Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Tack för att du bekräftar att jag gör något rätt med min valp på fem månader. Jag har henne lös mycket och belönar som en galning när hon kommer, men hon måste komma första gången jag kallar, annars blir det inget godis. Hon är faktiskt ganska duktig, jag klickar med henne också, brukar växla mellan att bara kalla och ibland endast klicka.
Men en sak som man kanske kan få ta upp i tråden är; när hon möter andra människor eller ser dem på avstånd, kan hon ibland skälla eller gömma sig, men hon är samtidigt nyfiken och vill gå fram och hon tittar efter dem när de går förbi. Det jag undrar är hur jag ska bete mig när vi möter andra människor så att hon förstår att de inte är farliga? Ska jag hyscha henne? Ska jag bara stå kvar och visa att de inte är farliga? Eller ska jag koppla henne? Jag har tänkt att om jag kopplar henne, kanske tror hon då att det är en farlig situation och det får motsatt reaktion.
Jag ska snart börja åka kommunalt med henne, för att träna henne att vara runt människor utan att bry sig, men jag vill liksom inte chocka henne genom att slänga henne på en buss, när hon är lite rädd av sig. Jag vill inte ha henne i knät heller när vi åker buss eftersom jag inte vill förstärka hennes rädslor. Sedan är ganska tung också, väger runt 20 kilo (hon är Rottweiler).
Ja, det är ju viktigt att inte göre en för stor grej av det utan vara lugn och låta det bli naturligt. Men visst är det lite klurigt. Är hon nyfiken på människor så tycker jag nog att det är dags att börja träffa fler! Då kommer hon att få nyfikenheten stillad och också lära sig att de inte är farliga.
Som Fruktmixx skriver så är det ju bra att träna hunden på att ta kontakt med dig när det dyker upp något för att sedan få antingen ett varsågod och springa och hälsa eller låta bli eller rentav komma till dig. Blir ju lättare att träna på i en miljö med lite mer folk även om det kan kännas lite läskigt, men en ensam människa står ju ut så mycket mer än om det är folk lite varstans. Min hund reagerar fortfarande om det kommer en ensam person gående mitt i natten eller skogen och kan vilja vakta lite, men det är lätt åtgärdat.
Jag lägger stor vikt vid att själv ha bättre koll på omgivningen än vad min hund har så att jag kan göra en inkallning innan hon ser vad vi håller på att möta, särskilt vid träning är detta viktigt då man ju kan fånga hundens uppmärksamhet innan något kommer och "tar den ifrån en". Ser du någon komma på lite håll så kalla in hunden direkt och låt henne gå med dig eller gå till sidan och lek med något roligt etc, låt objektet passera så nära som det går utan att hunden reagerar. Hunden lär sig då snabbt att strunta i mötena och istället söka kontakt med dig. Det kan dock också vara bra att påpeka för hunden och visa vad som kommer om det är något speciellt spännande så att det inte "plötsligt" är tre meter bort och hunden blir överraskad! Då kan det ju brista.
Läst att liknande metod kallas "skvallerträning" men där går det mer ut på att trycka i hunden en massa godis hela tiden låter det som och det gillar jag inte riktigt. Bättre med leksak för att hålla uppmärksamheten isf, men olika hundar svarar ju olika bra på olika saker! Min hund är helt hypnotiserad så länge jag håller bollen i handen och det kan räcka med att stoppa handen i fickan, kan ju funka på samma sätt med godis om man har en mer matmotiverad hund.
När hunden väl lärt sig att ta kontakt med dig innan den reagerar så är det ju bara att öka avståndet mellan er och minska det till objektet. Målet skall väl vara att kunna möta en främmande hund på smal gångväg med ägarna mellan eller passera en hare som sitter och tror att den är osynlig precis bredvid vägen.