2012-03-18, 08:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Aftonbladet har nu ytterligare en helt bisarr snyfthistoria, denna gång om de svarta i USA:
http://bloggar.aftonbladet.se/utmana...pa-nyttig-mat/

Man hävdar att dessa svarta, socialbidragstagande lathundar är feta för att .... de inte kan/har råd att köpa nyttig mat. Hur får man till det? Har ni någonsin sett en riktigt fattig människa som är fet?

För att bli så fet som dessa svarta på bilderna i reportaget så måste man vräka i sig en ansenlig mäng skräpmat varje dag. Chips, läsk, hamburgare .. Det finns minst två sätt att undvika att bli så fet:
a) Äta mindre skräpmat
b) Äta nyttigare mat istället

Varför a skulle vara omöjligt är svårt att förstå. Angående b så klagas det på att de har hela 1.6 km till närmaste matvaruaffär så det går inte att köpa nyttig mat. Herrejösses.

Orsaken är kort och gott att dessa personer är hopplöst lata, sitter hela dagarna och degar, planerar inte längre än 5 minuter, kommer på att de är hungriga och vräker i sig närmaste chipspåse och gallon med läsk.
Man kan inte skylla fetma på fattigdom. Aftonbladet, skärp er. Behöver jag säga att det var text av Peter Kadhammar.
Citera
2012-03-18, 08:43
Medlem
Keerstins avatar
Har du ens läst artikeln ordentligt, utan att ha din egen förutfattade syn som mall?

Butiksägarna är vinstdrivna, troligen för att själva överleva.
Citat:
Ägaren av en närbutik måste utnyttja varje kvadratmeter för att sälja det han tjänar mest på.

För att kunna sälja färska grönsaker och frukt behövs kyl. Det har butiksägarna inte råd att investera i.
Citat:
Det saknas också effektiv distribution och de flesta närbutiker saknar möjlighet att lagra grönsaker.

Här har du en del av svaret. Har du någonsin varit i USA?
Om, har du då tittat på hur det ser ut bortom köpcentran där kapitalstarka invånare shoppar lyx?
Citat:
34 procent av amerikanerna är sjukligt feta och lika många är överviktiga. Den amerikanska fetmaepidemin handlar inte om dålig smak och dålig karaktär. Den handlar lika mycket om hur samhället är uppbyggt.

Om du dåligt pengar, går du då till affären som ligger många kilometer och handlar? (Ponera att det tar x antal timmar) Eller handlar du på närmaste ställe och tar det de har där som dina pengar räcker till?

Tänk om och tänk lite outside the box.
Citera
2012-03-18, 08:43
Medlem
oboyglass avatar
Det är många som säger det, och jag blir lika förvånad varje gång.

Men i USA är skräpmat billigare än nyttig mat, därför får fattiga i sig mer skräpmat än de med bra ekonomi = feta.
Citera
2012-03-18, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keerstin

Om du dåligt pengar, går du då till affären som ligger många kilometer och handlar? (Ponera att det tar x antal timmar) Eller handlar du på närmaste ställe och tar det de har där som dina pengar räcker till?

Självklart går varje tänkande fattig människa hellre till den riktiga livsmedelsbutiken långt bort och handlar där snarare än slösar bort sina pengar i en dyr närbutik som du hävdar att man bör göra.
Citera
2012-03-18, 08:50
Medlem
supraas avatar
Om negerjävlarna bara kan köpa skitmat får de väl spring lite, det är dem bra på (Kolla bara inomhus vm).

Jag föreslår att dessa kräk deporteras till afrika där de hör hemma. Jag garanterar att de kommer gå ner avsevärt!
Citera
2012-03-18, 08:53
Medlem
Keerstins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Självklart går varje tänkande fattig människa hellre till den riktiga livsmedelsbutiken långt bort och handlar där snarare än slösar bort sina pengar i en dyr närbutik som du hävdar att man bör göra.

Läs om och läs rätt: Jag hävdar inte att man bör göra det! Det var två frågeställningar!
Om det är billigare mat i den närbelägna butiken, men med sämre näringsvärden, går du till den?
Citera
2012-03-18, 08:56
Medlem
http://www.cracked.com/blog/the-5-st...owing-up-poor/

Läs igenom den första punkten.
Jag tyckte precis som dig TS men den här artikeln var en ögonöppnare hur det är i USA och andra ställen i världen där man får foodstamps.
Citera
2012-03-18, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keerstin
Läs om och läs rätt: Jag hävdar inte att man bör göra det! Det var två frågeställningar!
Om det är billigare mat i den närbelägna butiken, men med sämre näringsvärden, går du till den?

Det är inte billigare mat i närbutiker. Frågan är irrelevant. Men ja, självklart skulle jag hellre gå 1,6 kilometer (det är ingen sträcka att tala om för övrigt) för att handla vettig mat istället för att köpa ostburgare i läsk på burk i kvartersbutiken. Det är inte precis så att de behöver springa iväg och handla varje dag, det räcker ju om de transporterar iväg sina svarta kroppar nån gång i veckan.
Citera
2012-03-18, 09:01
Medlem
Deeeeerrrrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oboyglas
Det är många som säger det, och jag blir lika förvånad varje gång.

Men i USA är skräpmat billigare än nyttig mat, därför får fattiga i sig mer skräpmat än de med bra ekonomi = feta.

Du glömmer bort att den ursprungliga anledningen till varför maten är så billig är det faktum att de fattiga föredrar skräpmat över nyttig mat, och prisläget är en reaktion på marknadskonkurrensen.
Citera
2012-03-18, 09:01
Bannlyst
Jag läste artikeln och skrattade lite för mig själv. Att klaga på några km till närmaste grönsaksaffär kändes lite futtigt. Det finns folk som har flera mil till affärer. Man väljer ändå var man vill bo.
Citera
2012-03-18, 09:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ak-341
http://www.cracked.com/blog/the-5-st...owing-up-poor/

Läs igenom den första punkten.
Jag tyckte precis som dig TS men den här artikeln var en ögonöppnare hur det är i USA och andra ställen i världen där man får foodstamps.

Intressant läsning!

Citat:
Ursprungligen postat av Lionelle
Jag läste artikeln och skrattade lite för mig själv. Att klaga på några km till närmaste grönsaksaffär kändes lite futtigt. Det finns folk som har flera mil till affärer. Man väljer ändå var man vill bo.

Trollar du, eller förstår du inte att artikeln handlar om amerikanska ghetton?
Citera
2012-03-18, 09:08
Medlem
Avayas avatar
Jag undrar också över det där.

För tillfället är jag "fattig", har knappt mer än 500kr att lägga i månaden på mat för 2 pers.
Dock har jag inte blivit fet av att leva på spaghetti, nudlar och annan budget mat utan helt tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in