Citat:
Ursprungligen postat av trevligasnubben
Ska lägga in nytt golv i en sekelskifteslägenhet.
Vill ha det absolut bästa och snyggaste möjliga.
Jag gillar inte fiskbensparkett speciellt mycket. Funderar istället på ett massivt golv i antingen ek eller furu. Ska man välja ek eller furu? Som jag förstår det är furu billigare men lite mindre tåligt. Samtidigt finns det även i längre tiljor vilket gör att man undviker skarvar.
En till möjlighet är ju att lägga ett litet mellanrum mellan varje plank och nota för att förstärka känslan av ett massivt golv. Går det att göra snyggt på både ek och furu?
Eller skulle ni ha rekommenderat mig ett parkettlamellgolv istället?
Vore mycket tacksam om någon kunnig kunde svara på detta.
Kör på massiva furuplank. Ska du ha ek så ska det vara i form av ekparkett, och då endast i salong, vardagsrum etc.
Se till att köpa rejält breda plank så ser det snyggare ut. Jag tycker inte att du ska ha en ”ram” runt golvet.
Angående ytbehandling så skulle jag undvika att vitbetsa golvet. När jag renoverade min sekelskifteslägenhet så hade jag vitbetsat och oljat i sovrummen, och lackat i resten av lägenheten. Visst blev det snyggt med vitbetsat, men samtidigt syntes minsta lilla smuts. Å andra sidan så är det väldigt skönt att gå barfota på ett betsat och oljat golv.
Angående behandling av golvet så bör du antingen blanda pigment i lacken, eller betsa golvet innan lackering med målsättningen att få golvet att se lite mörkare ut. Då ser inte golvet nylagt ut. Prova dig fram med ett antal testbitar så att du får fram rätt kulör. Jag körde med pigment i lacken, medan en god vän betsade sitt golv innan lackering. Båda metoderna gav ett bra resultat.
Glöm inte att köpa rejäla lister med klassisk profil om du inte redan har sådana.
Du ska inte nota golvet, och du ska absolut INTE lägga ett lamellgolv i en sekelskifteslägenhet.