• 1
  • 2
2012-03-17, 22:12
Medlem
Gtars avatar
Hej, är det nån som vet hur man gör om man sitter på kronofogden med typ 20 anmärkningar och utmätningar etc...

En mycket nära vän till mig sitter verkligen i skiten och kronofogden jagar honom..
de har gjort utmätning och hittar inget särskilt..
kan man förhandla med kronofogden på nåt sätt? Jag vill hjälpa till,,, det är ca 150 tusen kr skuld till olika banker etc. Inga kommentarer som "försök me en bank" etc etc det går inte har redan provat..jag kan inte låna heller ...med tanke på att jag ska flytta till sydney efter sommaren (för gott)..
Hur går man tillväga? Jag har ringt KF men de verkar inte vara hjälpsamma...Tacksam för tips,.
Citera
2012-03-17, 22:13
Medlem
120311s avatar
Lyxfällan!
Citera
2012-03-17, 22:15
Medlem
Mister-urbans avatar
Har han inget de kan mäta ut är det ju bara att sitta still i båten, de kan inte göra något.
Citera
2012-03-17, 22:16
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 120311
Lyxfällan!

jaa...om d hade funkat; bra ide

lyxfällan väljer ju bara de som har tillgångar i form av bostadsrätt/villa bilar prylar etc. Den här stackars killen har ju ingenting...
Citera
2012-03-17, 22:19
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mister-urban
Har han inget de kan mäta ut är det ju bara att sitta still i båten, de kan inte göra något.

jooo.. men killen vill ju bli av med anmärkningarna och börja på nytt.. de plingar ju på non stop säger han...jag förstår honom..det e inte kul...
Det e så sjukt att man inte kan få hjälp när man verkligen vill få möjligheten och betala och börja på nytt.

KF hade sagt att de inte kan göra avbetalningar pga de redan har påbörjat utmätning.. ööö ok.. men killen har ju inget de kan ta.. varför inte bara gå med på en avbetalning?
Citera
2012-03-17, 22:52
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtar
Hej, är det nån som vet hur man gör om man sitter på kronofogden med typ 20 anmärkningar och utmätningar etc...

En mycket nära vän till mig sitter verkligen i skiten och kronofogden jagar honom..
de har gjort utmätning och hittar inget särskilt..
kan man förhandla med kronofogden på nåt sätt? Jag vill hjälpa till,,, det är ca 150 tusen kr skuld till olika banker etc. Inga kommentarer som "försök me en bank" etc etc det går inte har redan provat..jag kan inte låna heller ...med tanke på att jag ska flytta till sydney efter sommaren (för gott)..
Hur går man tillväga? Jag har ringt KF men de verkar inte vara hjälpsamma...Tacksam för tips,.

Du säger att det gäller din vän men i nästa mening så säger du "det går inte har redan provat..jag kan inte låna heller ...med tanke på att jag ska flytta till sydney efter sommaren (för gott).."

Enda sättet du kan lösa det på är att jobba hårt och spara ihop 150k och sedan casha allt och sedan vänta tre år på att anmärkningarna ska försvinna. Eller så skiter du i de eftersom att detta inte kommer att ge dig förhinder om du inte bor i Sverige.
Citera
2012-03-17, 22:56
Medlem
Tror han kan söka skuld sanering hos kronofogden
Citera
2012-03-17, 23:09
Medlem
Han måste förhindra att ytterligare skulder kommer till kronofogden (kfm). Är det statliga skulder så preskiberas de efter 5 år. Enskilda skulder däremot till andra än staten har helt andra preskribitionsregler och de kan jaga honom livet ut. Enda chansen för honom att komma ur den här spiralen är att försöka få skuldsanering. Det är något enklare nu än för några år sedan men är fortfarande rätt så svårt. Gå in på de forum för skuldsatta som finns, t.e.x "Fattiga Riddare" för att få information om hur man ska söka skuldsanering.
Citera
2012-03-17, 23:15
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandyline
Du säger att det gäller din vän men i nästa mening så säger du "det går inte har redan provat..jag kan inte låna heller ...med tanke på att jag ska flytta till sydney efter sommaren (för gott).."

Enda sättet du kan lösa det på är att jobba hårt och spara ihop 150k och sedan casha allt och sedan vänta tre år på att anmärkningarna ska försvinna. Eller så skiter du i de eftersom att detta inte kommer att ge dig förhinder om du inte bor i Sverige.

Det här fallet handlar ju inte om mig. Det.handlar om min vän. Med flytten menar jag ; jag kanske kan ta ett lån å lösa upp hans KF. Skulder..men d ser svårt ut me tanke på att jag flyttar om nån månad.
Me bankerna så har han redan provat...
Det borde ju finnas nån lösning. Stadsförvaltningen har ekonomisk rådgivare..men fyyy va otrevlig hon va. Vi var där tillsammans å hon e kaputt...det finns inga andra utan hon e ensam...dvs den enda personen på ekonomisk rådgivningen.
Skuldasannering : det har vi kollat upp. Han ska söka men sannokliheten t beviljning e nästintill uteslutet. Men han ska söka..
Citera
2012-03-17, 23:19
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sccanpartisan
Han måste förhindra att ytterligare skulder kommer till kronofogden (kfm). Är det statliga skulder så preskiberas de efter 5 år. Enskilda skulder däremot till andra än staten har helt andra preskribitionsregler och de kan jaga honom livet ut. Enda chansen för honom att komma ur den här spiralen är att försöka få skuldsanering. Det är något enklare nu än för några år sedan men är fortfarande rätt så svårt. Gå in på de forum för skuldsatta som finns, t.e.x "Fattiga Riddare" för att få information om hur man ska söka skuldsanering.

Jo, han ska söka. Men har du erfarenhet av detta?känner du någon som har blivit beviljat skuldsannering? Vad händer om man får avslag..hjälper de till me avbetalning istället? Killen i fråga e 33 år gammal...
Senast redigerad av Gtar 2012-03-17 kl. 23:23.
Citera
2012-03-17, 23:22
Medlem
Med all respekt för din vän men tänk dig för innan du pyntar 150 000 kr av dina egna pengar till honom. Ta reda på vilka skulder som finns för alla borgenärer har kanske inte begärt indrivning av kfm än, utan de bidar sin tid. Och som sagt, se till att han stoppar att nya skulder kommer så att inte dina ansträngningar blir förgäves, och hoppas inte få tillbaka dina pengar. Din vän är säkert en hyfens snubbe på många sätt men förmodligen så är han en sopa när det kommer till pengar och papper...
Citera
2012-03-17, 23:23
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtar
Jo, han ska söka. Men har erfarenhet av detta? Jag menar känner du någon som har fått s beviljat. Killen i fråga e ju bara 33 ..

Skuldsanering låter föga troligt på ett så litet belopp, hade det varit en nolla till (minst) så kanske.

150k betalar man av på ett par år om man ger sig fan på det, jobbar dubbla jobb exempelvis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in