Skitsnack. I storstäderna är det sant, men det är inte i storstäderna som fettman är utbredd.
Så fort du kommer ut på landsbyggden och i mindre städer, exempelvis med 100 000 invånare och färre, så finns där oftast bara shoppingställen (med både kläder och "organic food") i utkanten av städerna. McDonalds och skärpmats-restauranger finns däremot inne i städerna, överallt. Jag bodde i en stad i Virginia och där fanns 6 McDonald's-restauranger på ca 50 000 invånare + Taco Bell, Chipotle, Five Fingers, Applebee's och massa annat.
Vill man storhandla i USA (så länge man inte bor i någon gigantisk stad) så måste man oftast ha bil. Vilket givetvis är en nackdel för fattiga affro-amerikaner i slummen.
Behöver jag ens fortsätta att nämna de gigantiska förorterna (suburbs) runt om till exempel Washington D.C? Suburbs i USA är inte som suburbs i Sverige, i suburbs bor numera oftast medel+överklassen, det är en växande trend. I dessa gigantiska suburbs brukar det inte finnas en enda butik och ofta inte några restauranger heller. De som bor där måste använda sig av motorvägen varje gång de ska handla något. (
http://3.bp.blogspot.com/-KeczQ_ETZ5.../the-burbs.jpg )
Det största problemet i USA gällande maten, är avstånden och den dåliga kollektivtrafiken till och från dessa köpcenter. Efter att ha bott i landet ett tag så förstår jag varför bilarna är amerikanernas käraste ägodelar.