2012-11-20, 18:49
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja man kan ju möjligtvis sitta och ringa runt till företag, jag kan inte direkt se att man kan göra något annat om man sitter i en kontorslokal utan dator. Man kanske kan gå ut och söka jobb, fråga runt på företag, men det är ju frågan om man får det om det finns regler kring närvaroplikt. Men man är inte tvungen att ha Miroi som jobbcoach, man kan välja att byta jobbcoach. Det finns en hel uppsjö av jobbcoacher som konkurrerar med varandra och som har helt andra upplägg, tex att man söker ett visst antal jobb per vecka, skickar en lista till jobbcoachen, träffar jobbcoachen 1 timme i veckan etc.

Att bli inhyst i en lagerlokal som någon form av boskap hade jag aldrig accepterat.

Miroi är så mycket mer än jobbcoacher. Jobbcoacher är bara en del av det hela. Finns föreläsare och andra som jobbar där också. Så det är inte så lätta att bara byta jobbcoach från Miroi till tex Eductus. Det är Arbetsförmedlingen som hänvisar en till kompletterande aktör (vilket kan vara Miroi, Eductus eller något annat). Då måste man gå dit. Är man sedan missnöjd med jobbcoachen som man får där, så tror jag att man kan byta. Men det är mycket svårare att byta bort Miroi till något annat, eftersom man har blivit hänvisad till som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd vilket är obligatoriskt om man vill fortsätta vara inskriven i jobbgarantin.
Citera
2012-11-20, 22:25
Medlem
Man måste inte alls gå dit, det är bara att slå näven i bordet och visa vem som bestämmer i Ditt liv, nämligen Du själv.
Sen att slavdrivarna försöker bestämma över dig, det är en annan sak.
Citera
2012-11-20, 22:41
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passenger-X
Man måste inte alls gå dit, det är bara att slå näven i bordet och visa vem som bestämmer i Ditt liv, nämligen Du själv.

Sluta snacka skit nu. Din enmansrevolution kanske går hem i stugorna i den snäva verklighet du befinner dig i, men i den riktiga verkligheten vi övriga befolkar fungerar det inte på det viset.

Av det jag läst vad folk skrivit om Miroi här får mig att fundera över om det inte finns en hemlig agenda mot ett initiativ som kräver väldigt mycket av den arbetssökande. Mer än de kanske är beredda att erkänna för sig själva, då blir det oftast att de gnäller på än det ena, än det andra istället.
Citera
2012-11-20, 22:53
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passenger-X
Sen att slavdrivarna försöker bestämma över dig, det är en annan sak.

Sant, man måste inte gå dit. Man blir inte direkt tvingad. Men eftersom de flesta vill få in pengar (oavsett om det handlar om a-kassa, aktivitetsstöd, försörjningstöd), så går man dit för att få pengar till slut. Man måste ha pengar för att klara sig, för att slippa bli vräkt och kunna ha mat på bordet. Man kanske till och med har barn att tänka på. På det viset kan man känna sig tvingad att gå dit, även om man är missnöjd och avskyr Miroi.

Om man vägrar gå dit eller något liknande så är risken stor att man blir utskriven från Arbetsförmedlingen och saknar rätt till många former av ersättning, vilket många vill undvika.
Senast redigerad av Spyrran 2012-11-20 kl. 23:11.
Citera
2012-11-20, 22:54
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biomass
Av det jag läst vad folk skrivit om Miroi här får mig att fundera över om det inte finns en hemlig agenda mot ett initiativ som kräver väldigt mycket av den arbetssökande. Mer än de kanske är beredda att erkänna för sig själva, då blir det oftast att de gnäller på än det ena, än det andra istället.

Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar, kan du försöka förklara det tydligt?
Citera
2012-11-20, 23:07
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Är inte riktigt säker på att jag förstår vad du menar, kan du försöka förklara det tydligt?

Dels håller jag givetvis med dig i det du skrev till passenger-x, men sen råder det också tvivel hos de arbetssökande om vad det är de ska göra på den här "utbildningen". Problemet Miroi har är att det inte finns en homogen arbetssökande grupp, alla är i olika stadier och har olika mål med sin utbildning. Det räcker inte att man går dit bara för att AF kräver det, då får man ingenting ut av det, man måste på egen hand söka och utnyttja de redskap som ställs till förfogande. Många arbetssökande tror alltså att saker och ting ska komma serverat på silverfat och blir besvikna när de inte får enkla lösningar.

Viktigt att poängtera i sammanhanget är att jag höll i ett föredrag för Miroi för snart ett år sen om ledarskap eftersom jag själv är chef för ett medelstort svenskt företag. En man i 30-årsåldern ställde sig upp efter en kvart och skrek om att han hade hus och ett sjukt barn och hade inga aspirationer på att bli chef någonstans. Sen sparkade han bort stolen han suttit på och stegade ut ur salen.
Citera
2012-11-20, 23:24
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Dels håller jag givetvis med dig i det du skrev till passenger-x, men sen råder det också tvivel hos de arbetssökande om vad det är de ska göra på den här "utbildningen". Problemet Miroi har är att det inte finns en homogen arbetssökande grupp, alla är i olika stadier och har olika mål med sin utbildning. Det räcker inte att man går dit bara för att AF kräver det, då får man ingenting ut av det, man måste på egen hand söka och utnyttja de redskap som ställs till förfogande. Många arbetssökande tror alltså att saker och ting ska komma serverat på silverfat och blir besvikna när de inte får enkla lösningar.

Viktigt att poängtera i sammanhanget är att jag höll i ett föredrag för Miroi för snart ett år sen om ledarskap eftersom jag själv är chef för ett medelstort svenskt företag. En man i 30-årsåldern ställde sig upp efter en kvart och skrek om att han hade hus och ett sjukt barn och hade inga aspirationer på att bli chef någonstans. Sen sparkade han bort stolen han suttit på och stegade ut ur salen.

Fast man kan inte skylla allt på Miroi/AF eller att de arbetssökande har felaktiga förväntningar. Arbetsförmedlingen är trots allt en statlig myndighet. Vilket bland annat innebär att regeringen ger direktiv.

Att använda sig av kompletterande aktörer (som tex Miroi) gör att det blir lättare att dra alla arbetssökande under en och samma kam. Det finns väldigt lite utrymme för att anpassa sig efter gruppen arbetssökande som har blivit hänvisade dit (tex tänka på att det är olika åldrar, folk har olika utbildningar och erfarenheter etc). Så det blir svårt att anpassa utbildningen, coachningen och föreläsningar så att det passar alla.

Då blir det lätt att man går till Miroi och känner sig missnöjd. Att man inte får ut något av det. Det blir inte bättre av att lokalerna är för små så att folk får trängas, att det inte finns tillräckligt med datorer så att de kan söka jobb. Att de tvingas dela på datorerna och turas om. Sådant är svårare att stå ut med, än att lyssna på en föreläsning/föredrag om ledarskap. Något som kanske inte passar alla, men det kan ändå vara bra att veta.
Citera
2012-11-22, 08:49
Medlem
TijuanaTequilas avatar
Citat:
Sluta snacka skit nu. Din enmansrevolution kanske går hem i stugorna i den snäva verklighet du befinner dig i, men i den riktiga verkligheten vi övriga befolkar fungerar det inte på det viset.

Vad skall man där och göra om coacherna leker med en och tillämpar ett vuxendagis?
Kan lika gärna söka jobb hemifrån utan att sitta i en lekstuga för 140 :-/dag. Det är bara för statistikens skull som vi sitter där...
Citera
2012-11-23, 20:42
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TijuanaTequila
Vad skall man där och göra om coacherna leker med en och tillämpar ett vuxendagis?

"Leker med en"?

Det har jag väldigt svårt att tro. Snarare är det så att din och många andras attityd är riktigt dålig från början och då blir det sannolikt lättare att känna sig mer utsatt och plågad av situationen.

Sluta lek offer och ta ett ordentligt spadtag för en gång skull.
Citera
2012-11-23, 21:18
Medlem
TijuanaTequilas avatar
Citat:
"Leker med en"?

Det har jag väldigt svårt att tro. Snarare är det så att din och många andras attityd är riktigt dålig från början och då blir det sannolikt lättare att känna sig mer utsatt och plågad av situationen.

Sluta lek offer och ta ett ordentligt spadtag för en gång skull.

Jag skiter blanka fan i vad du tror. Du får tro och tycka vad du vill, men att kolla på roliga youtubeklipp och leka namnlekar är knappast någon jobbcoachning.
Och sluta med tramsargument som "offerkortet", det är inte lätt alls att hitta jobb utan kontakter, så därför söker man hjälp vartän man kan få den, men att sitta 4 dar i veckan och slösa med tiden på detta sätt 8 timmar/dag för 3 pix i månaden är bara hjärndött.

Appropå din attityd, vad har du för erfarenhet att backa upp med att jag samt andra arbetssökanden inte tar i?
Har du en latmask i familjen, bland vänner eller var du bara själv infernaliskt lat när du själv var arbetssökande? Kan det möjligtvis ha varit så att du gick en utbildning och hade turen att få ett jobb direkt efter studierna?
Citera
2012-11-23, 21:29
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Kan lika gärna söka jobb hemifrån utan att sitta i en lekstuga för 140 :-/dag. Det är bara för statistikens skull som vi sitter där...

Tja, de flesta går till Miroi för att få pengar. 140 kr om dagen alternativt a-kassa om man är berättigad till det, är då värt mycket. Att bara sitta hemma och söka jobb leder inte till att man får pengar under tiden som man letar efter jobb. Inte många är villiga att totalt avstå från dessa pengar (för det minskar rätten till många andra bidrag/inkomster som arbetslösa kan ha rätt till). Det handlar inte bara om statistik.

För övrigt är det inte Miroi's fel att systemet med jobbcoacher ser ut som det gör idag.
Citera
2012-11-23, 22:52
Medlem
Biomasss avatar
Citat:
Du får tro och tycka vad du vill, men att kolla på roliga youtubeklipp och leka namnlekar är knappast någon jobbcoachning.

Det är tråkigt att du bara tittar på youtubeklipp, det tillhör inte normen så förmodligen är det väl så att du har hamnat i den lägsta prioritetsgruppen. Den som inte anses kunna få jobb alls. Försök ta initiativ istället för att följa fårhorden så kanske du kommer någonvart.

Citat:
Och sluta med tramsargument som "offerkortet", det är inte lätt alls att hitta jobb utan kontakter,

Den som tramsar i sammanhanget är du och dina gelikar som tycker samhället är skyldigt er något och att alla ska tycka så förbannat synd om er. Ja, det är olyckligt när Volvo varslar 500-1500 människor och det är tråkigt när det varslas många väldigt ofta, men du får vara glad att det händer saker. Du får visa lite tacksamhet istället för det som erbjuds.

Citat:
Kan det möjligtvis ha varit så att du gick en utbildning och hade turen att få ett jobb direkt efter studierna?

Bra försök. Jag driver eget företag sen många år tillbaka och har sett en och annan latmask på vägen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in