Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-03-16, 11:26
Moderator
evilhoneys avatar
Tack vare internet med matbloggar och receptsamlingar, gamla hederliga kokböcker och en hel del experiment i köket så har jag nu samlat på mig en hel del recept men nu börjar det bli ganska ohållbart med det obefintliga system jag har ordning på dem med.

Recept jag hittat på internet finns bokmärkt i datorn, jag har en textfil för ett par egna recept, lösa papperslappar med kopierade och lånade recept ligger lite varstans i hemmet; bland kryddorna, på kylen och mellan sidorna i flera olika kokböcker.

Så: hur fasen ska man göra för att hålla rätt på allt?
Jag har ingen laptop eller läsplatta så att ha allt samlat digitalt är inte så bra då jag vill kunna ha med dem i köket, en vanlig skrivbok går ju men hur gör man med uppdelningen? Ska man bara föra in saker pö om pö eller finns det något fiffigt sätt att ha koll på kategorierna?

Jag minns att min mor hade mormors gamla anteckningsblock men det är nog sen länge borta precis som alla äldre släktingar jag har så jag har ingen ur dem gamla skolan att fråga eller se efter hur de såg ut.

Hur gör ni? Har ni några bra knep eller råd så tar jag tacksamt emot dem!
Citera
2012-03-16, 11:31
Medlem
EvilTouchs avatar
I datorn: Ett dokument per recept, sorterat i mappar. Skrivs ut vid behov.
Lösa lappar: Sätt i pärm eller mapp, sortera efter kategori om så önskas.
Citera
2012-03-16, 11:52
Medlem
Gertrud1s avatar
En del recept i datorn. Saker jag tänkt prova utskrivet, urklippt, avskrivet i en låga

Bra recept i plastfickor i en pärm, eller två snarare. Plasten har visat sig bra...
Vissa recept ligger sist i pärmarna. Jag är organiserad, men inte analisk....
Citera
2012-03-16, 12:22
Medlem
MissMias avatar
internetrecept har jag i en egen mapp i favoriter (plus att jag skrivit ut en del, man vet ju aldrig när sidan lägger ner/försvinner)

lösa lappar och utskrifter har jag i pärm (efter mååånga års samlande och velande har jag fått in allt, det tog fan en hel dag)

worddokument i en egen mapp på datorn med inskrivna recept (det är tänkt att de en vacker dag ska skrivas ut och läggas i pärmarna)

mina tidskrifter köpte jag samlare till på ikea och sorterade efter säsong. tex vår, sommar, höst, vinter, påsk, jul

har en fin bokhylla i köket till alla mina recept, böcker och roliga köksprylar jag samlat på mig.
den är full btw. får nog skaffa en till
Citera
2012-03-16, 12:27
Medlem
Svizzeras avatar
En liten pärm i A5-Format. Köp passande plastfickor och lägg in recepten i valfri ordning (kör själv alfabetiskt).

Rensa ur recept du inte använder lite då och då.
Citera
2012-03-16, 12:41
Medlem
Brumelbryns avatar
Lagar nästan aldrig mat efter recept. Har de mesta i huvudet och höftar mängden som ska vara i.

Brukar mest bli när man ska baka något behovet av recept kryper fram. Då skriver jag av receptet på en post-it lapp som jag sedan slänger när jag bakat klart.

Har en del kokböcker och mattidningar högst upp i tallriksskåpet men dom används mycket sällan. När jag väl tittar i dom är det för att hämta inspiration.
Citera
2012-03-16, 13:17
Medlem
PhasersOnFunks avatar
Jag skriver in och sparar alla mina recept i min persondator VIC-20.
Citera
2012-03-16, 13:24
Medlem
Ratis avatar
Jag har en tjock pärm med recept, ett antal kokböcker, och en kökslåda som är fullproppad huller om buller med recept.
Citera
2012-03-16, 13:31
Medlem
rayraviolis avatar
Även jag har investerat i en datamaskin. Har ett enkelt Worddokument där jag skriver in alla recept. Har ingen särskild ordning utan gör bara en sökning på receptet jag vill ha. En fiffig detalj med att ha ett dokument i datorn är att det är lätt att göra små ändringar i receptet. Det kan vara saltmängden som ska kalibreras, eller en innertemp eller vad som helst. Skriver också nån kommentar ibland, med förslag till ändring eller liknande.

Tänkte att det här får bli en bestseller inför pensionen
Citera
2012-03-16, 13:56
Medlem
Har en hel del recept på lösa papper i pärmar, men skaffade ett receptprogram för några år sedan och förde över alla recept jag skrivit in i Worddokument i det plus allt jag hittar på nätet in i programmet. Det heter Big Oven, www.bigoven.com och är numera gratis att ladda ner, det finns en betaldel också men inget man behöver för att spara och organisera recept. Programmet är lätt att använda, det går att kopiera en text och sedan "klistra" in recepten i Big Oven. Man kan lägga till bilder i recepten, skriva in kommentarer m m. Det ingår ett antal "recetboxar" med recept i programmet och man har tillgång till alla recept som finns på sajten. Det finns även en hel del funktioner som jag inte använder, t ex shoppinglistor, göra matsedlar, näringsinnehåll m m.
Citera
2012-03-16, 14:36
Medlem
Jag fick en sån här i julklapp, där skriver jag in alla recept värda att spara: http://www.lagerhaus.se/sok#receptbok-mina-recept-a5-p2060
Citera
2012-03-16, 15:01
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svizzera
En liten pärm i A5-Format. Köp passande plastfickor och lägg in recepten i valfri ordning (kör själv alfabetiskt).

Rensa ur recept du inte använder lite då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av knightofcydonia
Jag fick en sån här i julklapp, där skriver jag in alla recept värda att spara: http://www.lagerhaus.se/sok#receptbok-mina-recept-a5-p2060
Dessa två tips ska jag ta tillvara på!
Datamaskiner är på tok för dyrt för att jag ska drulla/drälla sönder i köket och lösa lappar/filer på stationära är ju det som inte fungerar just nu. =)

Något jag borde investera i trotts den klena lön vi får från Flashback är nog i alla fall en skrivare så jag slipper sitta och texta allt.

Tack för alla tips och fortsätt gärna! =D
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in