Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-12, 18:39
  #1
Medlem
jo, vi var ute en kväll . då en kompis ville kolla på en bil, den stod i en carport i en villa område. jag gick med han fram och när han senare kollar in i bilen är de något han vill ha ( går inte ut med vad) efter mycket om och men drar han sönder rutan ( jag var en bit bort) sedan går jag med fram till bilen och står bakom den.

då vi hör en röst som frågar vad vi håller på med !?

vi blev rädda och sprang iväg från platsen kompis ramlade.

det är en kulle som sträcker sig bakom huset och är cirka 150 meter lång, även en tom grässplätt brevid huset, och längst ner på kullen stod våran bil och väntade på oss men vi sprang förbi och gömde oss.

senare ringde vi på bilen så den kom och hämtade oss. det kryllade av snutar och vi åkte fast efter kört en bit. dom frågade vart vi varit och gjort och bla bla. sen åkte jag och kompis in på förhör. den som körde behövde inte. jag blånekade allt och han sa att han hade slagit sönder rtuan helt själv och att jag inte varit med, samt att detta inte var planerat. (alltså att jag var en bit bort)

sen ringde dom och sa att vi skulle in på nytt förhör med advokat och åklagare och polis och hela köret, nu är frågan.

om jag och min kompis pratar ihop oss ordentligt om detta , är det bättre att säga att jag inte ville gå med fram och visste inte om vad han skulle göra? (han går med på detta) och säga att den som körde bilen såg mig hela tiden. inte på något vis att jag höll vakt utan stod bara ute.

om vi pratar ihop oss om detta tror ni jag kan komma undan eller vad händer? finns ju vittne som kommer säga att de var 2 pers vid bilen. jag har 2 st underlåtelser på mig för skitsaker. och vill inte få draget lämp ......

eller vad kommer hända om jag säger ah jag var med framme och han pajjade rutan helt utan förvarning, jag fattade ingenting ...?

så vad tror ni ? ställ gärna frågor om ni inte förstår och tusen tack för hjälp!
Citera
2012-03-12, 18:46
  #2
Medlem
Danielxbf32s avatar
Ett tips är att inte ljuga om sånt där det finns bevisning för motsatsen, förmodligen kommer vittnet att bedömas som mer trovärdigt än din getaway-driver.

Bättre då att säga som det är i fråga om var du befann dig eftersom detta är bevisat och istället hävda att du saknade kännedom om att din kompis hade tänkt panga rutan.
Citera
2012-03-12, 18:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Danielxbf32
Ett tips är att inte ljuga om sånt där det finns bevisning för motsatsen, förmodligen kommer vittnet att bedömas som mer trovärdigt än din getaway-driver.

Bättre då att säga som det är i fråga om var du befann dig eftersom detta är bevisat och istället hävda att du saknade kännedom om att din kompis hade tänkt panga rutan.



okej, vad tror du kommer hända med allt då? ...
Citera
2012-03-12, 19:04
  #4
Medlem
så jag säger, ah jag gick med fram till bilen efter mycket om och men, min kompis pangar bilrutan helt utan förvarning och jag blir rädd och håller mig undan, vad kan följderna bli för min del som har 2 åtalsunderlåtelser...? jag vill mest veta om dom drar lämpet..
Citera
2012-03-12, 19:06
  #5
Medlem
Citera
2012-03-12, 19:31
  #6
Medlem
TheLs avatar
Säg att du stod i närheten av bilen när din kompis slog sönder rutan. Säg att ni gick längs med gatan och att din kompis plötsligt avvek för att titta på bilen. Du förstod inte vad som hände eftersom ni inte hade pratat om det överhuvudtaget. Du går sakta efter och frågar vad han gör. Då slår han sönder rutan för att tillskansa sig något inne i bilen. Du har inte haft uppsåt till att vare sig skada bilen eller ta något från bilen. Du kunde inte möjligtvis misstänka att han skulle slå sönder rutan och blev faktiskt ganska chockad över att han gjorde det hela.

Om du säger så kan du inte åka dit för anstiftan eller medhjälp i enlighet med medverkan i BrB 24:4, då du inte har haft uppsåt till något av medverkansobjektet.

Då klarar du dig.
Citera
2012-03-12, 19:37
  #7
Medlem
nickKs avatar
schysst att gola ner din polare
Citera
2012-03-12, 19:40
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickK
schysst att gola ner din polare


det är han själv som tagit på sig detta.
Citera
2012-03-12, 19:41
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheL
Säg att du stod i närheten av bilen när din kompis slog sönder rutan. Säg att ni gick längs med gatan och att din kompis plötsligt avvek för att titta på bilen. Du förstod inte vad som hände eftersom ni inte hade pratat om det överhuvudtaget. Du går sakta efter och frågar vad han gör. Då slår han sönder rutan för att tillskansa sig något inne i bilen. Du har inte haft uppsåt till att vare sig skada bilen eller ta något från bilen. Du kunde inte möjligtvis misstänka att han skulle slå sönder rutan och blev faktiskt ganska chockad över att han gjorde det hela.

Om du säger så kan du inte åka dit för anstiftan eller medhjälp i enlighet med medverkan i BrB 24:4, då du inte har haft uppsåt till något av medverkansobjektet.

Då klarar du dig.


tackar, är du säker på detta till 110%?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback