2010-11-15, 21:43
Medlem
fusariums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Jag har också varit lite nyfiken på nämnda område. Vill minnas att man från sjukhusets kulvertar kan ta sig över och in på CV-området, vore inte otänkbart då sjukhuståg varit placerade inne på CV-området.

Aha, det låter spännande. Vad innebär sjukhuståg? Hur ser de ut?

Borde inte vara allt för svårt att få fram info om detta, antingen via människor som jobbar på USÖ eller CV. Ska forska lite.
Citera
2010-11-22, 18:08
Medlem
Anderrssss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusarium
Aha, det låter spännande. Vad innebär sjukhuståg? Hur ser de ut?

Borde inte vara allt för svårt att få fram info om detta, antingen via människor som jobbar på USÖ eller CV. Ska forska lite.

Jag har jobbat en kortare period på USÖ om jag kan stå till tjänst?
Citera
2010-11-25, 22:47
Medlem
Sjukhuståg var järnvägsvagnar som användes som rullade sjukhus.

Det fanns gott om såna vagnar för det svenska försvaret. Även i fredstids använders sjuktransportsvagnarna om det var flera sjuka som skulle transporteras från en ort till en annan.
Citera
2010-11-30, 00:45
Medlem
fusariums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderrsss
Jag har jobbat en kortare period på USÖ om jag kan stå till tjänst?

Kan du förtälja något om de tidigare nämnda gångarna, som man alltså tror ska finnas från USÖ till CV?
Citera
2010-12-02, 16:46
Medlem
Hattmakarns avatar
Intressant ämne!
Citera
2010-12-07, 00:15
Medlem
Anderrssss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fusarium
Kan du förtälja något om de tidigare nämnda gångarna, som man alltså tror ska finnas från USÖ till CV?

Nej det finns inga gånger där mellan, dock har man möjliga framtidsplaner på det men det kostar på tok för mycket eftersom det är ENORMA vattenledningar under marken på "grevrosengatan" (stavning). Gatan ska flyttas under 2011-2012 men det kommer inte byggas några kulvertar till CV men till det nya läkarutbildningshuset som kommer tack vare b.la Jens Schollin & Torbjörn Andersson.

//Anderrsss
Senast redigerad av Anderrsss 2010-12-07 kl. 00:27.
Citera
2010-12-12, 12:42
Medlem
För dem som fortfarande undrar...

STRILtjänsten vid F1 (Västerås) (STRIL=Stridsledning, i detta fall för flyget)
Anläggning MÅSEN

LuftFörsvarsCentral även kallad W5 (05/V) och låg i Örebro.
Närmare bestämt mellan Gustavsvik och Högskolan/Universitetet så finns det en skidbacke. Där inne låg denna hemliga central.
Lades ner 1975.

klicka på STRIL-länken i vänsterkanten
http://www.f1kamratforening.se/
Citera
2010-12-13, 19:51
Medlem
ifconfigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
För dem som fortfarande undrar...

STRILtjänsten vid F1 (Västerås) (STRIL=Stridsledning, i detta fall för flyget)
Anläggning MÅSEN

LuftFörsvarsCentral även kallad W5 (05/V) och låg i Örebro.
Närmare bestämt mellan Gustavsvik och Högskolan/Universitetet så finns det en skidbacke. Där inne låg denna hemliga central.
Lades ner 1975.

klicka på STRIL-länken i vänsterkanten
http://www.f1kamratforening.se/

Numera skulle jag vilja påstå att det är en kommunikationsknutpunkt.
Citera
2010-12-17, 17:33
Medlem
Matthoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonOben
Sörbyberget kan du glömma lika fort som du kom på det. Arla-fabriken vid Svampen är numera bara en stenhög. Huset vid USÖ finns dock kvar!
Men det där andra huset då? Ligger precis bredvid där arlafabriken låg, krossade rutor och nedklottrad utsida... sist jag såg det i alla fall. Vad finns där inne? Ingenting? Hoppas du vet vilket hus jag menar.
Citera
2010-12-18, 21:36
Medlem
Spännande ämne, har väl inte så mycket att bidra med, men tror mig komma ihåg för en sju-åtta när vi var med jobbet och skötte rabatter och sånt utanför det gamla Sanatoriet i Adolfsberg, tror det var vandrarhem eller daghem då, vet inte om det är det fortfarande eller helt övergivet.

Hursomhelst när jobbet blev för tråkigt så tog man sig en liten promenad i kringliggande skogspartiet och hittade resterna av vad som måste ha varit en minigolfbana av äldre sort. Byggd helt i sten och halvt övervuxet, antar att det tillhört någon park i anslutning till Sanatoriet, en numera övergiven sanatoriepark alltså får man förmoda. Kan ju vara värt ett besök till våren när snön och isen försvunnit, ska ta med kameramobilen, se om det går att hitta någon av de där övervuxna stengolfbanorna igen, om inte annat så för att bekräfta att jag inte drömt eller fantiserat ihop allt av det ovanstående
Citera
2010-12-18, 22:00
Medlem
Matthoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RolfSkipper
Adolfsberg,minigolfbana,igenväxt osv
Ligger "minigolfbanan" en bra bit in i "skogspartiet" eller mer i utkanten? Är ingen person som är mycket för o gå i skogen.
Citera
2010-12-23, 14:14
Medlem
Som jag har skrivit tidigare i tråden så tillhör gamla "Måsen" numera FMTM (Försvarsmakten Telenät- och Markteleförband) och är i princip ett stort jävla kopplingsskåp.
Har inte fått åka dit själv än, men jag har sett både planlösningar och grövre kopplingsscheman för lokalen (Då jag jobbat åt FMTM).

Vissa delar står också tomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in