Citat:
Ursprungligen postat av
emv
jag är en sådan man som anser att kvinnor har det mycket bättre i livet. mår bättre osv. ni får allt som är utav värde, tex snällhet och ömhet riktat mot er. medan killar ska alltid kämpa kämpa kämpa (och i många fall inte alls få det som man kämpade efter). tjejer kan oftare komma undan med en kommentar "det är inte för mig" eller "det känns inte bra". medan killen förväntas att TA TAG i problemet.
allmänt verkar det vara lättare för kvinnan att leva än för mannen i välutvecklade länder. därför undrar jag: vad är det ni kvinnor tycker är jobbigt?
Håller inte med. Jag har aldrig kommit undan med det du beskriver, inte som ung och förhållandevis snygg tjej heller. Massor av kvinnor går också genom hela livet, utan att få någon "snällhet och ömhet" riktat mot sig.
Det finns väl speciellt två saker som är mer jobbiga för kvinnor än för män:
- kravet att skaffa barn. Om en man är barnlös förutsätts det ofta att han VILL vara det, för att han har ett spännande och intressant liv där barn inte passar in. (Förutsatt att det inte är uppenbart, att det beror på att han inte får kvinnor, förstås.) Dessutom finns väl tanken med, att det inte blir för sent för en man rent biologiskt, förrän sent i livet. Så män utsätts inte för samma press att skaffa barn, och inte heller ses de som mindre värda än andra män för att de inte har några. Kvinnor som inte har fött barn, behandlas däremot ofta lite nedlåtande eller överseende, av sina medsystrar som är mammor. Som att de saknar viktiga livserfarenheter, är lite mindre mogna och mindre vetande och INTE FÖRSTÅR en massa saker...
- att en kvinna ses som gammal och passé långt före en man, och då inte bara på dejtingmarknaden (vilket går att ursäkta LITE, eftersom det KAN finnas något biologiskt där som gör att män dras till fertila kvinnor), utan även professionellt, och i samhällslivet. En kvinna över 40-45 avvisas lätt som "kärring" i en massa sammanhang, om hon försöker göra sin röst hörd... Män har 30 år ytterligare på sig, innan de börjar avvisas som "gubbfan" etc..