Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban
Någon som kan förklara för mig hur telia hade tänkt att ta betalt för ip-telefoni? Kommer de höja sin abonnemangskostnad eller kommer dem spärra program såsom skype och viber? Jag antar att de knappast inte kommer kunna se ifall jag använder program som dessa? Eller? Hur funkar det?
Undrar samma sak här med tre. Där står det att all surf ingår förutom ip-telefoni. Men hur vet dem om jag använder mig av det?
Telia kommer att spärra VoIP i sitt nät för nya kunder, som inte skaffar ett abonnemang med det inkluderat. Vill man så kan man köpa till IP-telefoni till sitt avtal. Alltså kommer de kunna ta reda på om du använder IP-telefoni och spärra det. De programmen kommer alltså inte kunna upprätta samtal. Detta kommer alltså inte påverka befintliga kunder.
Idag har 3, Tele2 och Telenor den delen i vissa av sina abonnemang och tillval - saken är att den delen av avtalen är till för att utifall de väljer att spärra den typen av trafik i framtiden har de rätt att spärra den för just den kunden. 3s svar på frågan om de kommer följa Telias spår har varit att de vill se hur det fungerar och höra kundernas reaktion på det.