2012-03-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Kör på massiva furuplank. Ska du ha ek så ska det vara i form av ekparkett, och då endast i salong, vardagsrum etc.

Se till att köpa rejält breda plank så ser det snyggare ut. Jag tycker inte att du ska ha en ”ram” runt golvet.

Angående ytbehandling så skulle jag undvika att vitbetsa golvet. När jag renoverade min sekelskifteslägenhet så hade jag vitbetsat och oljat i sovrummen, och lackat i resten av lägenheten. Visst blev det snyggt med vitbetsat, men samtidigt syntes minsta lilla smuts. Å andra sidan så är det väldigt skönt att gå barfota på ett betsat och oljat golv.

Angående behandling av golvet så bör du antingen blanda pigment i lacken, eller betsa golvet innan lackering med målsättningen att få golvet att se lite mörkare ut. Då ser inte golvet nylagt ut. Prova dig fram med ett antal testbitar så att du får fram rätt kulör. Jag körde med pigment i lacken, medan en god vän betsade sitt golv innan lackering. Båda metoderna gav ett bra resultat.

Glöm inte att köpa rejäla lister med klassisk profil om du inte redan har sådana.

Du ska inte nota golvet, och du ska absolut INTE lägga ett lamellgolv i en sekelskifteslägenhet.

Bra tips! Varför tycker du inte man ska lägga lamellgolv eller nota golvet?
Citera
2012-03-15, 23:07
Medlem
Här har jag några foton på vad jag tycker är snygga golv.
Har skrivit vad jag tror respektive golv är för typ.
Jag är egentligen väldigt okunnig på detta område, så det är möjligt jag kan ha fel.
Är t.ex. alla furugolven notade eftersom det är relativt markerade springor mellan planken?

Golv 1 - Massiv ek? (osäker)
http://i40.tinypic.com/4trmtg.jpg

Golv 2 - Notat furugolv?
http://i40.tinypic.com/358xbly.jpg

Golv 3 - Vitbetsat furugolv?
http://i43.tinypic.com/ehwyo7.jpg

Golv 4 - Mörklackat furugolv?
http://i40.tinypic.com/28tz8r9.jpg
Citera
2012-03-15, 23:07
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trevligasnubben
Bra tips! Varför tycker du inte man ska lägga lamellgolv eller nota golvet?
Jag tycker inte att ett nåtat golv riktigt hör hemma i en sekelskifteslägehet, att det blir fel vibbar så att säga. Dessutom blir det en massa extrajobb för dig. Det kan vara okej att nåta om man har slipat om ett befintligt golv i ett kök, och golvet har breda springor där en massa smulor och sådant kan samlas. Då bör man välja en färg på fogen som gör att fogarna inte blir alltför båtaktiga så att säga.

Samma sak med ett lamellgolv, jag tycker inte att det passar in i en så pass gammal lägenhet. Känslan eller atmosfären i lägenheten blir inte densamma. Dessutom är ett massivt trägolv trevligare att gå på enligt mina fossingar. Det känns inte så hårt.

Anledningen till att jag tycker som jag gör är att jag har sett båda varianterna. En annan vän (dvs inte han som betsade sitt trägolv), lade in lamellgolv i sovrum (snygga och av bra kvalitet) och breda ekplank i några andra rum i sin sekelskifteslägenhet, och jag tyckte bara att det kändes fel. Det var absolut inget fel på golvens utseende som sådant, tvärtom, men det var liksom något som inte stämde. Detta är ju min högst personliga uppfattning, kan du inte surfa runt på hemnet.se och kika på lite olika sekelskifteslägenheter som har olika typer av golv för att på så vis finna vad just du är ute efter för känsla i din lägenhet?
Senast redigerad av Softis... 2012-03-15 kl. 23:11.
Citera
2012-03-18, 21:05
Medlem
Citat:
Här har jag några foton på vad jag tycker är snygga golv.
Har skrivit vad jag tror respektive golv är för typ.
Jag är egentligen väldigt okunnig på detta område, så det är möjligt jag kan ha fel.
Är t.ex. alla furugolven notade eftersom det är relativt markerade springor mellan planken?

Golv 1 - Massiv ek? (osäker)
http://i40.tinypic.com/4trmtg.jpg

Golv 2 - Notat furugolv?
http://i40.tinypic.com/358xbly.jpg

Golv 3 - Vitbetsat furugolv?
http://i43.tinypic.com/ehwyo7.jpg

Golv 4 - Mörklackat furugolv?
http://i40.tinypic.com/28tz8r9.jpg

Någon med lite feedback på bildlänkarna som jag skickade här?
Är det möjligt och snyggt att lägga även ekgolv med mellanrum mellan tiljorna likt på ett furugolv?
Citera
2012-03-18, 21:45
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Någon med lite feedback på bildlänkarna som jag skickade här?
Är det möjligt och snyggt att lägga även ekgolv med mellanrum mellan tiljorna likt på ett furugolv?
Det är furu på alla bilderna du länka inkl bild nr 1.
Citera
2012-03-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe101
Det är furu på alla bilderna du länka inkl bild nr 1.

Är ettan verkligen furu eller något annat liknande träslag?
Såg så annorlunda ut och så svagt markerade kvistar?
Citera
2012-03-18, 23:28
Medlem
abbe101s avatar
Citat:
Är ettan verkligen furu eller något annat liknande träslag?
Såg så annorlunda ut och så svagt markerade kvistar?
Det är helt klart furu, går att se på den helt klart furu aktiga fiber strukturen i mitten av bräderna.
Citera
2012-03-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abbe101
Det är helt klart furu, går att se på den helt klart furu aktiga fiber strukturen i mitten av bräderna.

Ok, tack!

Har letat efter ett liknande golv hos någon återförsäljare men inte hittat något.
Något tips på ett furugolv med liknande look?
Alternativt hur man bör behandla ett vanligt furugolv för att åstadkomma denna look och nyans?
Citera
2012-03-20, 00:43
Medlem
Lägger man i regel medvetet en springa mellan massiva furuplank?
Kan man göra detsamma med ektiljor isåfall med gott resultat?

Jag tycker bara att åtminstone ett litet litet avstånd mellan plankorna kraftigt förstärker intrycket av att det är just riktigt plankor, vilket jag tycker är snyggt.

Och en fråga till: var tusan köper man riktigt breda, snygga furutiljor i Sthlm?
Gärna bredare än 200 mm. Har bara hittat smalare.

Någon?
Citera
2012-03-22, 12:21
Medlem
putteputte88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softis...
Det minns jag faktiskt inte då det var ett par år sedan. Men det var en lite dyrare lack som färgaffären rekommenderade och blandade till åt oss.

Betsen var någon bets som var till för att tona golv, men jag har ingen koll på märket på den heller. En lustig sak med betsen var att när min vän strök på den så såg det alldeles för mörkt ut, men när golvet sedan lackades så blev det ljusare igen. Jag kan lova dig att min vän var lite orolig ett tag, då han trodde att han skulle bli tvungen att slipa om golvet.

Okej, blev lite nyfiken bara då jag arbetar i branschen!
Låter aningen underligt med lack som färgaffären blandar, men men, så länge det blev bra och du är nöjd så

Citat:
Ok, tack!

Har letat efter ett liknande golv hos någon återförsäljare men inte hittat något.
Något tips på ett furugolv med liknande look?
Alternativt hur man bör behandla ett vanligt furugolv för att åstadkomma denna look och nyans?

Rent spontant så är vitlut och vitolja det jag skulle rekommendera som behandling på en furuplanka. Alternativt vitlut och vit hårdvaxolja. Dessa behandlingar kräver dock ett visst underhåll, vilket ett betsat och lackat golv i princip inte kräver.

Om du vill se golven på riktigt är nog det enklaste att åka till något större byggvaruhus och kika på deras sortiment. De brukar ju ha en del visningsbitar man kan glo och klämma på, det mesta färdigbehandlat.

Bra bilder var svårare än jag trodde att hitta på nätet, men ska försöka luska lite mer!

Ektiljor: http://www.parkettdesign.se/wp-conte...tilja7-500.jpg
Citera
2012-03-24, 23:48
Medlem
Citat:
Lägger man i regel medvetet en springa mellan massiva furuplank?
Kan man göra detsamma med ektiljor isåfall med gott resultat?

Jag tycker bara att åtminstone ett litet litet avstånd mellan plankorna kraftigt förstärker intrycket av att det är just riktigt plankor, vilket jag tycker är snyggt.

Och en fråga till: var tusan köper man riktigt breda, snygga furutiljor i Sthlm?
Gärna bredare än 200 mm. Har bara hittat smalare.

Någon?

Någon som kan svara på det här med avstånd mellan plankorna osv?
Citera
2012-04-01, 23:58
Medlem
Citat:
Ska lägga in nytt golv i en sekelskifteslägenhet.
Vill ha det absolut bästa och snyggaste möjliga.
Jag gillar inte fiskbensparkett speciellt mycket. Funderar istället på ett massivt golv i antingen ek eller furu. Ska man välja ek eller furu? Som jag förstår det är furu billigare men lite mindre tåligt. Samtidigt finns det även i längre tiljor vilket gör att man undviker skarvar.
En till möjlighet är ju att lägga ett litet mellanrum mellan varje plank och nota för att förstärka känslan av ett massivt golv. Går det att göra snyggt på både ek och furu?

Eller skulle ni ha rekommenderat mig ett parkettlamellgolv istället?

Vore mycket tacksam om någon kunnig kunde svara på detta.

Har några frågor som kanske kan vara till hjälp för att råda.

Ska alla bostadens golv göras om?
I många av dagens äldre bostäder har man valt att ta bort den ursprunliga
linoleummattan för att ta fram undergolven som behandalts på olika sätt.
Det är därför inte ovanligt med furugolv i vissa rum medan "salongen" ofta var parkett.

Notade så kallade skeppsgolv ser ofta gräsligt ut i en sekelskiftesbostad.
Det är svårt att råda när man varken sett eller vet vilken typ av inredning golvet ska passa till
eller hur bostaden ser ut.

Generellt, efter att ha sett ca 3500 bostäder tycker jag att så kallad borstad lamellparket
fungerar i det flesta inredningar.

Men berätta gärna mer om just din bostad eller posta en bild!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in