2012-05-16, 09:37
Medlem
ekk3123s avatar
Hej!
Jag samt mina kollegor har ipads/iphones/androider som vi använder oss av för att komma in på vår server när vi inte är på kontoret. Vid årsskiftet så upphörde tjänsten att fungera för samtliga, dock endast på 3G nätet. Efter felsökning av servern/klienterna och liknande så kunde det boxas in att felet ligger hos telia. Jag har sökt runt samt pratat med supporten på telia och det visar sig att dom har stängt av tjänsten med den korkade motivationen att "vi trodde ingen använde detta" och "man kan komma åt skype via vpn->server och det har vi spärrat nu".

Samtliga abonnemang är telia jobbmobil fast med tvilling kort och fri dataplan så jag tycker det här med skype är lite väl långdraget. Samtliga abonnemang är även täcknade med 24mån bindningstid och har tid kvar så jag tycker det är lite konstigt att dom kan ändra kontraktet och spärra en tjänst som fungerade perfekt vid täckningen av det.

Min fråga är då: Finns det någonting jag kan säga till telia vid nästa samtal eller är det hopplöst?

mvh
Citera
2012-05-16, 10:34
Medlem
BigEgoss avatar
Telia har oss bakom NAT. Men du borde kunna köpa fast ip / vpn-tjänst av Telia. det ska inta vara några problem, prata med deras kundtjänst så löser dom det.
Citera
2012-05-16, 10:52
Medlem
MXVs avatar
Mitt hat mot Telia bara växer när jag läser detta! Har själv lagt ner otaliga timmar på att förstå varför VPN inte fungerar och nu har man svaret... Efter 5 år hos Telia blir det byte till Telenor efter sommaren
Citera
2012-05-16, 12:35
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MXV
Mitt hat mot Telia bara växer när jag läser detta! Har själv lagt ner otaliga timmar på att förstå varför VPN inte fungerar och nu har man svaret... Efter 5 år hos Telia blir det byte till Telenor efter sommaren

jag tror tyvärr inte att det hjälper, jag gissar på att alla operatörer kommer att göra som Telia.
Citera
2012-05-17, 02:07
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MXV

Telia är Satan.

Jag antar att ni kör PPTP. Det är ganska lätt att blocka. Det finns högvis av andra sätt att lösa problemet på (inklusive att använda mååååååååååååååååålnet), det beror lite på om de kör deep packet inspection, men även då kan man tunnla tex OpenVPN över HTTPS har jag för mig (OpenVPN på TCP port 443 kommer lura alla icke-DPI-system)
Citera
2012-09-13, 09:58
Medlem
ekk3123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Telia är Satan.

Jag antar att ni kör PPTP. Det är ganska lätt att blocka. Det finns högvis av andra sätt att lösa problemet på (inklusive att använda mååååååååååååååååålnet), det beror lite på om de kör deep packet inspection, men även då kan man tunnla tex OpenVPN över HTTPS har jag för mig (OpenVPN på TCP port 443 kommer lura alla icke-DPI-system)

Jag hänger inte riktigt med där. Menar du att det finns ett kryphål som kan få det att fungera igen?
Citera
2012-09-13, 23:51
Medlem
qrizzes avatar
Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Får du inte VPN att fungera från klienterna (över 3G) mot servern eller är det Skype som inte fungerar? Vad är det för VPN-protokoll ni kör? PPTP, L2TP, OpenVPN, IP-Sec osv...?

Använder själv Telia Jobbmobil Plus på iOS och Telia Mobilt Bredband Total till datorn.
Båda fungerar utmärkt att ansluta via VPN med både PPTP och IPSEC.

Även Skype över med och utan VPN.

Delar ni ut internet ifrån telefon?
Vad har ni för hårdvara på VPN osv. Lite mer info tack mer än att ni har Telia.
Citera
2012-09-15, 17:59
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekk3123
Jag hänger inte riktigt med där. Menar du att det finns ett kryphål som kan få det att fungera igen?

Det finns massor med sätt att ta sig runt olika saker, men det beror i mycket på vad Telia tillåter och vad man kan köra på era mobila enheter (och om ni är villiga att roota dem tex).
Citera
2012-09-17, 15:49
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Förstår inte riktigt vad du är ute efter. Får du inte VPN att fungera från klienterna (över 3G) mot servern eller är det Skype som inte fungerar? Vad är det för VPN-protokoll ni kör? PPTP, L2TP, OpenVPN, IP-Sec osv...?

Använder själv Telia Jobbmobil Plus på iOS och Telia Mobilt Bredband Total till datorn.
Båda fungerar utmärkt att ansluta via VPN med både PPTP och IPSEC.

Även Skype över med och utan VPN.

Delar ni ut internet ifrån telefon?
Vad har ni för hårdvara på VPN osv. Lite mer info tack mer än att ni har Telia.

Klart att det fungerar då om du kör företags abonnemang, men för oss med privata Telia abonnemang så har dom satt oss bakom nat, vilket blockerar VPN och snart VOIP.
Citera
2012-09-17, 15:52
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigEgos
Klart att det fungerar då om du kör företags abonnemang, men för oss med privata Telia abonnemang så har dom satt oss bakom nat, vilket blockerar VPN och snart VOIP.

TS kör det med.
Ang. Skype så är det ärendet nästan nerlagt då de aldrig kommer få igenom de.

Citat:
Samtliga abonnemang är telia jobbmobil fast med tvilling kort och fri dataplan så jag tycker det här med skype är lite väl långdraget.
Citera
2012-09-17, 15:54
Medlem
BigEgoss avatar
Citat:

TS kör det med.
Ang. Skype så är det ärendet nästan nerlagt då de aldrig kommer få igenom de.

Citat: Samtliga abonnemang är telia jobbmobil fast med tvilling kort och fri dataplan så jag tycker det här med skype är lite väl långdraget.

Okej, det vi gjorde va att ringa Telia och be om ett publikt ip för våra företags abonnemang. Har fungerat felfritt med både vpn och skype sen dess.
Citera
2012-09-17, 15:57
Medlem
qrizzes avatar
Citat:
Okej, det vi gjorde va att ringa Telia och be om ett publikt ip för våra företags abonnemang. Har fungerat felfritt med både vpn och skype sen dess.

Mjo. Kan ev. bara så att TS även får göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in