Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Jag vill ändå hälsa Paula välkommen till forumet och uppmuntra henne att se diskussionerna här som en potentiellt värdefull praktisk resurs för politiker i allmänhet. Men kanske för ett mognande parti som SD i synnerhet.
Det är inte uteslutet att du som kvinna har mer intuition för hur besvärliga frågor ganska enkelt kan avväpnas genom att man själv anlägger ett nytt, alternativt och positivt perspektiv. Då behövs plötsligt inte den yxiga, forcerade (manliga?) ideologiöverbyggnad som många i SD verkar hänge sig åt. Det är för mycket sekteristiskt revirpinkande och aggressiv definitionsångest, tycks det mig från ett utifrånperspektiv.
Utgår man från en enkel, klar tankegång står man tryggt i alla sammanhang. Man överrumplas aldrig, har inget att dölja, inget att krampaktigt distansera sig från. Istället för att kallsvettigt tala om "kulturella entiteter" och prata i oändlighet om etnicitet just för att man inte känner sig bekväm att prata om etnicitet så bör man sänka axlarna, slappna av och vila i det självklara. Svenskarna är ett folk som alla andra. Inte med större skyldigheter än andra men med lika rättigheter.
Jag vill börja med att tacka för bra inlägg, men jag tror tyvärr att du har missuppfattat Paula en aning. Det finns, vad jag kan se, inte någon större skillnad i hennes och Z.Z:s syn på nation och etnicitet (se exempelvis det här fullständigt onödiga inlägget på twitter:
https://twitter.com/PaulaBieler/status/433877026173644800) och att hon uttrycker sig vagt och enbart försöker ge positiva associationer till nationalism i hennes artikel ska nog mer ses som ett tecken på att hon inte har så mycket i övrigt att säga.