Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-12, 22:06
  #1
Medlem
BistroVagnens avatar
Hejsan! Antar att denna del av forumet är rätt för denna tråd, om så ej är fallet så är det bara att flytta den till rätt del.

Jag har en dator som för ~1 månad sedan stängde av sig, det bara lät "brrrrrrrr" och skärmen blev svart. Den startade sedan igång efter att ha startats om genom att klicka på knappen. Detta hände sedan igen dagen efter, sedan så hände det inte på ca 2 veckor.

Sedan så stängde sig datorn ner igen, och började krångla med att starta upp igen.

Datorn (HP) startas, sedan kommer jag till sidan där allt "laddas", "bootas" (vet inte vad det kallas) , hursomhelst där det ser ut så här:

-

-

(Sedan så SKA det börja komma en massa data här och sedan så kommer men till välkomstsidan, men jag får istället ett grönt blinkande och skärmen blir helt svart och fläkten börjar gå mer på högvarv än innan, inget går att göra annat än att faktiskt starta om datorn igen, och på 3e, 4e försöker så funkar det)

Har hänt nu ett tiotal gånger totalt, det sker när något spel/program som gör att datorn fryser sig. Har två gånger hänt att när datorn startas upp så kommer datorn fram till att jag inte kunde starta den och ett meddelande liknande detta står "Det gick ej att starta upp datorn, vill du reparera datorn? Datorn kan startas om flera gånger under reparationen och inga lokala filer kommer försvinna"

Det jag nu undrar har jag ingen aning om det är en väldigt pinsam fråga då det är "såå enkelt att veta" , eller om det som har hänt mig är något ovanligt. Jag vill helt enkelt veta om det jag har är BlSoD (Black Screen of Death) , eller om jag inte har det VAD datorn min har för problem, samt att det vore trevligt att få reda på om det faktiskt går att rädda min dator och HUR det ska göras isf?

En del av det som sker överensstämmer med all fakta som finns på internet angående BlSoD, men jag förstår mig inte på all fakta och tycker att vissa delar ej stämmer.

Om jag har BlSoD eller något annat (vad det nu kan kallas) är det då hårdvaran som är fucked eller mjukvaran (så en omformatering kan lösa det ) som är körd? Jag har scannat datorn ett antal gånger och varken varit inne på några suspekta sidor eller tankat ner något konstigt som skulle kunna vara virus, så jag har väldigt svårt att tro att det är något slags virus som är problemet.

Vore tacksam för svar (and please be nice to the noob! )
__________________
Senast redigerad av BistroVagnen 2012-03-12 kl. 22:20. Anledning: felstavad rubrik
Citera
2012-03-12, 22:12
  #2
Medlem
Nätaggregatet, hur många watt är den på?
Har hänt mig flera gånger att det är den som först har lagt av.
Citera
2012-03-12, 22:34
  #3
Medlem
BistroVagnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donjulio
Nätaggregatet, hur många watt är den på?
Har hänt mig flera gånger att det är den som först har lagt av.

300W

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...t=3757524#N212

Vet att datorn är gammal, rätt kass osv. Men då datorn aldrig tidigare har stängts ner pga krävande program/spel, betyder det då att nätaggregatet är mer eller mindre trasigt?
Citera
2012-03-13, 07:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BistroVagnen
300W

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...t=3757524#N212

Vet att datorn är gammal, rätt kass osv. Men då datorn aldrig tidigare har stängts ner pga krävande program/spel, betyder det då att nätaggregatet är mer eller mindre trasigt?

Ja så kan det vara.
Har du något annat nätaggregat man kan prova med? Bara för att göra ett test innan du slänger ut pengar på ett nytt.
Om du behöver ett nytt köp ett med mera Watt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback