2012-03-17, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gtar
Jo, han ska söka. Men har du erfarenhet av detta?känner du någon som har blivit beviljat skuldsannering? Vad händer om man får avslag..hjälper de till me avbetalning istället? Killen i fråga e 33 år gammal...

Som sagt, gå in på lite forum för skuldsatta. "Insolvens" finns det något som heter också. Man får ta det lite med en nypa salt vad som står där för det är lite rättshaveristvarning på de som skriver inlägg där, men ett och annat guldkorn finns när det gäller information. Jag känner en och annan som fått skuldsanering och det är skitssvårt, men för din vän är det antingen det som gäller
eller att du betalar hans skulder, och jag ber dig än en gång att tänka dig för såtillvida du själv inte är vrålrik och klarar dig utan 150 000......
Citera
2012-03-17, 23:29
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sccanpartisan
Med all respekt för din vän men tänk dig för innan du pyntar 150 000 kr av dina egna pengar till honom. Ta reda på vilka skulder som finns för alla borgenärer har kanske inte begärt indrivning av kfm än, utan de bidar sin tid. Och som sagt, se till att han stoppar att nya skulder kommer så att inte dina ansträngningar blir förgäves, och hoppas inte få tillbaka dina pengar. Din vän är säkert en hyfens snubbe på många sätt men förmodligen så är han en sopa när det kommer till pengar och papper...

Jo..men som sagt han vet att jag inte kan ta ett lån nu när jag flyttar om nån månad..jag har ju redan avslutat d mesta.här redan..kreditkort etc...d enda som jag har kvar e bankkort så vi försöker att lösa d här nu..
Citera
2012-03-17, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Skuldsanering låter föga troligt på ett så litet belopp, hade det varit en nolla till (minst) så kanske.

150k betalar man av på ett par år om man ger sig fan på det, jobbar dubbla jobb exempelvis.

Mnja, det finns de som har fått skuldsanering för ca 20 000 kr för att de ha varit pensionärer. Man tittar på beloppet i proportion till möjlighet att betala det. 150 000 kr kanske man kan betala tillbaka om man ger sig fan på det som du skriver, men problemet brukar vara att skulden ökar genom räntor, och att det inte går att spara ihop då ens borgenärer håller koll på en och skickar kfm för att utmäta all överskott.
Citera
2012-03-17, 23:34
Medlem
Gtars avatar
Tack!!! Jag ska läsa på..å ta d me en nypa salt.
Jätte tacksam för alla tips!

Nej jag kommer inte att ta ett lån...med tanke på omständigheterna..
Citera
2012-03-17, 23:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Mnja, det finns de som har fått skuldsanering för ca 20 000 kr för att de ha varit pensionärer. Man tittar på beloppet i proportion till möjlighet att betala det. 150 000 kr kanske man kan betala tillbaka om man ger sig fan på det som du skriver, men problemet brukar vara att skulden ökar genom räntor, och att det inte går att spara ihop då ens borgenärer håller koll på en och skickar kfm för att utmäta all överskott.

Anledningen till att jag vet att det funkar är att en arbetskamrat gjorde precis detta, löste 150k i skuld på knappt två år. Men visst, är kompisen 55+, arbetslös och utan utbildning så kan nog en sanering gå igenom, för någon under 40 däremot.
Citera
2012-03-17, 23:38
Medlem
Gtars avatar
Citat:

Ja..det e ju d som e problemet
Citera
2012-03-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Anledningen till att jag vet att det funkar är att en arbetskamrat gjorde precis detta, löste 150k i skuld på knappt två år. Men visst, är kompisen 55+, arbetslös och utan utbildning så kan nog en sanering gå igenom, för någon under 40 däremot.

Jobbade arbetskamraten svart då? Har annars svårt att tänka mig hur han fixade det. Bra gjort i alla fall.
Citera
2012-03-17, 23:56
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jobbade arbetskamraten svart då? Har annars svårt att tänka mig hur han fixade det. Bra gjort i alla fall.

Nej vitt, 150k är inte särskilt mycket pengar *egentligen* om man ger sig fan på det. Vid det laget fogden fått nys om hans andra arbete så hade han redan pyntat av ~halva skulden eller om det var mer..

Allt handlar om motivation och en del kontakter, sedan är det få som skulle vara beredda på att jobba 16 timmars dagar i nästan två år, dessa blir evighetsgäldenärer istället då precis som du säger, räntorna tickar på.
Citera
2012-03-18, 00:08
Medlem
Det som gäller är ju dels att ta kontakt med KFM det absolut värsta man kan göra är att inte prata med dem det leder rakt neråt.

Därefter får man ta kontakt med fordringsägarna och försöka göra upp en plan lägga upp läget och en avbetalningsplan (kolla på sista lyxfällan där gör de just detta). Sen såklart stoppa alla nya skulder och ge fan i allt utom makaroner och falukorv.

Det viktigaste är att ta tag i det hela, låter man det vara växer skulderna fort!

En viktig sak är att skaffa inkomst och gärna direkt meddela KFM att man har det och börja pynta av.

150 papp är inte mycket egentligen, säkert kan han få kapat 50papp bara genom att snacka med fordringsägarna.

Det gäller också att man _vet_ vad ursprungsskulden är detta då det överskjutande beloppet är så att säga förhandlingsbart (ränta påminnelseavgifter etc).

Bolagen som handhar skulder är ju inte dummare än att de hellre väljer halva skulden än att inte få ett piss.
Citera
2012-03-18, 00:48
Medlem
techno_the_kings avatar
Det enda han kan göra är att söka ett jobb, någon månad efter detta så kommer dom att göra en utmätning på lönen och han får dryga 9k/månaden att leva på tills skulderna är betalda.

Jag själv har KFskulder på 175k och dom har försökt att utmäta men jag har inget av värde
enda chansen för min del att bli kvitt dom är att ta ett jobb och låta en stor del av lönen gå te utmätning.

Eller så får han ringa dom han är skyldiga cash och be dom dra tebax skulderna och komma överens om avbetalning, men då måste han kunna betala skulderna för att inte dom skall gå tillbaka till KF.
Eller så fixar han jobb i Norge, har för mig det tar ett halvår innan KF hittar honom där och då bör han ha kunnat fixat ihop sig en bra slant.

Han kan bara hjälpa sig själv, hade aldrig hjälpt snubben själv om jag inte hade varit väldigt rik
och jag själv tar inte emot hjälp utan jag anser att jag måste klara upp min egen skit själv, maten som syrran å morsan gav mig tog jag emot enbart bara för att dom kom med den, jag själv ber aldrig familj/icke statliga personer om något det är jag för stolt för
Soc kommer jag däremot söka nästa månad .

Måste man inte för övrigt ha KFskulder på +500k för att kunna få ansöka om skuldsanering?
har för mig att dom sa detta i Lyxfällan en gång.
Citera
2012-03-18, 19:49
Medlem
Gtars avatar
Tja
Nej man behöver inte ha 500tusen i skuld..
Han kan inte flytta till norge han har ett barn att ta hand om.

När han ringde till de olika företagen/bankerna för att göra avbetalning så hade de tydligen sagt att de inte kan dra tillbaka eftersom det har skett utmätning. Å andra sidan så kan vissa gå med på att dra tillbaka men då blir det höga kostnader... Det lägsta är 1500 kr i månaden..och det handlar om flera bank/företag.. slutsumman blir nästan 11 tusen i månaden .. han har ju en hyra på 7 tusen och ett barn..mat etc.. det går inte ihop då..
Jag tänkte att jag kanske kan ringa till KF imorn och höra med de om hur man löser problemet för en människa som sitter i sådan sits.. De kanske kan rekommendera något? Jag vet att de inte lämnar ut uppgifter men jag kanske kan tala om hur det ligger till i allmänt och vad man gör vid sådana sits? Han mår ju inte bra å behöver hjälp..

Jag uppdaterar om vad KF har sagt

Tack för alla råd/tips .. det uppskattas!
Citera
2012-03-18, 21:24
Medlem
150 K i skuld är inte så mycket. Det kan han nog betala inom 1-2 år.

Vi här på FB kan hjälpa om vi får reda på hur mycket personen tjänar per månad och hur utgifterna är fördelade: boende, mat, kläder mm.
Är övertygad om att en utomstående kan röra runt i grytan och hitta ett utrymme att börja betala av skulden.

Spontant tycker jag boendekostnad på 7000 kr låter mycket för en vuxen och 1 barn men det beror ju på bostadsort. Mat 2800 kr, kläder 500 kr, Transport ?, övrigt 1000 kr

Sluta handla med kontanter så att kostnaderna syns på kontoutdraget.
Allt handlar om prioritering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in