2012-03-14, 22:39
Medlem
Naganass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Nu är det hög tid att rensa bland alla myter och missuppfattningar i den här tråden.

Först kan vi se vad Transportstyrelsen skriver:

Det mest relevanta har jag fetmarkerat. Får man en tvåa på protokollet får man antingen köra bilen direkt hem eller till en verkstad. Sedan måste bilen stå tills felet är åtgärdat. Då kan man boka tid för efterkontroll och eftersom det kan dröja ganska länge innan man får en tid så får man köra bilen ett tag, oftast en månad. Dock måste man på något sätt kunna styrka att felet är åtgärdat, speciellt om det är ett fel som inte är uppenbart och lätt kan kontrolleras på plats av polisen. Ett verkstadskvitto eller reservdelskvitto brukar räcka bra.

Det finns med andra ord inget som heter "frimånad" eller liknande. Är bilen underkänd får den inte användas innan felet är åtgärdat och det kan styrkas.

Vad dillar du om? Vilka myter? (har du ens en bil?) /

Får du ett par tvåor som inte är så allvarliga att du får körförbud dvs (Spanska flaggan) direkt så har du en månad på dig att åtgärda felen, under tiden får du köra runt bäst du vill, sen åker du på efterkontroll innan tiden är ute, råkar du fortfarande ha någon tvåa kvar så har du en månad till på dig efter den andra månaden så har du bara 1 vecka (eller om det var 14 dagar) på att åtgärda felet annars blir det körförbud direkt.

/Har gjort så med många bilar jag ägt.

Till TS, din polare skulle inte ha skrivit på lappen! Men man lär sig av sina misstag.

Man får åka till närmaste verkstad/bilprovning med körförbud (påställd och försäkrad såklart), bara man kan bevisa det på något sätt.
Citera
2012-03-14, 23:00
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naganas
Vad dillar du om? Vilka myter? (har du ens en bil?) /

Får du ett par tvåor som inte är så allvarliga att du får körförbud dvs (Spanska flaggan) direkt så har du en månad på dig att åtgärda felen, under tiden får du köra runt bäst du vill, sen åker du på efterkontroll innan tiden är ute, råkar du fortfarande ha någon tvåa kvar så har du en månad till på dig efter den andra månaden så har du bara 1 vecka (eller om det var 14 dagar) på att åtgärda felet annars blir det körförbud direkt.

/Har gjort så med många bilar jag ägt.

Till TS, din polare skulle inte ha skrivit på lappen! Men man lär sig av sina misstag.

Man får åka till närmaste verkstad/bilprovning med körförbud (påställd och försäkrad såklart), bara man kan bevisa det på något sätt.

Man får absolut inte köra runt med en underkänd bil. Sen finns det ju ingen vettig polis som bryr sig om det om man inte lyckas reta upp honom tillräckligt mycket.

Det funkar lite på samma sätt som fildelning. Det är förbjudet men alla gör det, ingen bryr sig och nästan ingen åker fast för det.

Här är för övrigt baksidan på protokollet: http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/Kontrollbesiktning_protokoll_baksida2011.pdf

Citat:
När ditt fordon blivit underkänt med krav på efterkontroll bör
du åtgärda felen snarast och därefter låta göra en ny kontroll.
Denna måste ske senast det datum som angivits i rutan för be-
siktningsresultatet. Innan fordonet har blivit godkänt får det inte
användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat.

Citera
2012-03-14, 23:05
Medlem
Dessutom, kan man åka in och ombesikta, och därigenom få en månad till. Men det som händer är att du kan få böter för bristerna fordonet har medan du kör, körförbud är det dock inte på bilen,

Givetvis så får inte fordonet vara farligt att köra med. möjligt att mr.crowley kan hitta lagstöd för det han påstår. Killarna på bilprovningen garvade bara då jag själv för något år sedan åkte in för att få en månad extra utöver den första på draget då jag letade ett nytt drag på skrotarna. Förklarade bara att de bara kunde stämpla in den, men de ville lyfta bilen och se att draget fortfarande var underkänt. De var tvungna att göra det, syns om en månad sa de bara. Jag frågade och de sa att så länge som jag inte blev stoppad med släp kunde jag inte få några böter.

Givetvis säger man att man är påväg till verkstaden eller provkör bilen. Sedan så kan man ju gärna skicka formuleringen "inte mer än nödvändigt" till filosofiska rummet. Det håller tunt i rätten.
Senast redigerad av scheele 2012-03-14 kl. 23:08.
Citera
2012-03-14, 23:12
Medlem
Naganass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Crowley
Man får absolut inte köra runt med en underkänd bil. Sen finns det ju ingen vettig polis som bryr sig om det om man inte lyckas reta upp honom tillräckligt mycket.

Det funkar lite på samma sätt som fildelning. Det är förbjudet men alla gör det, ingen bryr sig och nästan ingen åker fast för det.

Här är för övrigt baksidan på protokollet: http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/8081EDCC68FBF1D9C1256F46005530A7/$file/Kontrollbesiktning_protokoll_baksida2011.pdf

Men för fasen, läs vad jag skriver,det är inte skitsnack, det är ren erfarenhet och kännedom.

Om du t.ex får 4 tvåor

1 trasig dimljuslampa
dåliga torkare
signaltuta urfunktion
och förhöjda avgasvärden, så har du 1 månad på dig att åtgärda felen, det betyder också att du FÅR köra runt med bilen i max 1 månad.
Ingen polis kommer stoppa dig och ge dig böter då det står i datorn att man har föreliggande besiktning eller vad det heter till viss datum, och det står inte att bilen har körförbud.

Om däremot du skulle få körförbud/spanskflagga direkt pga t.ex en trasig bromsslang som läcker, så får du inte ens köra hem bilen, då gäller släp, eller fixa på plats och besikta om.

Hur stora är felen avgör besiktningsmannen!
Citera
2012-03-14, 23:14
Medlem
Naganass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Dessutom, kan man åka in och ombesikta, och därigenom få en månad till. Men det som händer är att du kan få böter för bristerna fordonet har medan du kör, körförbud är det dock inte på bilen,

Givetvis så får inte fordonet vara farligt att köra med. möjligt att mr.crowley kan hitta lagstöd för det han påstår. Killarna på bilprovningen garvade bara då jag själv för något år sedan åkte in för att få en månad extra utöver den första på draget då jag letade ett nytt drag på skrotarna. Förklarade bara att de bara kunde stämpla in den, men de ville lyfta bilen och se att draget fortfarande var underkänt. De var tvungna att göra det, syns om en månad sa de bara. Jag frågade och de sa att så länge som jag inte blev stoppad med släp kunde jag inte få några böter.

Givetvis säger man att man är påväg till verkstaden eller provkör bilen. Sedan så kan man ju gärna skicka formuleringen "inte mer än nödvändigt" till filosofiska rummet. Det håller tunt i rätten.

Självklart är det så, bilen får inte vara en livsfara på vägen, men det bedömer besiktningsmannen.
Om besiktningen godkänner att du får köra 1 månad, så får du det, ingen snut ger dig böter för det!

edit: ville bara tillägga att ja du har rätt att polisen kan ge en bot på riktigt synliga fel, så som t.ex om bromsljusen är urfunktion.
Senast redigerad av Naganas 2012-03-14 kl. 23:30.
Citera
2012-03-14, 23:19
Medlem
Osäkert om Crowley någonsin har besiktigat?
"Fordonet har underkänts görs inte efterkontroll innnan datum xxxxxx inträder körförbud" så brukar det stå om inte ordagrant så nästan.
Citera
2012-03-14, 23:37
Medlem
Jag har klarat mig två gånger då jag kört bil med körförbud, ena gången på väg till besiktningen - bilen klar (visade kvitto från reparation dagen innan). Var inte kortaste vägen till en besiktning då jag skulle ta en drop-in vid jobbet. Men jag klarade mig. Hade eg lika gärna kunna ljugit om det.

Andra gången så var jag på väg från dagis men skulle till verkstaden innan jobbet och lämna bilen.
Polismannen ringde tom verkstaden och kontrollerade att jag hade tid....

PS: Kör med körförbud nu
Lite svårt med besiktningstid, men bor lite off så det är inga problem.
Citera
2012-03-15, 10:46
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scheele
Nej, inte så. Men man mister sin "frimånad "

Ett fordon med körförbud får köras om det är trafiksäkert och man har tid bokad. Drop-in håller inte i bevishänseende kan hag tro. Samt kortaste vägen

Obokat funkar finfint, problemet är att det är väldigt få stationer du KAN boka obokad kontrollbesiktning på utan det är vanligtvis efterkontrollerna som är obokade.

Tror polisen att du ljuger så får du poliseskort. Inget mer med det.

Crowley läser här ovan transportstyrelsens anvisningar som fan läser bibeln. Du har hittat en huvudregel, tänk sen på att det finns undantag.
Senast redigerad av ProfessorSlusk 2012-03-15 kl. 10:51.
Citera
2012-03-15, 15:43
Medlem
Vad är allt det här snacket om att ha med sig ett papper om?

Det var väl på 90-talet man fick en tid på kallelsen och sedan fick rätta sig efter det?
De senaste åren har jag alltid fått en påminnelse om att det är dags att boka tid, men inget föreslaget.
Sedan har jag loggat in på bilprovningen.se, bokat tider på lördagar(för att slippa ta ledigt från jobb) och aldrig fått något papper att kunna visa upp. Endast i efterhand kan man visa upp kvitto på betalning och protokoll.

Skulle en utskriven e-postpåminnelse som man kan begära eller en printscreen på bokningen gälla som bevis på tidsbokning så kan man ju alltid åka runt med en sådan utskrift i handskfacket, bara att boka varje dag på året och printa en kopia isåfall.
Citera
2012-03-15, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Vad är allt det här snacket om att ha med sig ett papper om?

Det var väl på 90-talet man fick en tid på kallelsen och sedan fick rätta sig efter det?
De senaste åren har jag alltid fått en påminnelse om att det är dags att boka tid, men inget föreslaget.
Sedan har jag loggat in på bilprovningen.se, bokat tider på lördagar(för att slippa ta ledigt från jobb) och aldrig fått något papper att kunna visa upp. Endast i efterhand kan man visa upp kvitto på betalning och protokoll.

Skulle en utskriven e-postpåminnelse som man kan begära eller en printscreen på bokningen gälla som bevis på tidsbokning så kan man ju alltid åka runt med en sådan utskrift i handskfacket, bara att boka varje dag på året och printa en kopia isåfall.
Det var ju på den tiden internet var en fluga och bilprovningen stängde 15:30, samt inte ens visste vad "drop-in" var för något (de hade väl gissat på en otät vindrutelist). Då fanns nog det behovet mer än idag.
Citera
2012-03-15, 18:10
Medlem
ProfessorSlusks avatar
Bilprovningen skickar fortfarande kallelser. Suck.
Citera
2012-03-15, 22:46
Medlem
allakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hulabadula
sluta ljug, -.- . .. . ..
Du tror inte dem får höra den historien varje dag?

Han skulle aldrig skrivit på lappen, han skulle bara varit tyst och tagit det till rätten.
Visat upp eventuella papper från kallelsen till besiktningen och sen hade historian tagit sluuuut!

Sluta ljug? vafan snackar du om?? varför i hela helvettet skulle jag sitta å trolla om något sådant här. Ojojoj, ibland blir man orolig över folk....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in