2012-03-11, 19:27
Medlem
BekymradMedborgares avatar
Jag startade denna tråden eftersom jag vill förbättra samhället och höja medvetandet för hur viktigt det är att ni har koppel på era hundar. Till att börja med kan jag säga att jag alltid har koppel på min hund, annars hade det varit omoraliskt att starta denna tråden.
Enbart idag har två hundar från olika ägare varit på väg att hoppa på mig och min hund. Den första var en liten krabat som ville nosa på min hund, men den andra var en väldigt stor hund som inte hade dragit sig för att hoppa på antingen mig eller min hund, antagligen mig för jag stod mellan min hund och den aggressiva hunden.

Det är svårt för mig att avgöra om ni har så pass pli på er hund att den går fint vid sidan av er även om den är okopplad, men jag har än så länge inte träffat på någon som har sådan pli på hunden att den går fint även om det kommer en mötande hund några meter ifrån.

Vore det inte bättre om vi alla hade koppel på våra hundar?
Citera
2012-03-11, 19:33
Medlem
apeofspaces avatar
vore det inte bättre om de som hade hundar som inte kan umgås med andra hundar hade typ en knallröd jacka eller nåt på dom så man såg att den hunden ska ens egen hund inte gå fram till , och resten av hundarna kunde gå lösa utan att behöva ta hänsyn till andras problem.
Citera
2012-03-11, 19:41
Medlem
Imperors avatar
Det bästa vore om man som i andra länder kunde lära sina hundar att gå lösa och umgås på ett vettigt sätt när de träffas. Hundar som bara släpas runt i koppel blir understimulerade och får bristande social kompetens.
Min hund har gått lös på varenda promenad i hela sitt liv. Många tusen timmar med tanke på att hon är sju år gammal.
Visst, jag blir också arg på folk som inte har pli på sina hundar så att de springer fram till okända hundar och människor. Men koppeltvång är fel väg att gå, det gör bara att folk INTE lär sina hundar ordentligt för att de blir itutade att det "inte går"...
Citera
2012-03-11, 19:44
Medlem
Det är också en lösning. Men jag ser hellre att alla har koppel på sina hundar.
Tänk på personer som är rädda för stora hundar, vilken färg ska de ha på tröjan tycker du?
Citera
2012-03-11, 19:46
Medlem
Vilken färg på jackan föreslås för rånare?
Citera
2012-03-11, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Det bästa vore om man som i andra länder kunde lära sina hundar att gå lösa och umgås på ett vettigt sätt när de träffas. Hundar som bara släpas runt i koppel blir understimulerade och får bristande social kompetens.
Min hund har gått lös på varenda promenad i hela sitt liv. Många tusen timmar med tanke på att hon är sju år gammal.
Visst, jag blir också arg på folk som inte har pli på sina hundar så att de springer fram till okända hundar och människor. Men koppeltvång är fel väg att gå, det gör bara att folk INTE lär sina hundar ordentligt för att de blir itutade att det "inte går"...

Anledningen till att jag blir rädd, inte arg är för att min hund bara är en valp på 5 månader och jag vill inte det ska hända honom någonting dåligt. Du hade också blivit rädd om du stod några meter ifrån en rottweiler/labrador på mellan 40-50 kg. Ponera t.ex. att det kommer en klunga barn som springer hit och dit. Då blir säkert din hund också exalterad och kanske händer det då någonting. Jag förstår inte hur ni vågar lita så mycket på era hundar.
Citera
2012-03-11, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apeofspace
vore det inte bättre om de som hade hundar som inte kan umgås med andra hundar hade typ en knallröd jacka eller nåt på dom så man såg att den hunden ska ens egen hund inte gå fram till , och resten av hundarna kunde gå lösa utan att behöva ta hänsyn till andras problem.

Hehe good there jag har ju en knallröd jacka och allt skämt åsido. Det kan vara fler faktorer som spelar in, min hund har svårt med hundmöten t.ex pga osäkerhet. Kommer bara ihåg en 60kgs rottweiler hane som sprang fram till oss som jag försökte schasa bort, han va i röven på min hund och hon kröp ihop mellan mina ben med svansen mellan benen och tittade förtvivlat upp mot mig. Sånt finner jag lite respektlöst faktiskt.
Citera
2012-03-11, 20:01
Medlem
Imperors avatar
Min hund älskar barn och det är inga som helst problem. Har tidigare postat bilder på henne där hon står omringad av en klunga okända ungar som alla drar i henne.
Enda problemet uppstår med just hundrädda människor som beter sig på ett för henne konstigt och hotfullt sätt, dem skäller hon gärna på. Hundrädda bör dock helt enkelt lära sig bättre. Ett koppeltvång är även i detta fall helt kontraproduktivt då det "bekräftar" för dem att hundar är farliga bestar som måste bindas fast när det inte är så.
Har inga direkta problem med stora hundar jag heller, har inga större problem att ta kontroll över situationen och ser direkt på en hund som kommer mot mig/oss vad den har för uppsåt, oftast vill den bara hälsa, vilket min hund inte vill i de flesta fall och kan säga ifrån ordentligt.
Det är just nu när din valp är liten som du verkligen bör ha den lös så att den lär sig, nu är den allt för feg för att springa för långt, springer den iväg så spring själv åt andra hållet eller göm dig så kommer den som ett skott! Då ger man massor med beröm och så har hunden lärt sig att borta är läskigt och nära är bra!
Citera
2012-03-11, 20:11
Medlem
Baileys86s avatar
Om man har ordentlig pli på sin hund om den går lös är det väl inget problem, men allt för många som har sina hundar lösa har inte det. Jag har två små hundar och jag är rädd att en stor aggresiv hund ska komma fram och skada dem för sånt händer tyvärr. Jag blev tillsagd en gång av en äldre en kvinna som hade sina hundar lösa, att jag skulle ta upp mina hundar i famnen för säkerhetsskull har man så dålig kolla på sina hundar borde man absolut ha de kopplade.
Citera
2012-03-11, 20:41
Medlem
Snöret är inte det viktiga, det är kontrollen.

Så jag bryr mig inte om hundar är lösa eller inte, så länge de är under kontroll.

Min är snäll men blir döv när det gäller inkallningar, så jag har honom i snöre.
Citera
2012-03-11, 20:41
Medlem
apeofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BekymradMedborgare
Du hade också blivit rädd om du stod några meter ifrån en rottweiler/labrador på mellan 40-50 kg.

nej .

det är dessutom viktigt att du inte förmedlar till din hund att andra hundar är ett hot.
då det uppstår problem vid hundmöten är det ofta med dessa hundar som ägarna ska skydda till varje pris , den får en rädsla för andra hundar och sen börjar den vakta mot andra hundar , som matte alltid gjort.
sen kommer en glad hund fram och ska hälsa men blir bemött av aggressivitet och det blir bråk.
Det är lätt att skylla på den lösa hunden då men egentligen är det ägaren till den kopplade hunden som borde ha en utskällning.
Citera
2012-03-11, 20:51
Medlem
*Girlie*s avatar
Utopin hade varit om de som inte har tillräcklig kontroll för att förhindra att deras hundar springer fram till andra hundar och människor har sina hundar kopplade så kan vi som faktiskt har den kontrollen ha våra hundar lösa. Tyvärr överskattar en del människor båda sin hund och sin egen förmåga och det är alltid lika kul när man har bråttom någonstans att måste vänta på någon matte/husse att få fatt i sin bjäbbande lilla odåga eller som sist när jag måste duscha min hund för att någon idiot släpper fram sin hund som ställer sig och kissar på henne!
Senast redigerad av *Girlie* 2012-03-11 kl. 20:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in