2012-03-16, 20:49
Medlem
TequilaBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Beror på hur mycket man går med hundarna. En hund kan trivas bättre i en lägenhet i centrum om den får gå ut mycket, än om den enbart får gå runt på t.ex. en inhägnad i en trädgård ute på landet.
Håller med dig om att har man pli på sin hund eller om den går i koppel går det bra att ha en hund nästan varsomhelst.
Menar inte att det skulle vara fel att ha hundar mitt i stan, utan att de bör vara kopplade där
Citera
2012-03-17, 11:09
Medlem
Imperors avatar
Promenerade härom dagen tvärs igenom Stockholms innerstad med min hund lös. Götgatan, Västerlånggatan, Drottninggatan. Med omnejd. Givetvis är det ingen som helst stress för en hund att gå lös i stan om den är uppväxt där och väl miljötränad! De i särklass flesta reaktioner jag får är positiva, folk tycker att hunden är fin, duktig osv. Ser jag att någon stelnar till så ser jag till att hon går fot eller på andra sidan gatan och det räcker väl. Ska leta upp kamerasladden, men nu ska vi ut och gå.

Hon gick också lös varje dag på torget i Skärholmen, mitt bland araber och afrikaner. I början var det mer pip, men till slut kom kebeb-bagaren ut med godis åt henne när vi gick förbi, han diggade att hon höll efter råttorna!

I just Villaområden tycker jag dock inte om att ha henne lös, där kan det komma bilar från vilken utfart som helst och andra hundar som är på "sin" tomt kan vara väldigt vaktiga. Både pga trafiksituationen och hundpsykologiskt är det dåligt. Oftast väldigt dålig sikt med staket och buskage osv som gör att man inte kan ha en aning om vad som ska dyka upp lite längre fram på en rak gata.
Senast redigerad av Imperor 2012-03-17 kl. 12:08.
Citera
2012-03-17, 17:12
Medlem
BekymradMedborgares avatar
Fortsätter din hund att gå fot även om det kommer andra hundar?
Då måste du ha bra pli på den.
Citera
2012-03-17, 20:03
Medlem
Imperors avatar
Självklart. Hare, Rådjur, Hundar, osv. Inga problem. Råttor får hon jaga.
Och fot och fot, hon går sällan fot. Idag t ex sprang hon före mig upp för en brant och jag såg att hon tvärstannade och tittade på något, fick sedan syn på en kvinna med kopplad hund fem-tio meter bort och kallade in min hund. Hon går inte fram även om hon är på egen hand och "hittar" en annan hund.
Senast redigerad av Imperor 2012-03-17 kl. 20:05.
Citera
2012-03-22, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Självklart. Hare, Rådjur, Hundar, osv. Inga problem. Råttor får hon jaga.
Och fot och fot, hon går sällan fot. Idag t ex sprang hon före mig upp för en brant och jag såg att hon tvärstannade och tittade på något, fick sedan syn på en kvinna med kopplad hund fem-tio meter bort och kallade in min hund. Hon går inte fram även om hon är på egen hand och "hittar" en annan hund.

Bra tränad hund. Skulle vara lite intressant att veta vilken typ av hund det är, eftersom hundar med stark jaktinstinkt har lite svårare för att stå emot sådana spännande saker som andra djur.
Citera
2012-03-22, 09:24
Medlem
Imperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Bra tränad hund. Skulle vara lite intressant att veta vilken typ av hund det är, eftersom hundar med stark jaktinstinkt har lite svårare för att stå emot sådana spännande saker som andra djur.

Mestadels Pitbull. Har en hel del jakt i sig med tillhörande beteenden. Har tagit några år att få henne helt säker med vilt om man säger så, men nu kan jag skicka henne efter en hare och stanna henne med en vissling. Har också använt henne till att fånga levande måsungar för att flytta dem från gården där de gått och skrikit hela dygnet.
Citera
2012-03-22, 12:40
Medlem
Lars Vinterdäcks avatar
Kan inte mer än att hålla med. Koppla hunden, inte bara pga. andra hundar utan människor kan faktiskt vara rädd för de små djuren.

Är det något sätt för folk utan okopplade hundar att påvisa bra uppfostran eller något?
Citera
2012-03-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars Vinterdäck
Kan inte mer än att hålla med. Koppla hunden, inte bara pga. andra hundar utan människor kan faktiskt vara rädd för de små djuren.

Är det något sätt för folk utan okopplade hundar att påvisa bra uppfostran eller något?

Det är ju säkert trevligare för hunden att inte gå kopplad, men som ägare känner jag mig betydligt säkrare på var jag har honom och att han inte blir skadad, ställer till problem etc.
Citera
2012-12-07, 23:30
Medlem
Jag fattar inte hur man kan man vara hundrädd? Man måste sakna verklighetsuppfattning. Ta och titta på statistiken över vad som skadar och vad människor dör av.
Vi kan väl inte anpassa hela vårt samhälle till neurotiker? Inte ha för små hissar - tänk på de med cellskräck. Inte för stora torg - tänk på de med torgskräck. Var finns de med bil och självmord eller cancer och hjärtsjukdoms skräck? De kan man iallafall lyssna på.
Nej jag tänker inte anpassa mig till en bunt fobiker. De får växa upp.
Citera
2012-12-08, 04:04
Medlem
george-nadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bure
Jag fattar inte hur man kan man vara hundrädd? Man måste sakna verklighetsuppfattning. Ta och titta på statistiken över vad som skadar och vad människor dör av.
Vi kan väl inte anpassa hela vårt samhälle till neurotiker? Inte ha för små hissar - tänk på de med cellskräck. Inte för stora torg - tänk på de med torgskräck. Var finns de med bil och självmord eller cancer och hjärtsjukdoms skräck? De kan man iallafall lyssna på.
Nej jag tänker inte anpassa mig till en bunt fobiker. De får växa upp.
håller med.
tycker synd om hundar som ständigt går kopplade och aldrig får vara lösa. jag har från början uppfostrat min hund med mål att kunna gå lös, kopplar bara henne om det är trafik runtom. att ta promenader med en hund man måste ha i koppel är inte ens kul.
Citera
2012-12-10, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apeofspace
nej .

det är dessutom viktigt att du inte förmedlar till din hund att andra hundar är ett hot.
då det uppstår problem vid hundmöten är det ofta med dessa hundar som ägarna ska skydda till varje pris , den får en rädsla för andra hundar och sen börjar den vakta mot andra hundar , som matte alltid gjort.
sen kommer en glad hund fram och ska hälsa men blir bemött av aggressivitet och det blir bråk.
Det är lätt att skylla på den lösa hunden då men egentligen är det ägaren till den kopplade hunden som borde ha en utskällning.

Men varför skall en glad hund fram och hälsa?? Det är ju DITT ansvar som hundägare att se till att den "glada hunden" inte springer fram och hälsar! Hur svårt kan det vara??
Citera
2012-12-10, 10:59
Medlem
oavsett hur bra koll man tror sig ha på sin hund då är det fortfarande ett djur, så självklart har man sin hund i koppel på offentlig plats
har man inte det då bör man inte ha hund
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in