2012-11-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zapporius
Bullshit, det finns små delis (närbutik typ) överallt. Tonfisk sallad lök och tomater finns på sådana. Det finns givetvis inte shoppingmalls överallt, men de finns tillräckligt många att man behöver inte åka så långt. Det är bara att man är fast i ett visst beteendemönster och inte ser alternativ.

Skitsnack. I storstäderna är det sant, men det är inte i storstäderna som fettman är utbredd.

Så fort du kommer ut på landsbyggden och i mindre städer, exempelvis med 100 000 invånare och färre, så finns där oftast bara shoppingställen (med både kläder och "organic food") i utkanten av städerna. McDonalds och skärpmats-restauranger finns däremot inne i städerna, överallt. Jag bodde i en stad i Virginia och där fanns 6 McDonald's-restauranger på ca 50 000 invånare + Taco Bell, Chipotle, Five Fingers, Applebee's och massa annat.

Vill man storhandla i USA (så länge man inte bor i någon gigantisk stad) så måste man oftast ha bil. Vilket givetvis är en nackdel för fattiga affro-amerikaner i slummen.

Behöver jag ens fortsätta att nämna de gigantiska förorterna (suburbs) runt om till exempel Washington D.C? Suburbs i USA är inte som suburbs i Sverige, i suburbs bor numera oftast medel+överklassen, det är en växande trend. I dessa gigantiska suburbs brukar det inte finnas en enda butik och ofta inte några restauranger heller. De som bor där måste använda sig av motorvägen varje gång de ska handla något. ( http://3.bp.blogspot.com/-KeczQ_ETZ5.../the-burbs.jpg )

Det största problemet i USA gällande maten, är avstånden och den dåliga kollektivtrafiken till och från dessa köpcenter. Efter att ha bott i landet ett tag så förstår jag varför bilarna är amerikanernas käraste ägodelar.
Senast redigerad av Gangplank 2012-11-18 kl. 11:35.
Citera
2014-06-01, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangplank
citat

Men samtidigt är ju allt detta skapat av kunderna. Kunderna har ju valt onyttig mat framför nyttig och den butiksägare som tar in hälsosamma ingredienser kommer förlora pengar tills han ändrar sig.

Sedan är också den stora elefanten i rummet varför de väljer att äta så mycket av den onyttiga maten.
Citera
2014-06-01, 11:07
Medlem
När jag var i USA i maj 2012 så hände det att det regnade och jag kollade då på TV. HBO på hotellrummet säger man inte nej till. HBO visade en dokumentär om just detta. Det är billigare i USA att köpa chips och Coca-Cola än det är att köpa äpplen och bananer.
Citera
2025-04-02, 07:59
Medlem
Ördögs avatar
Intressant ämne. Synd att tråden torkade in, men det har skapats nya.

(FB) Matfattigdomen i USA
(FB) Varför är så många fattiga i USA?
Citera
2025-04-02, 13:26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keerstin
Har du ens läst artikeln ordentligt, utan att ha din egen förutfattade syn som mall?

Butiksägarna är vinstdrivna, troligen för att själva överleva.

För att kunna sälja färska grönsaker och frukt behövs kyl. Det har butiksägarna inte råd att investera i.

Här har du en del av svaret. Har du någonsin varit i USA?
Om, har du då tittat på hur det ser ut bortom köpcentran där kapitalstarka invånare shoppar lyx?

Om du dåligt pengar, går du då till affären som ligger många kilometer och handlar? (Ponera att det tar x antal timmar) Eller handlar du på närmaste ställe och tar det de har där som dina pengar räcker till?

Tänk om och tänk lite outside the box.

Tja, hur såg det ut i Sverige (och USA) i gamla dagar, innan kyl och frys fanns i alla butiker och hem? Folk måste ju ha varit smällfet, allihop!
Och länder där det än idag är ovanligt med kylar?
Fullt med fetton där också?
Eller ät det så att Aftonbladet snackar skit, igen? Verkar så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in