Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-20, 19:06
  #229
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokskog54
Att den är här tråden har dött ut, det var illa!

Jag tror det är bra risk-reward i Intrums räntebevis just nu.

Över 10 % ränta!

Jag tror handeln måste vara igång för att se exakta räntan om man inte ska försöka räkna själv.3

https://www.avanza.se/obligationer/o...9/frb-intrum-7
Går att se på Nordeas sida på de som går att köpa https://www.nordea.se/privat/produkt...kurslista.html

Tror inte FRB Intrum 7 går att köpa längre dock utan det är FRB Intrum 8 med återbetalningsdag 20 juli 2028 som gäller nu. Att den slantar en kupongränta på 10,8 % och handlas långt under nominella värdet till motsvarande >12 % beräknad årsavkastning säger ju dock en del om risken i Intrum.

Sen kanske jag minns fel men jag har ju för mig att spreaden inte var så hög som den är nu när jag handlade räntebevis för några år sen. Nordea har också höjt avgiften som de tar ut markant. Så det känns som Nordea försämrat produkten på flera sätt för att dra in mer pengar på dem. Men visst, tror man inte på någon kredithändelse i Intrum kommande åren och tänker äga till återbetalningsdagen så är det ju ok avkastning.

Senaste räntebeviset jag ägde har jag för mig var Hertz som jag med lite röta sålde med hygglig vinst strax innan det började gå åt helvete för dem när covid bröt ut. Minns inte vad de hade för kreditrating då men det var ju hur som helst en påminnelse om risken i att äga denna typen av papper i bolag med kass rating.
Citera
2023-05-20, 19:18
  #230
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Går att se på Nordeas sida på de som går att köpa https://www.nordea.se/privat/produkt...kurslista.html

Tror inte FRB Intrum 7 går att köpa längre dock utan det är FRB Intrum 8 med återbetalningsdag 20 juli 2028 som gäller nu. Att den slantar en kupongränta på 10,8 % och handlas långt under nominella värdet till motsvarande >12 % beräknad årsavkastning säger ju dock en del om risken i Intrum.

Sen kanske jag minns fel men jag har ju för mig att spreaden inte var så hög som den är nu när jag handlade räntebevis för några år sen. Nordea har också höjt avgiften som de tar ut markant. Så det känns som Nordea försämrat produkten på flera sätt för att dra in mer pengar på dem. Men visst, tror man inte på någon kredithändelse i Intrum kommande åren och tänker äga till återbetalningsdagen så är det ju ok avkastning.

Senaste räntebeviset jag ägde har jag för mig var Hertz som jag med lite röta sålde med hygglig vinst strax innan det började gå åt helvete för dem när covid bröt ut. Minns inte vad de hade för kreditrating då men det var ju hur som helst en påminnelse om risken i att äga denna typen av papper i bolag med kass rating.

Vad jag minns så var arrangörsarvodet 0,6%/år redan för de första räntsbevisen som gavs ut. Vad gäller spreaden så har jag för mig att den i normalfallet ligger på två procentenheters skillnad mellan bid och ask.
Citera
2023-07-07, 10:19
  #231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Går att se på Nordeas sida på de som går att köpa https://www.nordea.se/privat/produkt...kurslista.html

Tror inte FRB Intrum 7 går att köpa längre dock utan det är FRB Intrum 8 med återbetalningsdag 20 juli 2028 som gäller nu. Att den slantar en kupongränta på 10,8 % och handlas långt under nominella värdet till motsvarande >12 % beräknad årsavkastning säger ju dock en del om risken i Intrum.

Nordea stoppar handeln med räntebevisen ca 6 månader efter utgivning. Men i reklamen påstår de att bevisen alltid kan handlas över börsen. Jag har försökt ta reda på varför det inte går att lägga några köporder både genom att ringa Nordea själva och genom att kontakta Finansinspektionen. De säger att "Nordea är skyldiga att ställa köp/säljkurser så att priset motsvarar det underliggande värdet".

Jag har förstått det som att det betyder att Nordea måste lägga ut (stora) köpordrar och stora säljordrar som ser till att bevisen handlas till "rätt" värde. De säger att de är "market maker".

Men tydligen kan Nordea också bestämma sig för att helt enkelt strunta i det, för de plockar i alla fall ganska snart bort sin stående säljorder. Köpordern ser dock i de flesta fall ut att ligga kvar.

Och, säger de sedan, när de själva bestämt sig för att sluta "ställa kurser", då får inga andra lägga ut några köporder heller. För då kan priset "bli fel".

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Sen kanske jag minns fel men jag har ju för mig att spreaden inte var så hög som den är nu när jag handlade räntebevis för några år sen. Nordea har också höjt avgiften som de tar ut markant.

Det tror jag inte. Det är samma avgifter som det alltid varit. Vilken avgift menar du att de har höjt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback