2012-05-13, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban
Någon som kan förklara för mig hur telia hade tänkt att ta betalt för ip-telefoni? Kommer de höja sin abonnemangskostnad eller kommer dem spärra program såsom skype och viber? Jag antar att de knappast inte kommer kunna se ifall jag använder program som dessa? Eller? Hur funkar det?

Undrar samma sak här med tre. Där står det att all surf ingår förutom ip-telefoni. Men hur vet dem om jag använder mig av det?

Telia kommer att spärra VoIP i sitt nät för nya kunder, som inte skaffar ett abonnemang med det inkluderat. Vill man så kan man köpa till IP-telefoni till sitt avtal. Alltså kommer de kunna ta reda på om du använder IP-telefoni och spärra det. De programmen kommer alltså inte kunna upprätta samtal. Detta kommer alltså inte påverka befintliga kunder.

Idag har 3, Tele2 och Telenor den delen i vissa av sina abonnemang och tillval - saken är att den delen av avtalen är till för att utifall de väljer att spärra den typen av trafik i framtiden har de rätt att spärra den för just den kunden. 3s svar på frågan om de kommer följa Telias spår har varit att de vill se hur det fungerar och höra kundernas reaktion på det.
Citera
2012-05-14, 12:17
Medlem
snyggturbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammen3
Telia kommer att spärra VoIP i sitt nät för nya kunder, som inte skaffar ett abonnemang med det inkluderat. Vill man så kan man köpa till IP-telefoni till sitt avtal. Alltså kommer de kunna ta reda på om du använder IP-telefoni och spärra det. De programmen kommer alltså inte kunna upprätta samtal. Detta kommer alltså inte påverka befintliga kunder.

Idag har 3, Tele2 och Telenor den delen i vissa av sina abonnemang och tillval - saken är att den delen av avtalen är till för att utifall de väljer att spärra den typen av trafik i framtiden har de rätt att spärra den för just den kunden. 3s svar på frågan om de kommer följa Telias spår har varit att de vill se hur det fungerar och höra kundernas reaktion på det.

aha. Så man får fortfarande ringa med viber med tre? Fast de kan välja att stänga av det. Det borde väl inte vara så svårt att kringå detta med telia?
Citera
2012-05-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snyggturban
aha. Så man får fortfarande ringa med viber med tre? Fast de kan välja att stänga av det. Det borde väl inte vara så svårt att kringå detta med telia?

Ja precis - men om de vill så kan de spärra det om man inte har ett avtal där det ingår. Det bör räcka med typ VPN eller liknande, men det beror lite på hur de har satt upp spärren och på vilken nivå den spärrar trafik osv.
Citera
2012-05-15, 12:54
Medlem
Tvingades en gång skaffa ett kontantkort-abb. Fasansfullt vad fort megabyten försvann på mitt"månadskort" vid normalt(1-timma/dag)skype-användande.
Citera
2012-05-15, 18:38
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ja precis - men om de vill så kan de spärra det om man inte har ett avtal där det ingår. Det bör räcka med typ VPN eller liknande, men det beror lite på hur de har satt upp spärren och på vilken nivå den spärrar trafik osv.
det lär väl bli svårt, eftersom man inte ens får en publik IP med telias abbonemang. (om du inte har specialavtal genom Multicom).
Citera
2012-05-15, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det lär väl bli svårt, eftersom man inte ens får en publik IP med telias abbonemang. (om du inte har specialavtal genom Multicom).

Du kan väl fortfarande använda VPN även om du inte får en publik IP? Eller missförstod jag det du skrev?
Citera
2012-05-16, 20:21
Medlem
http://www.idg.se/2.1085/1.448748/te...-det-nya-facit
En mycket klok och insiktsfull inlaga av Joacim Hilleroute, VD på Interoute i norden.

Telias agerande strider mot sund affärsförnuft och det är i praktiken en straffskatt på oss skypeanv
ändare de håller på att införa.
"telia vill införa ett system där vissa ettor och nollor ska kosta mer än andra"
Helt sjukt av telia.
Citera
2012-05-16, 21:26
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Du kan väl fortfarande använda VPN även om du inte får en publik IP? Eller missförstod jag det du skrev?
det är möjligt. jag har för dålig kunskap inom området för att kunna säga något om det. jag antog bara att det krävdes ett personligt WAN-IP för att skapa en tunnel. om inte annat så borde det rimligtvis krävas att man delar upp trafiken på specifika portar (specifik port för VPN för att kunna rikta trafiken), och då borde ju leverantören enkelt kunna spärra dessa portar.
har även sett i brandväggar att man generellt kan blockera SIP, så jag förmodar att man kan känna igen den trafiken oavsett vilken port den går på.
Citera
2012-05-17, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
det är möjligt. jag har för dålig kunskap inom området för att kunna säga något om det. jag antog bara att det krävdes ett personligt WAN-IP för att skapa en tunnel. om inte annat så borde det rimligtvis krävas att man delar upp trafiken på specifika portar (specifik port för VPN för att kunna rikta trafiken), och då borde ju leverantören enkelt kunna spärra dessa portar.
har även sett i brandväggar att man generellt kan blockera SIP, så jag förmodar att man kan känna igen den trafiken oavsett vilken port den går på.

Jag har ingen aning faktiskt. Jag vet bara att jag kan använda VPN på min mobil med 3G-anslutning. Om det inte spärras när man kör VPN lär det nog ändå bara vara ett kort tag tills det slutar fungera med VPN också
Citera
2012-05-17, 07:09
Medlem
Nlesjems avatar
Telias strategi kommer inte gagna dem, monopolet är borta.
Sälj telias skräpaktie, deras tid är ute.
De får väl byta logga igen..
Citera
2012-05-21, 10:55
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:

Det går INTE att komma runt VoiP filtreringen hos Telia geonom att använda VPN. Vill du använda VPN eller VoiP får du snällt betala för det.

https://www.flashback.org/t1872380
Senast redigerad av BigEgos 2012-05-21 kl. 10:57.
Citera
2012-05-21, 13:09
Medlem
BigEgoss avatar
Kan inte editera mitt senaste inlägg.

Kom och tänka på en sak, man borde kunna tunnla trafiken via SSH?! typ "connectBot" för Android. Så länge själva VoiP programmet har någon form utav proxy alternativ man kan fylla i. Någon som vet om det finns ett VoiP program för Android där man själv kan ändra proxy inställningar?
Eller räcker det att man vet vilken port programmet använder och ställer in detta i ConnectBot? Måste undersökas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in