• 1
  • 2
2012-03-16, 21:44
Medlem
Hallå.

Åt nyss lite Tikka Masala, inte en alls så stark maträtt, tycker inte att det smakar starkt heller, men jag börjar helt seriöst svettas som om jag sprungit en kilometer. Vad fan? Som sagt, tycker mest det smakar "vanligt" kryddad mat, men vadfan börjar jag svettas för då? Älskar stark(are) mat, men alltid samma sak.. inte så jävla trevligt om man börjar svettas som en idiot när man är på restaurang osv.

Någon som känner igen sig? Antar att det inte finns nåt man kan göra åt det?
Citera
2012-03-16, 21:47
Medlem
Min-Mammas avatar
Jag svettas också lite när jag äter stark (het) mat. Hör till.
Citera
2012-03-16, 21:50
Medlem
christerys avatar
Servetter! jag vet faktiskt inte, jag besväras inte av det. Men jag tänker mig in i din situation.
Citera
2012-03-16, 21:51
Medlem
Miiiiias avatar
Det händer mig också. När det gäller mat som även smakar starkt (enligt mig, och min gräns är ganska hög) börjar näsan rinna, vilket kan vara pinsamt om jag äter på restaurang.

Det hör till.
Citera
2012-03-16, 21:54
Medlem
zepofans avatar
Svettas du redan efter en km? Nåja, det hör ju inte hit.
Visst svettas man av stark mat, det är väl mer regel än undantag.
Citera
2012-03-16, 22:06
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nerka
Hallå.

Åt nyss lite Tikka Masala, inte en alls så stark maträtt, tycker inte att det smakar starkt heller, men jag börjar helt seriöst svettas som om jag sprungit en kilometer. Vad fan? Som sagt, tycker mest det smakar "vanligt" kryddad mat, men vadfan börjar jag svettas för då? Älskar stark(are) mat, men alltid samma sak.. inte så jävla trevligt om man börjar svettas som en idiot när man är på restaurang osv.

Någon som känner igen sig? Antar att det inte finns nåt man kan göra åt det?

I get that from indian and mexican food, but only when it's really spicy. You sure it's not an allergy or something?
Citera
2012-03-16, 22:12
Medlem
Danne90s avatar
Det är gott med stark mat, speciellt sushi och massor med wasabi.
Citera
2012-03-16, 23:10
Medlem
AntiSociaL.s avatar
Älskar då det svettar till under ögonen, då vet jag att maten är nice.
Citera
2012-03-17, 13:18
Medlem
Golachabs avatar
Blir du svettig av Tikka Masala finns det misstankar om att du är allergisk mot något, eller kanske att kombinationen av vissa ingredienser utlöser en reaktion. Men att svettas av stark mat är annars normen. Det är en av många anlednigar till att mat från varma länder ofta är stark. Som ett hjälpmedel mot hettan.
Citera
2012-03-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
I get that from indian and mexican food, but only when it's really spicy. You sure it's not an allergy or something?
Börjar faktiskt undra om det är så, läs under;
Citat:
Ursprungligen postat av Golachab
Blir du svettig av Tikka Masala finns det misstankar om att du är allergisk mot något, eller kanske att kombinationen av vissa ingredienser utlöser en reaktion. Men att svettas av stark mat är annars normen. Det är en av många anlednigar till att mat från varma länder ofta är stark. Som ett hjälpmedel mot hettan.
Ja, alltså faktiskt, jag tror nästan det. Hatar o säga att man har ditten o datten, låter ju som en hypokondriker. Men nu när jag tänker efter så:

När jag äter sura godisar så börjar jag svettas också, helt stört faktiskt. Inte så att jag alltid gör det, men älskar Sura nappar eller vad dom heter, räcker med 5-6st så börjar jag få småsvett i pannan
Dessutom, något som är ännu sjukare, att när jag går förbi surt godis så börjar jag småsvettas lite med, SAMT att jag i skrivande stund när jag tänker på det, börjar bli varm i pannan.

Teorier någon? På med foliehatterna, hehe.

Alltså, jag är fullt seriös, låter som ett skämt jag vet, men så är det.. Är jävligt lättsvettad annars också, är oftast den mest svettiga om man idrottar osv (dock har jag inget minne av att det var så när jag var mindre o spelade fotboll, då var jag likbördig, kan ha utvecklat en allergi på senare tid kanske?). Jag är absolut inte tjock, tvärtom. 185cm, 72kg.
Citera
2012-03-17, 19:17
Medlem
Golachabs avatar
Citat:

Ja, alltså faktiskt, jag tror nästan det. Hatar o säga att man har ditten o datten, låter ju som en hypokondriker. Men nu när jag tänker efter så:

När jag äter sura godisar så börjar jag svettas också, helt stört faktiskt. Inte så att jag alltid gör det, men älskar Sura nappar eller vad dom heter, räcker med 5-6st så börjar jag få småsvett i pannan
Dessutom, något som är ännu sjukare, att när jag går förbi surt godis så börjar jag småsvettas lite med, SAMT att jag i skrivande stund när jag tänker på det, börjar bli varm i pannan.

Alltså, jag är fullt seriös, låter som ett skämt jag vet, men så är det.. Är jävligt lättsvettad annars också, är oftast den mest svettiga om man idrottar osv (dock har jag inget minne av att det var så när jag var mindre o spelade fotboll, då var jag likbördig, kan ha utvecklat en allergi på senare tid kanske?). Jag är absolut inte tjock, tvärtom. 185cm, 72kg.
Det fetmarkerade låter som om du lider av en psykosomatisk åkomma. Alltså när tanken påverkar kroppen. Vet inte hur pass mycket som det är konstanterat att detta kan orsaka åkommor fysiskt. Men svettningar som grundar sig i någon form av oro kan jag tänka mig är möjligt. Antagligen har du upplevt starkt obehag vid surt någon gång som barn och därför får undermedvetna reaktioner mot det. Jag är ingen psykolog men att folk oroar sig och har orationell rädsla eller obehag för vissa saker finns ju. Hypokondriker kanske du är och det förstärks med psykosomati. Jag tycker du bör kolla upp detta.
Senast redigerad av Golachab 2012-03-17 kl. 19:43.
Citera
2012-03-17, 19:41
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:

Brukar själv bli varm i pannan och börja kallsvettas när jag tänker på obehagliga saker (vill inte gå in på vad), men att du får det av att gå förbi godishyllan låter lite lustigt . Du verkar ju inte ens ha någon fobi för dessa godistyper då du uppenbarligen äter dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in