2012-05-06, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vitaminpillret
Beror på vilka ställen..
Jag är för övrigt också väldigt intresserad. Vore tacksam för så mycket tips som möjligt
Citera
2012-05-06, 19:41
Medlem
VonObens avatar
Är det någon som vet vilket syfte den här lilla förfallna holken på Sanatorievägen har fyllt?

Google maps: http://g.co/maps/t6bsh

Eftersom den ser ut som den gör på taket funderar jag på om det kan ha varit en vällingklocka.
Citera
2012-05-13, 21:25
Medlem
Jag vet inte ifall den har nämnts tidigare i den här tråden eller inte, men från bilfönstret idag såg jag en stor övergiven villa ute i Almbro vid ån. Såg fasligt intressant ut. Någon som vet mer om detta får gärna berätta, blev väldigt intresserad nu. Men som sagt, så såg jag det hastigt från bilfönstret nyss, så jag kan inte komma med vidare bilder eller liknande. Men den kan beskrivas som en större vit villa med inslagna eller inga fönster alls. Färgen var i princip helt bortflagnad. Två- våningshus, och det låg på en väldigt snygg plats.
Citera
2012-05-14, 09:57
Medlem
Hadelulias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bramage
Jag vet inte ifall den har nämnts tidigare i den här tråden eller inte, men från bilfönstret idag såg jag en stor övergiven villa ute i Almbro vid ån. Såg fasligt intressant ut. Någon som vet mer om detta får gärna berätta, blev väldigt intresserad nu. Men som sagt, så såg jag det hastigt från bilfönstret nyss, så jag kan inte komma med vidare bilder eller liknande. Men den kan beskrivas som en större vit villa med inslagna eller inga fönster alls. Färgen var i princip helt bortflagnad. Två- våningshus, och det låg på en väldigt snygg plats.
Vet vilken du menar, bor själv i "närheten". Har inte varit någon aktivitet där på iallafall 10 år, det ligger ju både kvarn och flertalet lador där, så antagligen så är det bostadshuset till gården som förfallit i takt med att bonden slutade bruka gården... Bara en gissning, men har flertalet kamrater som är lantbrukar i området som jag kan höra med.
Citera
2012-05-14, 10:59
Medlem
Något annat som kan vara intressant att kolla på är ruinerna av det hus som brann ute vid Vallby strax Norr om Lundby i slutet av 90-talet.

Jag vill minnas att det strök med en del pundare som levde där olovligen.
Jordkällare och vissa delar av grunden och källaren finns kvar.
Citera
2012-06-02, 16:27
Medlem
Earees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipkin
Något annat som kan vara intressant att kolla på är ruinerna av det hus som brann ute vid Vallby strax Norr om Lundby i slutet av 90-talet.

Jag vill minnas att det strök med en del pundare som levde där olovligen.
Jordkällare och vissa delar av grunden och källaren finns kvar.
Var där för inte så längesen. Finns en skorsten, lite grund, jordkällare och en trasig gungställning kvar. En bit söderut, längs vägen som går strax nedanför finns det även ett litet sketet förråd med en soffa, lite bildörrar och annat utspritt runt omkring.
Citera
2012-06-03, 00:22
Medlem
Något värt att titta på?
Sist jag var där så var det mörkt som fan och ajg hade inget vettigt ljus med mig, så fanns det något värt att se så missade jag det garanterat.
Citera
2012-06-16, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hadelulia
Vet vilken du menar, bor själv i "närheten". Har inte varit någon aktivitet där på iallafall 10 år, det ligger ju både kvarn och flertalet lador där, så antagligen så är det bostadshuset till gården som förfallit i takt med att bonden slutade bruka gården... Bara en gissning, men har flertalet kamrater som är lantbrukar i området som jag kan höra med.

Du har inte själv kikat in?
Tänker att ifall det stått för att ruttna så länge så borde det vara en smärre risk i att gå in kanske. Fast vad tusan, när är ue inte riksfyllt?
Citera
2012-06-17, 21:11
Medlem
Earees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipkin
Något värt att titta på?
Sist jag var där så var det mörkt som fan och ajg hade inget vettigt ljus med mig, så fanns det något värt att se så missade jag det garanterat.
Nja, allt är väl relativt. Om du bor åt det hållet eller har vägarna förbi är det väl värt en titt. Annars var det inte så mycket att se. Möjligtvis en jordkällare.

Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Är det någon som vet vilket syfte den här lilla förfallna holken på Sanatorievägen har fyllt?

Google maps: http://g.co/maps/t6bsh

Eftersom den ser ut som den gör på taket funderar jag på om det kan ha varit en vällingklocka.
Åkte också förbi där, mor reagerade också på det och tyckte att det såg ut som det hade använts som vällingklocka. Hon kommer ihåg hur det såg där förr och vill minnas att det var något sånt.
Senast redigerad av Earee 2012-06-17 kl. 21:23.
Citera
2012-06-17, 21:27
Medlem
Perriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Earee
Nja, allt är väl relativt. Om du bor åt det hållet eller har vägarna förbi är det väl värt en titt. Annars var det inte så mycket att se. Möjligtvis en jordkällare.
Inte så känsligt objekt antar jag så man kanske kan få en lite närmare vägbeskrivning om man niger snällt med mössan i hand?
Citera
2012-06-21, 05:45
Medlem
DeNyfiknas avatar
Besökte LFC Måsen nu inatt, tycker inte det fanns någon klar information om stället men nu är det besökt och konstaterat att det är väldigt aktivt fortfarande, dock stod det en container utanför så är kanske plombering på G.

Här är några bilder ifrån utsidan:

http://denyfikna.com/2012/06/21/lfc-masen-orebro/

/ DeNyfikna
Citera
2012-06-21, 10:18
Medlem
ifconfigs avatar
Containern har stått där i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto