2010-01-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ggn6
Hej! någonting som jag har stört mig på något otroligt är folk som påstår att rock/pop bandet Green Day är Punk, Så Helvete Heller att dem är! samma sak med sånna som påstår att de låssnar på heavy metal och så hör man sedan att de sitter och lyssnar på Dragon Force eller Hardcore Superstar på högttalaren med mobilen, samma sak med Black Metal: Chilrdren Of Bodom, Cradle Of Filth osv. är ihelvete inte black metal!

lite stödord för er noobs:

Punk: svordomar, sprit, slåss, kängor, våld, väcka folks uppmärksamhet.
Heavy metal: black sabbath, nitar, jeansjacka/skinjacka med tygmärken, långt hår
Black metal: Arckanum, Shining, Vlad Tepes, Mayhem, Thy Light, Sorhin

snälla lilla pojk, låter sååååååååå himla Punk, kanske texten inte är det, men lyssnar man på trummorna, basen och gitarr riffen, själva musiken är sååå punk.

Alla deras låtar består mest av powerband ackord och lätta solo riff på gitarr, precis som klassiska punk band som Sex Pistols. Det är såååååå Punk.
Det enda som skiljer Green Day och Sex Pistols åt är väl sångare.
Citera
2010-01-03, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrownEyedBoy
1. Jag sa aldrig att Green day är punk
2. Nej, det är absolut inte samma sak då man kan tänka sig att green day inspirerats av div punk-band och gjort en kommersiellt framgångsrik hybrid av punk och någon slags trall-glam

Dessvärre låter inte eminem som dödsmetall öht och har förmodligen inte inspirerats så mkt av "stenhård dödsmetall"

Däremot frågade du varför det var jobbigt att folk kallar Green Day punk, vilket jag svarade på.
Citera
2010-01-03, 22:37
Medlem
Jag tycker ni alla är rasister! Delar upp all musik i världen i olika rastyper. Tvi på er!
Citera
2010-01-04, 03:05
Medlem
tramtorskens avatar
vad spelar det för roll vad kidsen säger?
Green day var punk förr, ja dem suger kuk.
palla bry sig från första början.
Citera
2010-01-04, 15:33
Medlem
BrownEyedBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iHobo
Däremot frågade du varför det var jobbigt att folk kallar Green Day punk, vilket jag svarade på.

när svarade du på det?
Citera
2010-01-04, 18:51
Medlem
Geomeisters avatar
Green Day är inte mer Punk idag än vad E-Type är.. men jag tror faktist ingen som vet vad Punk är kallar Green Day för punk.

Dom som kallar Green Day för punk är sådana som tror att all dagens rock som inte är Slipknot = Punk.

I hope you have the time of your life.. det är en klassisk pop/rock sång, men Punk är det inte !
Citera
2010-01-04, 19:28
Medlem
Raudsepps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OggeOJ
Hur fan fick ni Talking Heads till punk?

Dom är ju i viss mån post-punk, så det är väl därför. Kan liknas vid det att Joy Division ibland nämns i "bästa punkbanden"-listor.
Citera
2010-01-04, 20:20
Medlem
TheInsanes avatar
Varför ens bry sig eller bli upprörd? Antingen gillar man musiken och då är det bra musik. Eller så gör man det inte och då är det dålig musik. Att vara genrepolis tar bara på krafterna för ett hyfsat värdelöst syfte.
Citera
2010-01-04, 23:08
Medlem
BrownEyedBoys avatar
SKulle TS (eller någon annan) klassa "Rancid" som punk?
Citera
2010-01-05, 03:30
Medlem
I Got Erections avatar
Citat:
SKulle TS (eller någon annan) klassa "Rancid" som punk?
Definitivt. Face it, det finns många undergrupperingar inom punken, likaväl som det finns extremt många under rock, metal och andra musikstilar också. Jag lyssnar på punk, men det betyder inte att all punk är bra. Olika inriktningar inom en genre kan låta väldigt olika.
Citera
2010-01-05, 03:54
Medlem
Citat:
när svarade du på det?

"Att säga att Green Day är Punk är som att säga att Eminem är Stenhård dödsmetal..."

Där gav jag mitt svar.
Det är anledningen till varför det är jobbigt att folk säger att Green Day är punk, p.g.a att det motsäger sig extremt.
Citera
2010-01-05, 08:49
Medlem
TheInsanes avatar
Fast det är inte helt ovanligt med punkband som lirar melodisk rock när det kommer till själva musiken. The Ramones är ett exempel på ett band som antagligen musikaliskt är mer pop än punk men som alla punkare tenderar tycka är sann punk.

Jag lyssnar främst på metal och där finns det också genrepoliser. Ett band får helst inte tillhöra en viss genre om de är dåliga. Resonemanget är då att man gillar all "äkta metal" men det som är kasst är inte äkta. Känns som att punken har lite samma inställning.

Jag finner att en persons musikintresse mår mycket bra av att överskrida genregränser och kategorisering. Även om Green Day nu inte är eller var punk så antar jag att de flesta som lägger energi på att bevisa att de inte är punk ogillar bandets musik. Ogillar man dem för att de klassas som något de ej är? eller för att deras publik är sådana man själv aldrig skulle beblanda sig med? Jag tror tyvärr att man ofta inte vill associeras med viss musik, inte primärt för musiken, men ibland för ryktet. En "true black metal" kille vill antagligen idag inte förknippas med Hammerfall och då spelar det ingen roll om han gillar musiken eller ej. Det är en prestigegrej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in