Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-31, 23:16
  #121
Medlem
bog11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BizzareAdvokado1989
Yes i feel this can bring another aura around Telia, so to say. Telia has never been mine favorite telephone supplier and frank this does have not suprise me at all.

Kapec tu raksti anglu valodu? Es domaju ka zviedriski ir labak seit.
Citera
2012-03-31, 23:22
  #122
Medlem
hck1s avatar
Sjukt, de försöker ju sälja sin egen tjänst bara. Samt säger direkt att de inte klarar att upphålla maxhastigheten som utlovas om för många använder den.
Citera
2012-03-31, 23:25
  #123
Avstängd
Etaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bog11
Det finns en annan aspekt också. Operatörernas verksamhet ska, liksom alla andra aktiebolag, vara vinstgivande, enligt lag. Så operatörerna vet absolut sin plats i samhället!

Innehållsleverantörerna (spotify, facebook, google, voddler, skype osv.) skapar tjänster som de dra in biljoner på.

Detta gör att folk kräver att operatörerna måste bygga ut kapaciteten. Det i sin tur innebär att operatörerna måste investera biljoner i ny eller uppdaterad infrastruktur.

Detta går nu inte ihop och har inte heller gjort på ett tag.

Innehållsleverantörerna står för inkomsterna och operatörerna för utgifterna. Detta haltande förhållande måste ändras, på nåt sätt. Det finns några alternativ:

1. Ta bort flat rate så vi kunder betalar operatörerna för det som de levererar till oss. Flat rate har blivit ett enormt problem för operatörerna. Alla vill ta bort det, men ingen törs börja. Jämför gärna med el, vatten, avlopp, bensin, mat osv. Ingen frisk person skulle försöka lansera flat rate inom dessa områden.

2. differentiera abonnemangen så vi köper de olika typer av internetuppkopplingar vi vill använda, t.ex. olika avgifter för surf, mail, fildelning, telefoni osv. Man får helt enkelt plocka ihop det paket som passar ens eget användande.

3. Apple Google Facebook Spotify m.fl. köper upp operatörerna, så de själva styr allt, även investering i infrastrukturen

Inom mobilt bredband har man ju redan tagit steg mot att låta oss kunder betalar för det vi använder.


Spot on post! Problemet operatörerna har är att 80% av inkomsten kommer från telefoni, som är 20% av trafiken. 80% av trafiken är internet vilket bara är 20% av inkomsten. Vem som helst kan se att det inte håller i längden. De är alltså rädda för tjänster som kan minska deras stora inkomstkälla- telefonin.

Problemet är att även om det bara är Telia som blockar ip-telefonin så drabbas alla kunder, då det inte kommer gå att ringa TILL Telias kunder från andra operatörer, så man kommer ändå tvingas ringa som vanligt.

Operatörerna försöker nu tackla problemet EXAKT som musikindustrin gör: de vill reglera bort deras problem så att de slipper anpassa sin affärsmodell. EU kommer med största sannolikhet inom en snar framtid göra förbjuda operatörerna att blockera tjänster, och gör de inte det kommer garanterat PTS kliva in och göra det. Operatörerna MÅSTE ändra sin affärsmodell, det KAN inte vara såhär billigt att surfa i framtiden, det är helt ohållbart. Det kostar tant Agda lika mycket att kolla sin mail en gång i veckan som för mig som surfar 24/7. Det går inte.

Operatörerna måste, som nämnt ovan, börja ta betalt beroende på hur mycket trafik som används, alternativt höja priserna på de platta abonnemangen en hel del!

De kan inte fortsätta som de gör, och de kommer aldrig få hålla på att blockera tjänster någon längre tid.
__________________
Senast redigerad av Etaro 2012-03-31 kl. 23:40.
Citera
2012-03-31, 23:51
  #124
Medlem
skitstövlar, jag har telia, men vill jag använda skype så har jag all rätt på min sida. telia får ju betalt ändå.
Citera
2012-04-01, 01:27
  #125
Avstängd
Etaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brandcha123
skitstövlar, jag har telia, men vill jag använda skype så har jag all rätt på min sida. telia får ju betalt ändå.

Vad har du för rättigheter i DERAS nät menar du? Nej, de får inte betalt! =/

Lätt mitt inlägg ovan... De finansierar HELA deras datanät med sina tele-tjänster. Slutar folk ringa och SMS måste de börja ta sjukt mycket mer betalt för internet än de gör idag.

De fattar att det inte är populärt, men va fan ska de göra? Tror du att de skrämmer bort kunder på skoj för att det är kul eller?

Antingen ringer man via dem och får billigt internet, eller så måste man höja internet pris/ta ut avgift får ip-tele. Ren logik faktiskt. Teleoperatörerna är ju inga jävla välgörenhetsorganisationer? Vet du hur mycket data dina appar ligger och pushar HELA tiden? även när du har telefonen i fickan? Jag skulle Inte vilja ha ett system där vi börjar betala för datamängd igen, så jag betalar hellre för Skype...
__________________
Senast redigerad av Etaro 2012-04-01 kl. 01:30.
Citera
2012-04-01, 02:50
  #126
Medlem
legopelles avatar
Fan ta telia. Giriga jävlar.
Citera
2012-04-01, 04:55
  #127
Medlem
Barc0s avatar
Näpp nu blir det aldrig mer Telia i hela mitt liv!

Citera
2012-04-01, 08:28
  #128
Medlem
ekaflnorens avatar
bog11 eller nån annan för den delen - svara gärna på min post #112..
Citera
2012-04-01, 09:32
  #129
Medlem
MalekTauss avatar
I Sverige så är vi rätt bortskämda med bra vilkor när det gäller abonnemang för internet och mobil

Utomlands så är det vanligt med begränsningar när det gäller vilka appar man får använda till smartphones, och hur mycket man får ladda ner per månad på sitt internet abonemang som också har mycket lägre hastighet än våra abonnemang och mycket dyrare.
Citera
2012-04-01, 11:19
  #130
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalekTaus
I Sverige så är vi rätt bortskämda med bra vilkor när det gäller abonnemang för internet och mobil

Utomlands så är det vanligt med begränsningar när det gäller vilka appar man får använda till smartphones, och hur mycket man får ladda ner per månad på sitt internet abonemang som också har mycket lägre hastighet än våra abonnemang och mycket dyrare.

Och?

I Sverige är vi också bortskämda med mat, sjukvård och Idol på TV4.

Utomlands så är det vanligt med begränsningar när det gäller hur mycket mat man får äta, högre dödlighet eftersom sjukvården är dålig och inte heller kan de se på TV4.
Citera
2012-04-01, 11:29
  #131
Avstängd
Etaros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Detta borde ju även gälla vanlig fiberoptik i så fall men där är det inte snack om att ta bort flat rate eller är det så att vanlig fiberoptik har så mycket överkapacitet från början att det är möjligt att ta ut en flat rate utan att det påverkar lönsamheten. Vanlig fiberoptik är dessutom snorbillig.

Det vore intressant om du kunde redogöra för varför det skiljer sig mellan trådlöst och trådbundet, jag har ingen koll själv (t ex, kostar det ofantligt mycket mer att investera i trådlös kommunikation...?)

Edit: Angående 1. Mat, bensin osv handlar ju om produkter som faktiskt försvinner när de konsumeras, operatörerna tar betalt för investeringar och underhåll fast de tar betalt på samma sätt som för mat osv men kostnadsförhållanden ser helt olika ut som jag ser det, spontant just nu i alla fall. Säg att en operatör vill ha en kapacitet på 1 GB, då installerar han ett nät som klarar av det och det konsumeras också upp till den nivå - då borde ju rimligtvis en flat rate fungera ganska bra för det enda som kostar i nätet är ju service dvs helt skiljt från mat, bensin, dvs variationerna inom nätet, alltså att en användare tillkommer under högsta kapacitets-nivån orsakar ju inte en kostnadsökning som motiverar en intäktsökning som den förra betalade. Problemet här är väl snarare att konsumtionen går upp så mycket hela tiden att nya investeringar hela tiden behövs men kostnadsförhållanden är ändå som i mitt exempel, när vi väl når taket bör flat rate kunna tillämpas med fördel. Hoppas jag gjorde mig någorlunda förståelig.

Du har både rätt och fel. 90% av tiden färdas din mobildata genom markbundna fibernät. Detta "stamnät" har en enorm kapacitet, och det är inte där problemet är. Problemet sitter i de gate-gateways som sitter på vägen. Den trådlösa tekniken har nämligen en limit som fiberbunden trafik inte har: de begränsas av bredden i sitt frekvensband.

Operatörerna DUBBLAR i snitt sin kapacitet vart annat år, men inte ens det räcker. Nu när alla dessa appar som pushar data har blivit så vanliga blir det sjuka paketköer vid basstationerna. (den effekten du får när en webbsida står och laddar utan att det händer något alls, för att sedan ladda sjukt fort när du väl får kontakt).

Där har vi problemet med datamängden, här följer problemet med flat-rate:
Som jag skrev ovan så tjänar operatörerna nästan HELa sin inkomst på sin telefoni. De erbjuder internet till extremt mycket lägre pris än det kostar dem att bygga och underhålla det. Det BYGGER alltså på att telefonins inkomster kompenserar för internetförlusterna.

Om alla börjar messa med whatsapp och ringa med Skype så försvinner operatörernas största inkomstkälla, varpå hela deras nuvarande affärside falar som en sten. Detta kommer på sikt resultera i högre priser för sufing, alternativt att man droppar flat-rate och man betalar för sin datamängd.

Idag vinner apptillverkarna inte ett skit på att skriva bra appar då alla ändå har flat-rate. Om du hade en ANING om hur ofta appar som wordfeud, facebook och drawsomething ligger och handshakar med push data. Vi snackar enormt sota mängder paket från varje telefon när alla går omkring med denna typen av appar.

Nuvarande affärsmodell håller inte. De kommer försöka reglera bort problemet, men EU/PTS lät sätta stop för det, så vi lär se drastiska ändringar på telemarknaden inom ett par månader...
Citera
2012-04-01, 12:16
  #132
Medlem
Grejen är ju den att alla stora operatörer har ju krigat så länge med bäst pris vs kvalité. Nu har de kommit så långt att de i princip går i förlust på datatrafiken. Nyligen kom de ut ett så kallat "newsletter" från en VD på en av de större operatörerna som berör just detta ämne. Förmodligen kommer de stora operatörerna gå i ett (tyst?) samarbete för att hitta en modell hur man skall prissätta just debiteringen för datatrafiken... Detta är framtiden, och skall de få vara kvar på marknaden måste de hitta nya vägar att gå.

För övrigt kan ni ta och läsa era avtal ni har med era operatörer, förmodligen hittar ni ett litet stycke där det redan står att VOiP eller liknande är förbjudet/blockerat. Det går i dagsläget inte blockera detta, men när tekniken finns så kommer de att göra detta. Allt OK enligt avtalet ni har ingått...

//Från en som jobbar hos en av de större operatörerna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback