2014-03-05, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baertling
Räcker det inte med jämlikhet och jämställdhet? Vad ska feminismen i det hela bidra med hade du tänkt?

Nu kallar jag mig inte själv för feminist i någon form, men jag kan absolut ha sympati med särartsfeminismen. Låt oss börja med wikipediadefinitionen som går ganska rakt på det essentiella:

Citat:
Betoningen av den biologiska skillnaden mellan könen är den största olikheten mellan särartsfeminism och den andra huvudinriktningen likhetsfeminism. Båda inriktningar erkänner skillnader mellan könen, men medan likhetsfeminismen strävar efter att upphäva dessa vill särartsfeminismen behålla dem. Enligt särartsfeminismen leder könens biologiska skillnader till att vi utvecklar olika kvalitéer och egenskaper, som i sin tur gör oss bättre lämpade för vissa saker än andra. Det är de biologiska skillnaderna som motiverar att vi gör saker olika beroende på vilket kön vi tillhör. Skillnader mellan könen ses alltså av särartsfeminister som biologiskt givna.

Särartsfeminister menar att naturen givit män och kvinnor olika uppgifter, men att kulturen står för värderingen av dessa. Denna kultur har nedvärderat de kvinnliga uppgifterna och feministernas uppgift blir då att förändra statusen på dessa uppgifter, inte positionerna.

Jag har inga problem med att skriva under på denna analys. Män och kvinnor är av naturen olika och de kvinnliga egenskaperna och naturliga rollerna värderas ned i det moderna samhället. Modersrollen är både motarbetad och nedvärderad och klassiska vårdyrken duger inte för kvinnor som ska bli brandmän, poliser och bolagsledare. Jag delar särartsfeministernas kritik av denna kultur och jag delar deras uppfattning om att kvinnor och män av naturen är annorlunda och som en följd av detta rimligen ofta finner kompletterande roller och sysslor i livet, vilket bör underlättas snarare än motarbetas.
Citera
2014-03-05, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubuntu.Linux

Det är bäst för Paula Bieler att ta ett snack med partiet om just homoadoptionen för där verkade hon riktigt osäker. Annars tycke jag det bara var fjantigt att hon stödjer massa ideologier som går emot varandra. Nationalist ska hon ha plus i kanten, men liberal så blir det ett minus. Plus minus tar ut varandra. Noll poäng alltså

.

Nja, plus och minus är lika med minus.
Citera
2014-03-05, 12:26
Medlem
liberal är det bra?
Citera
2014-03-05, 15:49
Medlem
Zalgos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tugor
Högklackat & gummistövlar. En politiskt engagerad lantlollas funderingar:
http://www.youtube.com/watch?v=kWI2YkXy01o&feature=youtu.be

Om detta är vad SD blivit så är det bara att öppna begravningsvodkan och försöka dränka sorgen.
Citera
2014-03-05, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zalgo
Om detta är vad SD blivit så är det bara att öppna begravningsvodkan och försöka dränka sorgen.

Initiativet att videoblogga är bra men denna blogg ger ett oseriöst uttryck av glamour och glitter. Sitta i sägen/soffan som bakis delux, visa dubbelhakan, säga "emm" och "humm" efter varje mening och filma med 0.3 Mpixel kamera är inget vidare. Denna vblogg är en oslipad diamant enligt mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Erik.Almqvist
Nu kallar jag mig inte själv för feminist i någon form, men jag kan absolut ha sympati med särartsfeminismen. Låt oss börja med wikipediadefinitionen som går ganska rakt på det essentiella:

Jag har inga problem med att skriva under på denna analys. Män och kvinnor är av naturen olika och de kvinnliga egenskaperna och naturliga rollerna värderas ned i det moderna samhället. Modersrollen är både motarbetad och nedvärderad och klassiska vårdyrken duger inte för kvinnor som ska bli brandmän, poliser och bolagsledare. Jag delar särartsfeministernas kritik av denna kultur och jag delar deras uppfattning om att kvinnor och män av naturen är annorlunda och som en följd av detta rimligen ofta finner kompletterande roller och sysslor i livet, vilket bör underlättas snarare än motarbetas.

Antar du kallar dig även antirasist och antifascist också?

Citat:
Ursprungligen postat av nationalisten80
liberal är det bra?

En viss frihet är bra men liberalismen brukar tendera i praktiken att den starkaste individen köper makt som inskränker svagare individers frihet.

Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Nja, plus och minus är lika med minus.
Jag talar inte om någon produkt.
Citera
2014-03-05, 17:57
Medlem
Detta är så bra skrivet.
http://bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2014/03/04/efter-valet-i-september-kommer-paula-bieler-att-vara-en-av-sverigedemokraternas-mest-inflytelserika- politiker/
Citera
2014-03-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nationalisten80
Detta är så bra skrivet.
http://bojkottaaftonbladet.wordpress.com/2014/03/04/efter-valet-i-september-kommer-paula-bieler-att-vara-en-av-sverigedemokraternas-mest-inflytelserika- politiker/

Ja och nej, det finns inget utvecklat alternativ till SD än så länge. Dock som sagt så blir det sofflocket om inte Alfsson är tillbaka.
Citera
2014-03-05, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zalgo

Ja,fyfan. 2 minuter orkade jag se. Ibland undrar man om inte vissa kvinnor ska stanna i köket.
Citera
2014-03-05, 19:07
Medlem
QMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulaBieler
Jag skulle kunna rada upp saker jag gjort och timmar jag spenderat med partiarbete, men det skulle bli både långtråkigt och alldeles för egocentrerat för att jag ska känna mig bekväm med det. Jag känner mig däremot bekväm med att nämna att jag arbetat tätt med riksdagsgruppen och partiet på riksnivå i snart tre år såväl genom budgetarbete, utskottsarbete, kampanjande och i viss mån krishantering. Vad jag har förstått har mina bidrag också uppskattats.

Ingen bryr sig om du arbetat tätt med riksdagsgruppen eller inte. Klart du ska rada upp grejerna du har gjort. Det är väldigt intressant att veta för oss väljare(nu kommer jag aldrig rösta på SD men aja) vad en politiker på sjätte plats har åstadkommit. Vill du inte berätta eftersom det enda du gjort är att förstöra partiet och arbetat för den nationalistiska kärnans död?

En fråga. Varför anser du att svenskheten är öppen, men inte judiskheten? Tänker på ditt möte med, om jag inte minns fel, Mats Brodin(SvP) i riksdagen.
Citera
2014-03-05, 19:25
Bannlyst
Jag kommer rösta SD bara för att det inte finns något annat alternativ.
Men jag kan säga att även Avpixlat är rätt sura. Över 200 kommentarer på en liten notis i newsdesk. Det är ta mig fan rekord på Avpixlat.

Avpixlat skriver: "Paula Bieler (SD) går emot partilinjen om homoadoptioner".

http://avpixlat.info/newsdesk/paula-bieler-sd-gar-emot-partilinjen-om-homoadoptioner
Citera
2014-03-05, 20:16
Medlem
Avpixlat tycks ta Paula Bielers kritik mot dem med ro. Gott så. Sajten blir inte sämre av mer godmodighet. Här publicerar de en video med Bieler och Wigh:

http://avpixlat.info/2014/03/05/soffmys-med-sds-nya-kvinnliga-riksdagskandidater/

Apropå ämnet homoadoptioner är jag själv emot, men jag ser det inte som en särskilt laddad fråga.

/SD-trollet
Citera
2014-03-05, 20:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieLindh
Avpixlat tycks ta Paula Bielers kritik mot dem med ro. Gott så. Sajten blir inte sämre av mer godmodighet. Här publicerar de en video med Bieler och Wigh:

http://avpixlat.info/2014/03/05/soffmys-med-sds-nya-kvinnliga-riksdagskandidater/

Apropå ämnet homoadoptioner är jag själv emot, men jag ser det inte som en särskilt laddad fråga.

/SD-trollet
Du tar gärna SD i försvar så långt det går och det har du naturligtvis rätt till men en ärligt menad fråga, hur skulle det påverka SD om både AP och FT tog sin hand ifrån dem och slutade att agera deras extremlojala fotfolk som de hittills gjort? Skulle SD vinna eller förlora på att bli av med denna högljudda nätpöbel till förmån för mer vattenkammade alternativ som Bieler, Sällström, Weichel, Bylund, Skalin eller varför inte den där liberalen på plats 41 (orkar inte kolla upp hennes namn)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in