2012-03-13, 23:28
Medlem
needanewhearts avatar
Jag är ingen hundägare, dock med erfarenhet av hundrädsla som jag blivit av med med hjälp av vänners hundar som jag träffat i en lugn miljö.

Du som säger att hundrädda borde "lära sig", hur tänker du då?

Tror du att det är lätt att hantera sin rädsla om hunden söker kontakt i en oförutsedd situation? Att träna bort hundrädsla, liksom andra rädslor tar tid. Och här är det till 100% ägarens ansvar över sin hund, och hänsyn mot sina medmänniskor som kanske inte tycker att din lilla älskling är underbar.

Jag förstår även argumentet att hundar ska lära sig att gå fot med ägaren, men det kräver en auktoritär ägare. Tyvärr finns det så många dumma hundägare som ser sin hunds agerande i relation till en hundrädd person men inte fattar och bara tittar och säger "han är snäll, det är lugnt". För en hundrädd person går detta inte att ta in då man har panik. Så försök att visa hänsyn, men klart att en disciplinerad hund kan få gå lös.
Citera
2012-03-13, 23:40
Medlem
Imperors avatar
Vad jag menar är att de ska, precis som du gjort, träna bort sin hundrädsla. Många försöker inte ens utan rättfärdigar sig och bara skyller på hundar och deras ägare när det är de själva som har en felinlärning. Givetvis hjälper det ingen hundrädd att bli påhoppad av en främmande hund och jag menar givetvis att man inte ska ha en hund lös som inte vet vad den får och inte får göra!
När en hundrädd person själv provocerar fram en konfrontation genom att på håll ställa sig och börja gapa och skrika så får den dock skylla sig själv.
Snackar vi araber och afrikaner så har de inget som helst intresse av att lära sig leva med hundar t ex, gäller inte alla, men många. Finns dock en hel del Svenskar som är likadana.
Att man hela tiden håller på att dalta med hundrädda är dock heller inte till någon hjälp då man i det faller bekräftar deras rädsla istället för att hjälpa dem av med den.
Citera
2012-03-14, 00:11
Medlem
Man behöver faktiskt inte gå fram till hundar oavsett koppel eller inte om man är rädd för dem. Dessutom är det inte säkert att man ens lyckas, då hundar som inte vill hälsa brukar vara rätt bra på att hålla sig undan för främlingar.
Citera
2012-03-14, 00:12
Medlem
Glaesoegas avatar
Klart det vore bättre med koppel på hundar som är utomhus, inget jag säger emot dock är det väl gränsfall som spelar in men man har ju ingen aning om hur en hund kan reagera på något!
Citera
2012-03-14, 00:15
Medlem
Imperors avatar
Självklart kan man veta hur en hund ska reagera i olika situationer! Inte för att alla reagerar exakt lika i alla situationer, men det finns liksom en ganska grundläggande hundighet i alla hundar.
Menar du att du kan veta exakt hur alla människor reagerar i alla situationer? Eller ska de också ha koppel?
Citera
2012-03-14, 09:09
Medlem
hubblabubblas avatar
Jag har uppmärksammat ett missförstånd mellan hundrädda och hundar. Olyckligtvis är det så att när hundar lär sig kommandot "kom" vill hundägarna att hundarna ska komma in till personen genom att backa.

När hundrädda träffar en hund brukar man just ofta backa från hunden, vilket gör att hunden tror att man ska komma till den personen för det är kopplat med godsaker de kan även känna av lukten på de som är rädda, i början hade min hund en tendens att vilja undersöka närmare personer som skyggade undan. Jag har en terrier, kan det vara en jaktinstinkt?
Citera
2012-03-14, 15:11
Medlem
apeofspaces avatar
sant , plus att hundrädda människor har en tendens att tokstirra på hunden vilket inte är sådär smart om man vill att hunden ska ignorera en . Testa med att stirra ut en människa så ska du se att du lär få en reaktion från den med. De skriker och stirrar på hunden , backar och flaxar med armarna , beter sig egentligen rätt likt oss när vi kallar på hunden , det stämmer faktiskt...eller börjar springa , de utmärker sig helt enkelt på ett sätt så de drar till sig hundarna , oftast om en hund kommer i närheten räcker det med att man inte fokuserar blicken på dem så slipper man hoppande och liknande.
Citera
2012-03-14, 18:43
Medlem
TequilaBoys avatar
Tycker det beror på var man vill ha hunden lös. Mitt inne i centrum är varken schysst mot hundarna eller människorna. Men på öppna marker och skogar är det okej att ha hunden lös. Även villaområden kan jag tycka är okej om man har kolla på hunden.
Citera
2012-03-14, 22:07
Medlem
Å andra sidan, det man kan störa livet ur sig på är alla som är "duktiga" och stannar med sina fantastiskt vidriga odjur. :S Nu när jag är ute och promenerar har jag mina två (varav en unghund och en gammal gubbe) samt en inhyst hane till, samt tjockisvagn (tvillingvagn)... Att då folk för det är inte bara en gång det hänt, stannar mitt på cykelbanan och låter sina odågor stå och antingen våldsstirra eller allra helst skälla som idioter och göra utfall mot hundarna. Sanslöst kul!

Men visst snöre hjälper för det mesta, det är inte alltid men oftast så att folk lyckas stoppa sina djur när de gör saker man inte direkt hoppats på.
Citera
2012-03-16, 15:21
Medlem
BekymradMedborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TequilaBoy
Tycker det beror på var man vill ha hunden lös. Mitt inne i centrum är varken schysst mot hundarna eller människorna. Men på öppna marker och skogar är det okej att ha hunden lös. Även villaområden kan jag tycka är okej om man har kolla på hunden.

Beror på hur mycket man går med hundarna. En hund kan trivas bättre i en lägenhet i centrum om den får gå ut mycket, än om den enbart får gå runt på t.ex. en inhägnad i en trädgård ute på landet.
Håller med dig om att har man pli på sin hund eller om den går i koppel går det bra att ha en hund nästan varsomhelst.
Citera
2012-03-16, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claudius-Ceasar
Å andra sidan, det man kan störa livet ur sig på är alla som är "duktiga" och stannar med sina fantastiskt vidriga odjur. :S Nu när jag är ute och promenerar har jag mina två (varav en unghund och en gammal gubbe) samt en inhyst hane till, samt tjockisvagn (tvillingvagn)... Att då folk för det är inte bara en gång det hänt, stannar mitt på cykelbanan och låter sina odågor stå och antingen våldsstirra eller allra helst skälla som idioter och göra utfall mot hundarna. Sanslöst kul!

Men visst snöre hjälper för det mesta, det är inte alltid men oftast så att folk lyckas stoppa sina djur när de gör saker man inte direkt hoppats på.

Det är ju inte bra att hundarna blir utsatta för mycket stress, vilket det kan bli när de blir oroliga eller arga. Om min hund skäller på en annan hund så försöker vi gå därifrån så hurtigt som möjligt. Men jag har också varit med om hundägare som bara står kvar när deras hund blir orolig.
Citera
2012-03-16, 15:25
Medlem
Föredrar ni rullkoppel eller lina?
Och om ni använder rullkoppel, hur långt räcker den?

Själv har jag rullkoppel på 5 meter och det fungerar bra. Men man har ju mindre kontoll på hunden desstu längre bort från en han är, så det blir väl inte så ofta som han får gå 5 meter bort förutom på öppna ytor där det kan vara väldigt bra att hunden får springa av sig lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in