• 1
  • 2
2012-03-14, 22:52
Medlem
Ska lägga in nytt golv i en sekelskifteslägenhet.
Vill ha det absolut bästa och snyggaste möjliga.
Jag gillar inte fiskbensparkett speciellt mycket. Funderar istället på ett massivt golv i antingen ek eller furu. Ska man välja ek eller furu? Som jag förstår det är furu billigare men lite mindre tåligt. Samtidigt finns det även i längre tiljor vilket gör att man undviker skarvar.
En till möjlighet är ju att lägga ett litet mellanrum mellan varje plank och nota för att förstärka känslan av ett massivt golv. Går det att göra snyggt på både ek och furu?

Eller skulle ni ha rekommenderat mig ett parkettlamellgolv istället?

Vore mycket tacksam om någon kunnig kunde svara på detta.
Citera
2012-03-14, 23:04
Medlem
Vitbetsad furugolv. För extra lyx kan du i kanterna av rummet lägga två brädor på tvären (en på varje sida mot "stumparna"). Den kommer bli sjukt classy! Dock lite jobbigt att hålla på och betsa.
Citera
2012-03-14, 23:36
Medlem
Ek. Furu känns som en skidstuga.
Citera
2012-03-15, 01:15
Medlem
Snurrens avatar
Ska det vara furu förslår jag nåtad för en gammeldags look. Gärna med en "bård" på andra ledden.
Citera
2012-03-15, 07:53
Medlem
putteputte88s avatar
Personligen skulle jag inte välja furu annat än till en stuga på landet, där det kanske passar in bättre med övriga inredningsdetaljer och stilen mer allmänt. Dessutom är furu (speciellt ny sådan) mycket mjukare än ek och slits därmed i allmänhet fortare.

Enligt mig är det snyggaste att slänga in ett ekgolv! Massivt eller lamellbräda beror ju på hur du vill att det ska se ut och vad din ekonomi tillåter. Finns en drös olika mönster du kan lägga stavparkett i och då tillkommer även möjligheten att eventuellt fräsa ner ex. listband eller liknande i annat träslag/färg. Riktigt breda ekbrädor tycker jag är ruggigt snyggt om det är bra kvalitet, men priset springer ju lätt iväg. Dessutom ska det ju passa med resten av inredningen, så då kanske det är snyggare med en mönsterlagd stavparkett?

Sök på Google efter olika mönsterläggningar, ekplank och furugolv så får du i alla fall en fingervisning om vad som finns att välja mellan. Se till att anlita en seriös golvläggare med schyssta referenser! Vet att det åtminstone i Stockholm finns en uppsjö av mindre duktiga killar.
Citera
2012-03-15, 11:12
Medlem
Furu a la skidstuga som man bara om man lackar den. Googla "vitbetsad furu" så får ni se hur mycket skidstuga det känns.
Citera
2012-03-15, 11:26
Medlem
Vitbetsad furu är snyggt, men det känns lite vansligt att ha ett så ljust golv som lätt missfärgas.
Kan man vitbetsa ek också? Brukar det bli snyggt?

Jag lutar mest åt massiva ek-tiljor. Jag har sett en hel del bilder på provbitar av sådant golv. Dock har jag inte hittat något bra foto på ett helt golv som är snyggt lagt med massiva ek-tiljor. Jag tycker det är svårt att tänka sig hur hela golvet ska se ut utan att se helheten.
Någon som vill länka till ett sådant passande foto?
Citera
2012-03-15, 14:28
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligasnubben
Vitbetsad furu är snyggt, men det känns lite vansligt att ha ett så ljust golv som lätt missfärgas.
Kan man vitbetsa ek också? Brukar det bli snyggt?

Jag lutar mest åt massiva ek-tiljor. Jag har sett en hel del bilder på provbitar av sådant golv. Dock har jag inte hittat något bra foto på ett helt golv som är snyggt lagt med massiva ek-tiljor. Jag tycker det är svårt att tänka sig hur hela golvet ska se ut utan att se helheten.
Någon som vill länka till ett sådant passande foto?

Ek har i allmänhet svårt att bli så mycket ljusare. Eken tar inte gärna åt sig vita pigment och det kan i vissa fall istället se skitigt ut snarare än vitt. Om man ska färga ekgolv är det snyggaste enligt mig att välja en lite mörkare nyans, eftersom man kan få fram ett väldigt djup i ådringen då. Nackdelen med väldigt mörka golv är dock att både repor och damm syns tydligare än på ett ljust golv. Minst syns sådant på golv behandlade med en produkt som är ofärgad.

Men det är klart att det går att ljusa upp även ek.

Kan försöka söka fram något foto senare när jag kommit hem från jobbet eller senare i veckan!
Citera
2012-03-15, 15:05
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligasnubben
Ska lägga in nytt golv i en sekelskifteslägenhet.
Vill ha det absolut bästa och snyggaste möjliga.
Jag gillar inte fiskbensparkett speciellt mycket. Funderar istället på ett massivt golv i antingen ek eller furu. Ska man välja ek eller furu? Som jag förstår det är furu billigare men lite mindre tåligt. Samtidigt finns det även i längre tiljor vilket gör att man undviker skarvar.
En till möjlighet är ju att lägga ett litet mellanrum mellan varje plank och nota för att förstärka känslan av ett massivt golv. Går det att göra snyggt på både ek och furu?

Eller skulle ni ha rekommenderat mig ett parkettlamellgolv istället?

Vore mycket tacksam om någon kunnig kunde svara på detta.
Kör på massiva furuplank. Ska du ha ek så ska det vara i form av ekparkett, och då endast i salong, vardagsrum etc.

Se till att köpa rejält breda plank så ser det snyggare ut. Jag tycker inte att du ska ha en ”ram” runt golvet.

Angående ytbehandling så skulle jag undvika att vitbetsa golvet. När jag renoverade min sekelskifteslägenhet så hade jag vitbetsat och oljat i sovrummen, och lackat i resten av lägenheten. Visst blev det snyggt med vitbetsat, men samtidigt syntes minsta lilla smuts. Å andra sidan så är det väldigt skönt att gå barfota på ett betsat och oljat golv.

Angående behandling av golvet så bör du antingen blanda pigment i lacken, eller betsa golvet innan lackering med målsättningen att få golvet att se lite mörkare ut. Då ser inte golvet nylagt ut. Prova dig fram med ett antal testbitar så att du får fram rätt kulör. Jag körde med pigment i lacken, medan en god vän betsade sitt golv innan lackering. Båda metoderna gav ett bra resultat.

Glöm inte att köpa rejäla lister med klassisk profil om du inte redan har sådana.

Du ska inte nota golvet, och du ska absolut INTE lägga ett lamellgolv i en sekelskifteslägenhet.
Senast redigerad av Softis... 2012-03-15 kl. 15:20.
Citera
2012-03-15, 16:48
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Kör på massiva furuplank. Ska du ha ek så ska det vara i form av ekparkett, och då endast i salong, vardagsrum etc.

Se till att köpa rejält breda plank så ser det snyggare ut. Jag tycker inte att du ska ha en ”ram” runt golvet.

Angående ytbehandling så skulle jag undvika att vitbetsa golvet. När jag renoverade min sekelskifteslägenhet så hade jag vitbetsat och oljat i sovrummen, och lackat i resten av lägenheten. Visst blev det snyggt med vitbetsat, men samtidigt syntes minsta lilla smuts. Å andra sidan så är det väldigt skönt att gå barfota på ett betsat och oljat golv.

Angående behandling av golvet så bör du antingen blanda pigment i lacken, eller betsa golvet innan lackering med målsättningen att få golvet att se lite mörkare ut. Då ser inte golvet nylagt ut. Prova dig fram med ett antal testbitar så att du får fram rätt kulör. Jag körde med pigment i lacken, medan en god vän betsade sitt golv innan lackering. Båda metoderna gav ett bra resultat.

Glöm inte att köpa rejäla lister med klassisk profil om du inte redan har sådana.

Du ska inte nota golvet, och du ska absolut INTE lägga ett lamellgolv i en sekelskifteslägenhet.

Av ren nyfikenhet, vilket fabrikat var det på lacken respektive betsen?
Citera
2012-03-15, 17:23
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteputte88
Av ren nyfikenhet, vilket fabrikat var det på lacken respektive betsen?
Det minns jag faktiskt inte då det var ett par år sedan. Men det var en lite dyrare lack som färgaffären rekommenderade och blandade till åt oss.

Betsen var någon bets som var till för att tona golv, men jag har ingen koll på märket på den heller. En lustig sak med betsen var att när min vän strök på den så såg det alldeles för mörkt ut, men när golvet sedan lackades så blev det ljusare igen. Jag kan lova dig att min vän var lite orolig ett tag, då han trodde att han skulle bli tvungen att slipa om golvet.
Senast redigerad av Softis... 2012-03-15 kl. 17:32.
Citera
2012-03-15, 22:44
Medlem
Putteputte88, en bild vore jag mycket tacksam för.

Verkar i övrigt vara en hel del olika bud i detta. Det är jäklar inte lätt att bestämma sig. Är lite av en perfektionist ibland så vill verkligen ha det optimala för lägenheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in