2013-10-16, 13:37
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Berätta. Hennes haveri i rättssalen pekar inte i någon riktning egentligen och att hennes mor har pengar på ett bankkonto som emanerar från ML är inte så väldigt komprometterande om man ska vara ärlig. Vad finns det mer för indicier?

Utan att läsa domen som Djävulen läser Guds Twitter, så får följande avsnitt i domen (sid 11) mig att tro att även Tingsrätten anar en medbrottsling i kulisserna. Jag tar följande avsnitt i domen som en intäkt för att fler än vi här i tråden antar att Grandiåsa varit inblandad i den olagliga bokföringen.

Citat:
Vad slutligen gäller punkten 9 har åklagaren gjort gällande att Magnus Lundberg
inte låtit bokföra löpande. Av inhämtade SIE4-filer (huvudbok) framgår
registreringsdatum för varje enskild verifikation. I huvudboken för år 2009 har
registrering skett vid fem tillfällen. Den första registreringen har skett i november
2011 och den sista i maj 2012, vilket är efter att Magnus Lundberg greps och
frihetsberövades.
I huvudboken för år 2010 har registrering skett vid sex tillfällen.
Den första registreringen har skett i november 2010 och den sista i februari 2011.
I huvudboken för år 2011 har registrering skett vid åtta tillfällen. Den första
registreringen har skett i maj 2011 och den sista i april 2012, vilket också är efter att
Magnus Lundberg greps och frihetsberövades

Vem, enligt de fetade avsnitten, kan ha varit behjälplig med den olagliga bokföringen när Brasa satt inspärrad på häktet? Jag är frestad att gissa att detta är DR Rents enda anställda som varit i farten. Har hon inte heller haft vett att numrera verifikaten ska hon också dömas för bokföringsbrott eller medhjälp. Brasa får i alla fall lägga till bokföringsbrottet på sitt smörgåsbordsliknande kriminella CV.

Jag är osäker på om detta avsnitt uppfyller ditt krav på 'indicier', men att bara avfärda Grandiåsas inblandning i den kriminella miljön ute vid Gäddräparträsket som snömos är att göra det hela lite väl enkelt, enligt mig.
Citera
2013-10-16, 14:01
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du, Televerket2, verkar förvirrad och besatt av fel saker. Att Brasa är en hänsynslös mordbrännare vet vi eftersom han sitter inne för just det brottet. Att han inte arbetar som läkare vet vi, då all hans tid gått åt till olika fastighetsaffärer. Det verkar som du vill hitta mer än det som finns, genom att komma med olika saker som du själv tänker ut om barnet och ytterligare brottslighet.

Nu vet vi omfattningen av det som räknas till brottslig verksamhet. Åklagare har drivit saken i domstol och genom domen har vi svart på vitt hur brottslig Brasan är. Huvudsakliga brotten var mordbrand och försäkringsbedrägerier, som han nu avtjänar straff för.

Vi vet också att Dråsnan inte är åtalad, det enda som räknas, trots misstanken om att hon kan ha vetat mer än hon ger sken av. Men det är hennes rättighet att inte sätta dit sig själv.

Dråsnan kan räkna med att faran är över oavsett preskriptionstid, då skattemyndigheten har haft god tid på sig att göra kontroller och eftertaxeringar. Man kan inte utgå ifrån att alla pengar de har, är genom fusk, eftersom vi har inte arvs eller förmögenhetsskatt längre. Därför är dessa uppgifter inte längre offentliga som det var fram till 2006, då det framgick av taxeringar. De har också ägt flera dyra bostäder som de sålt. De har tjänat bra på hyresverksamheter, där inkomsterna var höga oavsett om de betalade rätt skatt, eller fuskade.

Min slutsats är att de har det gott ställt ekonomiskt, och att Dråsnan inte är i akut behov av arbete. Hennes prioritering verkar vara att hålla fokus på bevisbördan, som är mer lukrativt rent ekonomiskt än att jobba utanför hemmet.

Fast man får väl tro på Brasas egna ord då han under punkten personalia i Tingsrätten förklarade att han hade varit tvungen att låna 5 miljoner för att kunna behålla sin verksamhet efter att han sattes i fängelse.

I Solna står den slitna och oändamålsenliga gamla fisklokalen från 30-talet outhyrd för fäfot. Inga hyresgäster, bara några spridda gratisboende källartroll. Dumplingbaren i Tegnerlunden ligger ute på annons än och någon nuvarande hyresgäst saknas. Dessa två lokaler ger inga intäkter alls. Hyran för minigallerian i Näsby tickar på utan att generera intäkter och med tanke på att det är dyrare att betala skatt än att fuska så tror inte jag att Brasa direkt badar i pengar. Ska vi tro honom själv ska ju all vinst i alla fall i Solna delas med alla som jobbat gratis där tidigare.

Jag tror inte att paret har så mycket pengar att de kan välja att vara lediga resten av livet och bara jobba lite då och då för nöjets skull, eller om inte för annat, så för att få del i eventuell framtida vinst i olika projekt, uträknad av semipålitliga halvfigurer.
Citera
2013-10-16, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Utan att läsa domen som Djävulen läser Guds Twitter, så får följande avsnitt i domen (sid 11) mig att tro att även Tingsrätten anar en medbrottsling i kulisserna. Jag tar följande avsnitt i domen som en intäkt för att fler än vi här i tråden antar att Grandiåsa varit inblandad i den olagliga bokföringen.

Vem, enligt de fetade avsnitten, kan ha varit behjälplig med den olagliga bokföringen när Brasa satt inspärrad på häktet? Jag är frestad att gissa att detta är DR Rents enda anställda som varit i farten. Har hon inte heller haft vett att numrera verifikaten ska hon också dömas för bokföringsbrott eller medhjälp. Brasa får i alla fall lägga till bokföringsbrottet på sitt smörgåsbordsliknande kriminella CV.

Jag är osäker på om detta avsnitt uppfyller ditt krav på 'indicier', men att bara avfärda Grandiåsas inblandning i den kriminella miljön ute vid Gäddräparträsket som snömos är att göra det hela lite väl enkelt, enligt mig.
Grandiåsa är mer inblandad än vad som hittills framkommit hitills. Hoppas att det kommer fram konkreta bevis på vem det är. Kanske dags att göra en nya razzia i....träsket?
Citera
2013-10-16, 23:07
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:

Jag måste erkänna att jag inte läst domen och kanske är det därför jag inte kan dra slutsatsen att det är Åsa som avses i de citerade avsnitten. Från mitt mindre insiktsfulla perspektiv skulle det kunna vara vem som helst i MLs professionella närhet som fört boken. Och vad som i övrigt presenterats i tråden till stöd för Åsas skuld tycker jag faktiskt inte kvalificerar sig som mer än snömos. Det är extremt tunt och illa underbyggt. Desto mer förhoppningsfullt. Åsa har uppenbarligen stora brister som person och hon framstår som väldigt ocharmig och osympatisk på många sätt men till skillnad från hur ML framstår så ser jag inte spår av någon brottsling i henne.
Citera
2013-10-16, 23:20
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Fast man får väl tro på Brasas egna ord då han under punkten personalia i Tingsrätten förklarade att han hade varit tvungen att låna 5 miljoner för att kunna behålla sin verksamhet efter att han sattes i fängelse.

I Solna står den slitna och oändamålsenliga gamla fisklokalen från 30-talet outhyrd för fäfot. Inga hyresgäster, bara några spridda gratisboende källartroll. Dumplingbaren i Tegnerlunden ligger ute på annons än och någon nuvarande hyresgäst saknas. Dessa två lokaler ger inga intäkter alls. Hyran för minigallerian i Näsby tickar på utan att generera intäkter och med tanke på att det är dyrare att betala skatt än att fuska så tror inte jag att Brasa direkt badar i pengar. Ska vi tro honom själv ska ju all vinst i alla fall i Solna delas med alla som jobbat gratis där tidigare.

Jag tror inte att paret har så mycket pengar att de kan välja att vara lediga resten av livet och bara jobba lite då och då för nöjets skull, eller om inte för annat, så för att få del i eventuell framtida vinst i olika projekt, uträknad av semipålitliga halvfigurer.
Om det kom fram att ML och/eller Åsa har det gott ekonomiskt ställt skulle jag bli oerhört förvånad. Det finns ingenting som pekar i den riktningen, däremot väldigt mycket som tyder på raka motsatsen. Brasa affärer är ju på en bisarrt låg nivå. Allt han har att erbjuda hör till sådant som kan förväntas utannonseras på Blocket och egentligen ingen annanstans. Hans brottslighet känns framtvingad av ekonomisk press hur tokig man än uppfattar att han är. Mordbranden är en extremt desperat mans verk. Huset på Värmdö är ingen katastrof men det har heller inget med "gott ställt" att göra om man beaktar parets utbildningsnivå och MLs omfattande affärer. ML har i princip kontoret på fickan som en begagnad bilhandlare. Svarta löner, svarta hyror, kilometermätarfiffel, försäkringsbedrägerier etc. etc. är brott typiska för småhandlande pundare. ML har det skitdåligt ställt skulle jag tro.
Senast redigerad av Bohlwinkel 2013-10-16 kl. 23:23.
Citera
2013-10-16, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Grandiåsa är mer inblandad än vad som hittills framkommit hitills. Hoppas att det kommer fram konkreta bevis på vem det är. Kanske dags att göra en nya razzia i....träsket?
Har du några som helst belägg att Dr Åsa är inblandad i makens eventuella bokföringsbrott? Det skulle vara ganska fräscht om du kunde redogöra vilka delar av domen som är felaktiga - domslutet finner du i inlägg https://www.flashback.org/sp4567014.
Dina insinuationer är ju i nivå med TS...
Citera
2013-10-17, 11:45
Medlem
johan66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
// ML har i princip kontoret på fickan som en begagnad bilhandlare. //
"Som en" ... Det är ju precis det Brasa är, bland många andra professioner.
Citera
2013-10-19, 18:36
Medlem
Vilka fastigheter har paret för tillfället?
Citera
2013-10-26, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustalainen
Vilka fastigheter har paret för tillfället?

Allt ägs väl av deras bank?
Citera
2013-10-26, 10:59
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Allt ägs väl av deras bank?

Om man ska ta Brasas ord för sanna, vilket vi här i tråden har lite svårt att göra, så påstod Brasa redan i Hovrätten vid mordbrandsåtalet, som han fälldes för, att hans nettotillgångar när det gäller fastighetsinnehavet är 5 miljoner i skulder.

Han ojade sig och ynkade sig också över att TH:s betalningssäkringar och krav hade lett till att han inte fick låna pengar av Snedbank för att köpa hus han kunde gräva upp/ begrava i Djursholm/Danderyd vid den muntliga förberedelsen i tvisten med EPF i tingsrätten.

Enligt uppgift uppgav han vid tingsrättsförhandlingen för bokföringsåtalet, som han också fälldes för, att han tvingats låna 5 miljoner för att hålla barackcirkusen flytande. Dessa nya lån torde då inte komma från Snedbank, som redan tidigare, enligt storlögnarens egen utsaga, tagit sin skyddande hand från den multikriminelle, dåraktige, småhandlaren.

Vi har ju också en intressant lista på fastighetsaffärer som inte är allt för sunda i dagsläget:

-Minigallerian i dyrt förvar i Näsby Park, utan intäkter.
-Den tomma outhyrda tarmliknande 'restaurangbokalen' utan gästtoalett vid Tegnerlunden.
-Den tomma gamla, outhyrda, urmodiga, oändamålsenliga, fiskrenserilokalen i solna, senast uthyrd till Svenska Såsuppslevelser. En lokal som enligt Brasa inte ens lämpar sig som BDSM-klubb.
-Barackpalatset vid Albano som ska avvecklas 2014, eller senast 2015 och antagligen kostar en del att flytta till Vällstatippen.
-Ericssons gamla Kistabyggfuttsmoduler som fortfarande står på Vällstatippen, fotograferade i FUPen för mordbranden, som bara kostar avgift och inte genererar några intäkter.

Nej, Brasa, även han just nu i dyrt förvar, behöver komma ut och blåsa några oanande människor och försäkringsbolag på avsevärda belopp för att styra upp verksamheten.

Kul för Brasa att staten inte tycker att han förtjänar näringsförbud.

Vi får bara gratulera 'Tummesliten' att han tillåts fortsätta med sin vandel när han kommer ut.

Konstigt att Tingsrätten inte bad den som bokförde när Brasa satt häktad om excelfilen* som tydligen var den riktiga bokföringen....

*Samma person som rättspatosadvokaten TO inte kunde ringa och be om filen, då filen otvetydigt skulle friat Brasa. Över 100.000 kronor av skattebetalarnas pengar räckte inte för att TO skulle hinna ringa och få en kopia av filen. Samtalet skulle nog vara avklarat på mindre än 10 minuter, och bokföringen i Gäddräparträsket fortsatte bevisligen även när Brasa satt häktad. Vilket rättspatos! TO satt istället bara lugnt på sitt rättspatososande kontor och bläddrade bland karbonkopior på förfalskade kvitton och sammanställde en orgie i pinsamma undanflykter, istället för att ta fram sanningen. Det osar verkligen inget vidare om det rättspatoset.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-10-26 kl. 11:33. Anledning: Småsaker Fritz, småsaker!
Citera
2013-10-26, 13:26
Medlem
Citat:
Om man ska ta Brasas ord för sanna, vilket vi här i tråden har lite svårt att göra, så påstod Brasa redan i Hovrätten vid mordbrandsåtalet, som han fälldes för, att hans nettotillgångar när det gäller fastighetsinnehavet är 5 miljoner i skulder.

Han ojade sig och ynkade sig också över att TH:s betalningssäkringar och krav hade lett till att han inte fick låna pengar av Snedbank för att köpa hus han kunde gräva upp/ begrava i Djursholm/Danderyd vid den muntliga förberedelsen i tvisten med EPF i tingsrätten.

Enligt uppgift uppgav han vid tingsrättsförhandlingen för bokföringsåtalet, som han också fälldes för, att han tvingats låna 5 miljoner för att hålla barackcirkusen flytande. Dessa nya lån torde då inte komma från Snedbank, som redan tidigare, enligt storlögnarens egen utsaga, tagit sin skyddande hand från den multikriminelle, dåraktige, småhandlaren.

Vi har ju också en intressant lista på fastighetsaffärer som inte är allt för sunda i dagsläget:

-Minigallerian i dyrt förvar i Näsby Park, utan intäkter.
-Den tomma outhyrda tarmliknande 'restaurangbokalen' utan gästtoalett vid Tegnerlunden.
-Den tomma gamla, outhyrda, urmodiga, oändamålsenliga, fiskrenserilokalen i solna, senast uthyrd till Svenska Såsuppslevelser. En lokal som enligt Brasa inte ens lämpar sig som BDSM-klubb.
-Barackpalatset vid Albano som ska avvecklas 2014, eller senast 2015 och antagligen kostar en del att flytta till Vällstatippen.
-Ericssons gamla Kistabyggfuttsmoduler som fortfarande står på Vällstatippen, fotograferade i FUPen för mordbranden, som bara kostar avgift och inte genererar några intäkter.

Nej, Brasa, även han just nu i dyrt förvar, behöver komma ut och blåsa några oanande människor och försäkringsbolag på avsevärda belopp för att styra upp verksamheten.

Kul för Brasa att staten inte tycker att han förtjänar näringsförbud.

Vi får bara gratulera 'Tummesliten' att han tillåts fortsätta med sin vandel när han kommer ut.

Konstigt att Tingsrätten inte bad den som bokförde när Brasa satt häktad om excelfilen* som tydligen var den riktiga bokföringen....

*Samma person som rättspatosadvokaten TO inte kunde ringa och be om filen, då filen otvetydigt skulle friat Brasa. Över 100.000 kronor av skattebetalarnas pengar räckte inte för att TO skulle hinna ringa och få en kopia av filen. Samtalet skulle nog vara avklarat på mindre än 10 minuter, och bokföringen i Gäddräparträsket fortsatte bevisligen även när Brasa satt häktad. Vilket rättspatos! TO satt istället bara lugnt på sitt rättspatososande kontor och bläddrade bland karbonkopior på förfalskade kvitton och sammanställde en orgie i pinsamma undanflykter, istället för att ta fram sanningen. Det osar verkligen inget vidare om det rättspatoset.

Den omedelbara frågan är då varifrån kommer dessa 5 miljoner (lånade) för att hålla barackcirkusen flytande? Har han "lånat" dessa av den sk morsan i Sundsvall ??? Har Brasa lånat dem av någon annan???? Frågorna hopar sig.
Senast redigerad av Televerket2 2013-10-26 kl. 14:07.
Citera
2013-10-26, 13:36
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Den omedelbara frågan är då varifrån kommer dessa 5 miljoner (lånade) för att hålla barackcirkusen flytande? Har han "lånat" dessa av den sk morsan i Sundsvall ??? Har Brasa lånat dem av någon annan???? Frågorna hoppar sig.

Det är grodor som hoppar, och flyger. Varför baserar du spekulationen om lån på något brasa sagt? Meningslöst. Har du ingen säkrare källa så blir det så tramsigt som ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in