Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-12, 17:58
  #1
Medlem
Vad tror ni om den nya sparformen räntebevis?
är det tillräckligt säkert för att lämna nichbankerna med hög inlåningsränta?
Verkar inte finnas allt för mycket info om räntebevis ännu men här är en del:
https://www.avanza.se/aza/aktieropti...s/oversikt.jsp
Citera
2012-03-13, 10:54
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JME1337
Vad tror ni om den nya sparformen räntebevis?
är det tillräckligt säkert för att lämna nichbankerna med hög inlåningsränta?
Verkar inte finnas allt för mycket info om räntebevis ännu men här är en del:
https://www.avanza.se/aza/aktieropti...s/oversikt.jsp

Ser intressant ut för småsparare.
Dock får du tänka på:
*Dubbla kreditrisker, både Nordea och respektive underliggande bolag.
*Likviditetsrisk, papprena löper i 5 år, blir det lite stökigt på marknaden kan det bli svårt/dyrt att sälja då det bara är Nordea som ställer priser (ingen konkurrens som det är i vanliga företagsobligationer). Räkna med att du kan hålla dem till förfall för att undvika likviditetsrisken.

Tycker det är ett mycket bra initiativ av nordea vilket gör att småsparare får access till en marknad som de tidigare inte haft. De flesta vanliga företagsobligationer handlas ju i poster om 100 000 kr - 1000 000 kr.
Citera
2012-03-13, 11:48
  #3
Medlem
Har försökt läsa mer om räntebevisen men blir mer och mer skeptisk, ta volvo som exempel, avkastning ca4,2%. Sen ska administratiosavgiften dras bort samt att köp/säljkursen skiljer ca 1% säger vi för enkelhetens skull, vilket betyder att om jag sparat pengarna 1 år har fått en effektiv ränta på en bit under 3% vilket är sämre än många banker betalar i ett vanligt sparkonto. Har jag missat något? Någon som kan göra ett mer utförligt räkneexempel, när dras adminavg? Får jag ränta på utbetalda kuponger?
Citera
2012-03-13, 13:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JME1337
Har försökt läsa mer om räntebevisen men blir mer och mer skeptisk, ta volvo som exempel, avkastning ca4,2%. Sen ska administratiosavgiften dras bort samt att köp/säljkursen skiljer ca 1% säger vi för enkelhetens skull, vilket betyder att om jag sparat pengarna 1 år har fått en effektiv ränta på en bit under 3% vilket är sämre än många banker betalar i ett vanligt sparkonto. Har jag missat något? Någon som kan göra ett mer utförligt räkneexempel, när dras adminavg? Får jag ränta på utbetalda kuponger?

Admin-avgiften är redan inbakad i produkten så den tillkommer ju inte.
Spreaden är (just nu) låg, lite beroende på vilket papper du tittar på men max 0,50%.
På volvo får du idag STIB3M+2,35% = 4,7%
Volvo handlas just nu på 100/100,25.
Så köper du Volvo idag på 100,25 och säljer om 1 år på 100 så har du fått 100-100,25+4,7 = 4,5

Givetvis väldigt förenklat då det förutsätter samma kurs idag som om ett år samt en fixerad ränta.

Jag skulle avråda att använda denna produkt för kortsiktigt sparande. Räkna med att hålla produkten mer än ett år, gärna 3-5 år. Det kan även vara viktigt att timea marknaden när du ska sälja produkten.
Citera
2012-03-13, 20:04
  #5
Medlem
Men man kan gå in och ur när man vill om jag förstått det rätt?
Fick även bekräftat av avanza att har man ett räntebevis i en KF eller ISK så innebär det heller ingen skatt på den kvartalsvisa "utdelningen".

Så skillnaden mot ett bra sparkonto blir ju rätt stor bara pga detta.

Jag har redan sålt endel korträntefonder för att prova på Stena i min ISK.
Citera
2012-03-14, 17:33
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Men man kan gå in och ur när man vill om jag förstått det rätt?
Fick även bekräftat av avanza att har man ett räntebevis i en KF eller ISK så innebär det heller ingen skatt på den kvartalsvisa "utdelningen".

Så skillnaden mot ett bra sparkonto blir ju rätt stor bara pga detta.

Jag har redan sålt endel korträntefonder för att prova på Stena i min ISK.

Ja du kan sälja det när du vill förutsatt att antingen någon annan vill köpa räntebeviset eller att Nordea som är market maker i produkten ställer priser vilket de gör i normala marknadsförhållanden. Tänk dock på att det är ett marknadsnoterat instrument, så det kan både falla och stiga i pris.
Som jag skrev ovan så ska du ha lite horisont på detta och inte bara in och vända..
Citera
2012-03-16, 13:40
  #7
Medlem
Vet ni om Nordnet erbjuder Räntebevis ännu?
Hittar inget på deras hemsida om det, verkar onekligen rätt intressant.
Citera
2012-03-16, 20:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Ja du kan sälja det när du vill förutsatt att antingen någon annan vill köpa räntebeviset eller att Nordea som är market maker i produkten ställer priser vilket de gör i normala marknadsförhållanden. Tänk dock på att det är ett marknadsnoterat instrument, så det kan både falla och stiga i pris.
Som jag skrev ovan så ska du ha lite horisont på detta och inte bara in och vända..

Eftersom jag i princip bara behöver få ca 2,5% avkastning från dessa för att gå jämnt upp med sparkontot och Stena ligger nära 7,5% så är jag inte så orolig
Citera
2012-03-16, 21:11
  #9
Medlem
xploddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shock
Vet ni om Nordnet erbjuder Räntebevis ännu?
Hittar inget på deras hemsida om det, verkar onekligen rätt intressant.
De är börsnoterade så de ska gå att handla hos alla, dock endast courtagefritt hos Avanza.
Citera
2012-03-16, 21:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Eftersom jag i princip bara behöver få ca 2,5% avkastning från dessa för att gå jämnt upp med sparkontot och Stena ligger nära 7,5% så är jag inte så orolig

Nej, men vill bara varna för riskerna. Många svenskar är inte vana vid att handla i obligationer. Bara för att det står att du får 7,5 % i årlig ränta så innebär inte att om du köper obligationen och säljer den efter 1 år att du har fåttt 7,5 % i avkastning ("ränta").

En liten extrem jämförelse, men PA Resources har en obligation med 10,5 % kupong (ränta), men den handlas just nu i kurs 82. För ett år sedan stod den i 100. Dvs skulle du köpt för 1 år sedan för 100 och sålt idag på 82 skulle du fått: -100+82+10,5 = -7,5
En avkastning på -7,5 % under ett år inräknat kupongen på 10,5 % (förenklad uträkning, exkl courtage osv).

PARE är ju givetvis högre risk än Stena, men tog det för att exemplifiera att det inte alltid ger positiv avkastning att investera i obligationer.
Citera
2012-03-16, 22:28
  #11
Medlem
Om Stena hamnar i en sämre sits, är det då som den sjunker i värde? Eller vad är det som orsakar detta?
Citera
2012-03-16, 23:26
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krullert
Om Stena hamnar i en sämre sits, är det då som den sjunker i värde? Eller vad är det som orsakar detta?

Det kan finnas flera orsaker till att Stenas obligation skulle sjunka i värde. Dels företagsspecifik, går det sämre för Stena och investerare befarar att de inte kommer kunna betala räntan eller tillbaka de pengar man lånat ut så kommer givetvis obligationen sjunka i värde. Sedan kan det vara det allmänna makro/ekonomiläget så som hösten 2008 och nu i höstas. Är man orolig för ex en finanskris som skulle kunna minska global tillväxt så minskar generellt värdet på alla typer av risktillgångar och då även obligatoner utgivna av Stena.

Sedan kan marknadsräntorna påverka obligationens värde. Nu är dessa kopplade till STIB3M vilket gör att ränterisken är mindre då kupongen på obligationen kommer stiga om ränteläget generellt stiger och vice versa.

Stena har ett flerta obligationer ute i marknaden. Exvis en i euro på 300 M med en fast kupong på 6,125 % som löper till 2017. Den obligationen handlades som lägst till kurs 78,85 under augusti i höstas, handlas idag på 98,3. Den dippen i kursen berodde ju på krisen i sydeuropa och inte specifikt Stena som bolag.
Här kan du se en graf på den obligationen:
http://www.luxnext.com/en/sign_marke...8_112124.xhtml
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback