Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-16, 12:08
  #1
Medlem
Hej!
Har sökt runt men inte riktigt hittat det svar jag är ute efter.
Gick ut skolan förra året, gick ett år över så känner att jag har haft ett år (tillgodo) och jobbat detta år. Ska göra högskoleprovet nu den sista mars så får vi se hur det går där. Jag studerade sam entreprenör och gick ut med ett snitt på 15, 16 med merit. Ja jag slappade, hela min klass var slapp och givetvis drogs man med där.

Lite smått om det jag gjort nu men det jag tänkte fråga var om jag inte får väldigt bra på högskoleprovet och går någon standard ekonomi utbildning på en "vanlig skola", dvs inte uppsala, lund, handels eller skolorna som har hyffsat höga intagningspoäng och istället väljer en master utbildning utomlands på ett väldigt bra universitet, hur bra står jag mig då mot en som gått t.ex. uppsala ekonomi utbildning och sedan liknande master?

Är det möjligt att gå denna väg eller är det väldigt svårt att komma in på en bra master kurs om du inte gått på en väldigt bra skola innan? Någon som har någon aning om hur man gör intagningarna till master program eller som har erfarenhet om det jag beskriver?

Mitt mål är att få jobba utomlands och helst få resa ganska mycket, har alltid haft intresse för siffror och ekonomi sedan skadar det ju inte om man får en bra lön av det hela också


Väldigt tacksam för svar!

Min första tråd så förlåt om det blev lite rörigt men hoppas ni förstod vad jag är ute efter annars får ni jättegärna ställa frågor!
Citera
2012-03-16, 12:24
  #2
Medlem
HaxzoRs avatar
Har du 15-16 i snittpoäng får du nog dra till en mindre "populär" skola då jag antar att ekonomi är en eftertraktar utbildning. Sitter själv på runt 18 för tillfället och ska söka in till någon ekonomiutbildning nu i HT12.

Vid din fråga om master så tror jag att man inte har förtur till en viss masterutbildning bara för att du har gått klart en utbildning på just det uni't. Men som sagt, rätta mig om jag har fel.

Lycka till och hoppas du finner en intressant utbildning som passar dig.
__________________
Senast redigerad av HaxzoR 2012-03-16 kl. 12:27.
Citera
2012-03-16, 12:31
  #3
Medlem
boondockzaints avatar
Nåt för dig

https://www.flashback.org/p35037030#p35037030
Citera
2012-03-16, 14:53
  #4
Medlem
Tack så mycket. Angående mina betyg så var det därför jag skulle göra högskoleprovet, det som visar om jag kan ta mig till ett "bra" universitet. Om jag inte får bra resultat där var ju frågan om hur det går tillväga när man söker master. Fann inte riktigt rätta svaret i andra tråden heller, kändes mer som att folk antog att det inte handlade mycket om vilket universitet du gick på innan. Får ta kontakt med en studievägledare och se om dom har någon erfarenhet av folk som gjort på det sättet.

Hur som helst, har någon haft erfarenhet av ett liknande läge ge mig gärna några bra tips
Citera
2012-03-16, 15:33
  #5
Medlem
boondockzaints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsenik
Tack så mycket. Angående mina betyg så var det därför jag skulle göra högskoleprovet, det som visar om jag kan ta mig till ett "bra" universitet. Om jag inte får bra resultat där var ju frågan om hur det går tillväga när man söker master. Fann inte riktigt rätta svaret i andra tråden heller, kändes mer som att folk antog att det inte handlade mycket om vilket universitet du gick på innan. Får ta kontakt med en studievägledare och se om dom har någon erfarenhet av folk som gjort på det sättet.

Hur som helst, har någon haft erfarenhet av ett liknande läge ge mig gärna några bra tips

Du menar så. Ang den andra tråden fick jag intrycket av ugglan att så länge du sliter och får riktigt bra betyg ska du kunna komma in på en bra master sen.

Du skulle kunna maila studievägledare i masterprogram på några bra rankade skolor utomlands och kolla vad de säger om skolans betydelse.
Citera
2012-03-16, 22:34
  #6
Medlem
Får ta och ta kontakt med studievägledare från bra universitet utomlands, Tack för tipset!
Citera
2012-03-18, 00:09
  #7
Medlem
TomasRotmoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsenik
Får ta och ta kontakt med studievägledare från bra universitet utomlands, Tack för tipset!
De universitet jag sökt kräver en kandidatexamen från ett erkänt universitet / "research university", vilket jag tror bara innefattar de bra och respekterade universiteten i Sverige.
Citera
2012-03-18, 01:00
  #8
Medlem
Betyg ar a och o. Har du bra betyg sa spelar skolan mindre roll.
Studenter tror ofta att skolans "rykte" kompenserar, men utomlands har folk i antagningen valdigt dalig koll. Jag har t.ex. inte traffat manga inom universitetsvarlden i UK och US som forstar skillnaden mellan handels och feken i Stockholm (alltsa HHS och SU).

Egen erfarenhet ar att om de hort talas om skolan ar det tillrackligt "statusmassigt". Sedan galler egna meriter, alltsa betyg, relevant erfarenhet etc.
Citera
2012-03-19, 11:39
  #9
Medlem
Schysst, man får helt enkelt kämpa och få bra betyg då, kanske lite off topic men någon som istället vet ett universitet i sverige med intagning runt 1.0 hp som har ett bra studentliv också. Skön stad osv? Orkar inte stanna kvar hemma om jag ska plugga, vill bort och börja om på nytt och lära känna nya personer
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback