• 1
  • 2
2012-03-16, 17:00
Medlem
Det känns som historien upprepar sig med svenskar som åker dit för narkotikabrott i Asien.
Den här gången blev det 28 års fängelse. Vem är denna man. Har vi någon mer info förutom att han heter Nicki Christoffer Ekelund och är 30 år.

Citat:
Polisen hittade bland annat kokain, ecstasy och föremål för att tillverka droger i svenskens hem. Expressen
Senast redigerad av Mutbar 2012-03-16 kl. 17:38.
Citera
2012-03-16, 17:25
Medlem
28 år i Kambodjanskt fängelse? Jag avundas inte honom. Undrar vilken roll han hade där nere, han måste ju ha "jobbat" med det.

Länken till Aftonbladet i ditt inlägg är förresten inte en länk till Aftonbladet.
Citera
2012-03-16, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caper
28 år i Kambodjanskt fängelse? Jag avundas inte honom. Undrar vilken roll han hade där nere, han måste ju ha "jobbat" med det.

Länken till Aftonbladet i ditt inlägg är förresten inte en länk till Aftonbladet.

Tack för det. Ändrat nu

Han verkar ha haft en ledande roll eftersom de andra dömdes till 6 år.

Citat:
Four Cambodian men linked to the drug dealing were each sentenced to six years in jail and fined 15 million riels ($3,750). Länk
Citera
2012-03-16, 17:48
Medlem
LightClouds avatar
Han finns på ratsit i alla fall. Ursprungligen är han från Klippan och född 1981-04-24.

http://www.ratsit.se/BC/ReportSmall....9L36vg5h_iQHfA
Citera
2012-03-16, 17:51
Medlem
Jag misstänker att Kambodja är lika korrupt som Thailand. Gick det inte köpa sig fri?
Citera
2012-03-16, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Det känns som historien upprepar sig med svenskar som åker dit för narkotikabrott i Asien.
Den här gången blev det 28 års fängelse. Vem är denna man. Har vi någon mer info förutom att han heter Nicki Christoffer Ekelund och är 30 år.
I artikeln i eftermiddags i Exp. nämns också:
Citat:
Mannen och hans fru har suttit fängslade sedan i juni förra året.
(Fetstilen av mig.)

Vem är hans fru? (Hon är väl inte från Sverige med tanke på att vare sig Exp.-journalisten eller UD berör henne vidare?)
Kvinnan förefaller ju enligt artikeln också ha fått 28 års påföljd.
Citat:
I februari inleddes rättegången mot paret, uppger Utrikesdepartementets pressjour för Expressen.se.
På fredagen dömdes de till 28 års fängelse för narkotikabrott av domstolen i Phnom Penh.
Citera
2012-03-16, 18:06
Medlem
Det mesta om Ekelund finns här: www.blogg.jankallman.com
Citera
2012-03-16, 18:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JungleJim
Det mesta om Ekelund finns här: www.blogg.jankallman.com

Funkar inte.

Edit: men denna gör: http://blogg.jankallman.com/

Jag har aldrig fattat varför man sysslar med droger i Asien. Har man inte sett Banged up abroad eller?

Ska man syssla med sånt ska man göra det i Europa. Kunderna har pengar, straffen milda (internationellt sett, dock ej milda jämfört med andra brott), och fängelserna bekväma.
Citera
2012-03-16, 18:13
Medlem
I artikeln som skribenten Mutbar länkade till kan man läsa att kvinnan är från Vietnam:
Citat:
A Cambodian court has sentenced a Swedish man and his Vietnamese girlfriend to 28 years in prison for drug production and trafficking.
Citera
2012-03-16, 18:14
Medlem
I-R-Baboons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
Jag misstänker att Kambodja är lika korrupt som Thailand. Gick det inte köpa sig fri?

Det blev väl för mycket knarkaffärer för att den aktuella polischefen skulle kunna fortsätta blunda.
Citera
2012-03-16, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Jag har aldrig fattat varför man sysslar med droger i Asien. Har man inte sett Banged up abroad eller?

Ska man syssla med sånt ska man göra det i Europa. Kunderna har pengar, straffen milda (internationellt sett, dock ej milda jämfört med andra brott), och fängelserna bekväma.
Oerhört idiotiskt av svensken. Den här -figuren räcker inte ens det ringaste att påtala svenskens aktivitet ...

I ktvu.com:s artikel nämns alltså (som trådstartaren var inne på):
Citat:
Police said they seized cocaine, methamphetamine, ecstasy and drug-making materials when they arrested the couple at their home in Phnon Penh last June.
Citera
2012-03-16, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-R-Baboon
Det blev väl för mycket knarkaffärer för att den aktuella polischefen skulle kunna fortsätta blunda.
Det kan ju också vara så att just tillverkning av droger, som blev hans fall. Polischefen vågar helt enkelt inte blunda. Är det inte nu ett aktuellt fall i Thailand där en svensk också sysslade med tillverkning och fick rejält straff.

För övrigt är många gathoror i Phnom Pehn från Vietnam och sysslar med typ "metamfetamin". De ser helt körda ut. Därmed inte sagt att svenskens fru var en sådan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in