• 1
  • 2
2012-03-15, 19:19
Medlem
blofields avatar
Om tråden är felplacerad så ber jag mod flytta den till sin rätta plats.

God kväll.

Dom senaste veckorna har jag haft lägenheten helt nedsläckt och har knappt klivit utanför dörren då jag har totalt grävt ner mig i kod av typen PHP, MySql och Javascript dock så känner jag att det räcker inte och nu behöver jag någon som seriöst PEKAR MIG I RÄTT RIKTNING för mina ändamål.

Istället för att googla på alla dom frågor jag kommer att ställa så tycker jag att det är enklare att ställa frågorna här då jag får riktiga och direkta svar.

Vilket OS rekommenderar ni/du för hacking/programmering i det stora hela?
Jag känner att jag är väldigt begränsad med windows och jag har petat runt i Backtrack och linux men det har inte fallit mig på tungan dock så kan jag ändra inställning om det leder mig frammåt på vägen.

Om jag t.ex. (i teorin) vill ta mig in på banker, myndigheter, övervakningsmyndigheter som t.ex. transport styrelsen, vad ska jag lära mig?

Jag har enormt mycket tid och vilja och det finns noll anledning till att stressa en sak som denna.

Jag är ej intresserad av att defacea hemsidor för skojs skull om det inte fyller ett syfte. Hacking/programmering är någonting som jag verkligen vill utveckla samt försörja mig på livet ut för att jag har inga större behov av social interaktion. Jag vill bara klara mig själv.

Jag är självlärd i allt jag kan om data och jag har en ständig osäkerhet i vad jag gör då jag inte har någon typ av vägledning.

Jag söker en sluten grupp för gemensamskap, lärande och samarbete.

Om du finner inlägget puckat så svara ej, vill ha hjälp, tips och vägledning, inga stuck-up kommentarer.
Har säkert glömt en massa nu men det adderar jag vid given tanke.

Uppskattar kompetenta svar.
MVH
Citera
2012-03-15, 19:45
Medlem
BrottareGustavs avatar
Vad är det i Windows som inte är tillräckligt för dig? Har du precis börjat lära dig programmering så känns det som att du bara tagit till dig vad andra sagt.. Att byta OS utan någon anledning är dumt. Du kan ju prova Linux, lite onödigt dock om du är mitt uppe i att lära dig koda. Lär dig grunderna till de språken du är på just nu och byta OS sen.

Vill du vara en riktigt cool hakker så skaffar du såklart AnonymousOS (HEHE????HAHAGHOHOH).

Lär dig olika språk, kolla runt hur folk utnyttjar buggar etc.
Senast redigerad av BrottareGustav 2012-03-15 kl. 20:05.
Citera
2012-03-15, 19:47
Medlem
patrikgbgs avatar
Ett tips är att programmera något litet/halvstort projekt först.
Typ ett litet spel i c med inslag av inline-assembler. Om du är seriös så är assembler kunskaper det du antagligen behöver för att ta dig in hos vägverket etc. då social eningering verkar vara uteslutet och du inte vill defaca hemsidor.

Men du kommer nog få räkna med en, 5-6 år av heltids-kodande innan du blir vass.
Citera
2012-03-15, 19:51
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patrikgbg
Typ ett litet spel i c med inslag av inline-assembler. Om du är seriös så är assembler kunskaper det du antagligen behöver för att ta dig in hos vägverket etc. då social eningering verkar vara uteslutet och du inte vill defaca hemsidor.

Men du kommer nog få räkna med en, 5-6 år av heltids-kodande innan du blir vass.

Vad spelar det för roll om han vill defaca sidor eller inte? 5-6 års heltidskodande? Nej. Vad snackar du för rappakalja? Allt man behöver är förståelse för hur system är uppbyggda. Nästintill alla programvaror har hål i sig, det gäller bara att hitta hålet.. Ibland finns det t.o.m. hål som är släppta till (t.ex.) Apache, ändå bryr sig inte företag om att uppdatera.
Citera
2012-03-15, 19:59
Medlem
blofields avatar
Citat:

Mycket användbar information!
Tusen tack!
Citera
2012-03-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrottareGustav
Vad spelar det för roll om han vill defaca sidor eller inte? 5-6 års heltidskodande? Nej. Vad snackar du för rappakalja? Allt man behöver är förståelse för hur system är uppbyggda. Nästintill alla programvaror har hål i sig, det gäller bara att hitta hålet.. Ibland finns det t.o.m. hål som är släppta till (t.ex.) Apache, ändå bryr sig inte företag om att uppdatera.
Ptja ska du skriva exploits till diverse programvaror så kan det ju vara bra att kunna programmera, inte sant?
Och ja efter 5-6 år är man nog (om man lägger ned tid) tillräckligt vass på det för att kunna skriva just sådant.
Att kunna använda en färdig exploit kan vem som helst göra ju, en annan femma att upptäcka dem själv.

Att lära sig saker från grunden innebär oftast C/Assembler och det är inget man gör på några veckor.
Det kan även vara väldigt bra att kunna nätverk (Nu pratar vi inte hemnätverk) och hur protokoll fungerar.

EDIT: Vissa lär sig snabbare än andra, 5-6 år är givetvis ingen satt siffra men det tar tid om man vill kunna något bra, övning ger färdighet så att säga.

Här kommer lite litteratur som jag kan rekommendera, det finns en hel massa så det är bara att börja tugga i sig!
Länk: http://www.bookf.net/b/35-computer-security
Senast redigerad av ath0 2012-03-15 kl. 20:22.
Citera
2012-03-15, 20:09
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:

Ha! Här är verkligen killen som vet vad han snackar om!

Hur hade du tänkt att hitta ett hål i en webbserver om du inte har mycket goda kunskaper i, oftast, ett c liknande språk eller assembler?

Visst, han kan kanske hitta någon burk som inte uppdaterat apache sedan 2003 men den har då till 99% redan något shell eller rootkit liggandes.

Dessutom, han snackar om att försörja sig på hacking samt att hacka statliga myndigheter. 5-6 år räcker nog inte.
Citera
2012-03-15, 20:13
Medlem
blofields avatar
Citat:

Hur hade du tänkt att hitta ett hål i en webbserver om du inte har mycket goda kunskaper i, oftast, ett c liknande språk eller assembler?

Visst, han kan kanske hitta någon burk som inte uppdaterat apache sedan 2003 men den har då till 99% redan något shell eller rootkit liggandes.

Dessutom, han snackar om att försörja sig på hacking samt att hacka statliga myndigheter. 5-6 år räcker nog inte.

Det märks att du har mer kompetens än "BrottareGustav", helt klart.

Och att sitta hela dagarna framför googledorks och leta vuln. sites känns lite "B" med tanke på mina ändamål. Ganska enformigt om inte annat. Haha.
Citera
2012-03-15, 20:14
Medlem
BrottareGustavs avatar
Citat:

Hahahahahahahahahahaha

Tillåt mig att skratta i ditt fejs. Behöver du 5-6 år för att lära dig ett programmeringsspråk så är du ett retard. Visst om du slölär dig som fan, men sitter du och pumpar som du säger så är du ju bara ett skämt
Citera
2012-03-15, 20:17
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blofield
Det märks att du har mer kompetens än "BrottareGustav", helt klart.

Och att sitta hela dagarna framför googledorks och leta vuln. sites känns lite "B" med tanke på mina ändamål. Ganska enformigt om inte annat. Haha.

Det fanns ett bra forum tidigare som du kan ha stor nytta av. SCA, swedish cracking academy. Det var inte på något sätt inriktat på "hacking" utan reverse engineering som är det du bör kunna om du vill bli leet. Kanske finns någon cachad version av det någonstans.

Citat:
Hahahahahahahahahahaha

Tillåt mig att skratta i ditt fejs. Behöver du 5-6 år för att lära dig ett programmeringsspråk så är du ett retard. Visst om du slölär dig som fan, men sitter du och pumpar som du säger så är du ju bara ett skämt

Han skall inte lära sig ett programmeringsspråk. Han skall lära sig två och dessutom kunna reverse engineera binärformen.

Men, jag vill inte förringa din kunskap, du har ju faktiskt dumpat en databas.
https://www.flashback.org/t1595780
Senast redigerad av patrikgbg 2012-03-15 kl. 20:20.
Citera
2012-03-15, 20:18
Medlem
blofields avatar
Citat:
Hahahahahahahahahahaha

"Mannen". DU betér dig som ett retard, ingen annan. Du har inte tillfört ett SMACK till denna diskution annat än ett litet stycke text ang. apache och nu sitter du och hånar personen som har tillfört KONKRET FAKTA och tillvägagånssätt och jag har tid och vilja då jag knappt kan leva på det jag får från försäkringskassan. Jag sitter i rullstol så VAFAN TROR DU ATT JAG GÖR HELA DAGARNA. FUCK OFF, HITTA EN ANNAN TRÅD ATT SUNKA I.

BrottareGustav = Kompetens inom IDIOTI.

Punkt.
Citera
2012-03-15, 20:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tips innan tråden börjar rinna ut i sanden.

Håll er pajkastning via PM och inte i tråden. Att ni ordkrigar hjälper knappast trådskaparen.

Försök att hålla er till trådskaparen inlägg.

//Mod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in