2013-01-16, 20:15
Medlem
Lodjurens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad betyder detta?

- Bilen är skrotad och säljs i delar på Upplands Bildemontering AB Möllersvärdsgatan 8 UPPSALA.

- Det ser ut som inbrott genom bakrutan, eller? Men varför skrotad?

Det undrar jag också. Skadad bakruta, kanske inbrott då, skadegörelse? Men varför skrotad?

Citat:
- Jag ser inte det skumma med denna bil. Kan det vara stöld/iscensatt stöld?

- Vad är kopplingen till ML-härvan om bilen enbart ägts av släkting till Nisse?

Svårbedömt. Snappade upp ett rykte om det skulle ha förekommit förstörelser av två bilar vid samma tillfälle och att den ena bilen hörde ihop med ML och den andre med ... N*sse, om jag förstod rätt. Nu visade det sig att den andra bilen i själva verket var skriven på en nära släkting till N*sse.
Här står det lite mer om bägge bilarna.

Kopplingen är delvis lös, men kanske ändå tillräckligt intressant för att luska mer i. Om bilarna förstördes vid samma tillfälle är det lite intressant ja. Att N*sse kanske inte själv stod som bilägare 2011 är kanske inte så konstigt för då hade KFM kunnat beslagta bilen (står mer om det i spoilern i detta inlägg).

Bilarna skrotades ungefär samtidigt. ML betalade ingen fordonsskatt fr o m 2011-06-01 och den andra bilen reggades på Uppsalaskroten 2011-05-30. ML:s bil står på skroten i Västerås.
Det kan alltså finnas ett tidssamband (slutet av maj 2011) och om ryktet (som inte är bekräftat) stämmer användes den andra BMW:n av Nisse. NT och ML känner varandra väl maj 2011. Det har redan förekommit fiffel med mätarställningar flera gånger, där någon mätarställning bör ha kunnat skruvats ner i slutet av 2010/början av 2011, och inte sällan hör man talas om Boden.

Men hur vi ska klura ut mer om detta spåret det vet jag inte. Vore ändå intressant att följa upp det lite till, särskilt som det dyker upp inlägg då och då som handlar om tidigare "förstörda" bilar.

Är det bara en slump? Eller något iscensatt?
Senast redigerad av Lodjuren 2013-01-16 kl. 20:28. Anledning: länk
Citera
2013-01-16, 20:52
Medlem
Roshambos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Vad betyder detta?

- Bilen är skrotad och säljs i delar på Upplands Bildemontering AB Möllersvärdsgatan 8 UPPSALA.

- Det ser ut som inbrott genom bakrutan, eller? Men varför skrotad?

- Jag ser inte det skumma med denna bil. Kan det vara stöld/iscensatt stöld?

- Vad är kopplingen till ML-härvan om bilen enbart ägts av släkting till Nisse?

Skadan ser verkligen märklig ut, speciellt den till synes uppfläkta överdelen
av bakluckan, men den ser inte krockad ut.
Det kanske blir så där om man backar in i ett garage med bakluckan uppfälld?

Skadan borde i alla fall inte motivera en skrotning - ett källartroll hade blivit
överlyckligt om han fått köpa den billigt i det skicket.

Jag gissar på någon sorts bedrägeri, men jag håller ju inte alls Dr Brasa-klass i
fiffel och båg, så jag kan inte räkna ut på vilket sätt.
Citera
2013-01-16, 20:53
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEscimo
Det hade varit intressant att få en framtidslinje, så man kan få en uppfattning om hur kalendariet för brasa ser ut.
Frisläppande i mars 2014 (tror inte han lyckas pissa till sig mertid)
Tingsrättsförhandling mot th i september, överklagande och ny förhandling i januari , Troligt?
Skattemålet ? Ett par år med överklaganden är väl rimligt.
Vad mer???

Ja, framtidslinjen skulle kunna innehålla en hel del. Men det är lite pyssel, flera datum är inte satta mm, många processer pågår men det finns inga datum.

ML har inte har överklagat Skattebesluten än till domstol. Möjligen har han begärt omprövning hos SV, men det kan också vara så att han avvaktar. Han kanske kan begära rättelse även längre fram, kanske avvaktar han tills ekobrottsutredningen kommit längre?

Just nu är det väl bara tre(?) datum kända: 2013-03-07 att inkomma med handlingar till Attunda tingsrätt, preliminärt datum 2013-09-04 för huvudförhandling i Trygg-Hansatvisten samt datum för tidigaste frisläppande 2014-03-06. Övriga mål befinner sig i olika mellan-faser.

Citat:
Det är mycket spännande och se och följa hur en liten villabrand (om man får tro försvaret) kan utveckla och avslöja en så omfattande härva. Men liten tuva stjälper stort lass.

Branden har onekligen inneburit att Dr Brasa har fått det hett om öronen på flera sätt och vis.
Senast redigerad av Lodjuren 2013-01-16 kl. 20:59.
Citera
2013-01-16, 21:02
Medlem
Hittade en framvagnsbalk till salu från BMW:n oxo
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&company_id=41&post_id=21719142

och en sammanställning på kvarvarande delar från bilen:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&company_id=41&article_id=public_vehicle _parts&vpost_id=9073916
Citera
2013-01-16, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrEscimo
...
Det är mycket spännande och se och följa hur en liten villabrand (om man får tro försvaret) kan utveckla och avslöja en så omfattande härva. Men liten tuva stjälper stort lass.
Tuvan som fick korthuset att kollapsa var mycket mindre än så.

Jag citerar mig själv:
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Jag gasar till det rasar sägs det ibland i motorsammanhang, men det kan tydligen tillämpas även när det gäller redovisning och skatter för det är så som det ser ut som att Lundberg tänkt. Det som redovisas i omprövningsbeslutet är ju inte ens i närheten av så kallad kreativ bokföring!

Och det funkar tydligen riktigt bra att öppet omsätta miljonbelopp år efter år och skita i bokföringen och skatten så länge man skickar in sina påhittade redovisningar och deklarationer i tid, och därmed inte drar uppmärksamheten till sig.

Men som man också säger, liten tuva stjälper ofta stort lass, och det är just vad som hände vid branden:

En förarglig jävla signal gick igång när branden började ta sig och väckte väktarens uppmärksamhet varpå brandkåren larmades.

"Fem minuter till skulle jag tippa på, då hade det hade varit övertänt" sa kriminalteknikern i Tingsrätten, hela huset var ju indränkt med brännbara vätskor och fönstren var vidöppna.

Då hade det inte anträffats några tändvätskeflaskor som kunde spåras till inköpet på Biltema, som kunde spåras till Lundberg och så vidare. Klottret hade som avsett tillmätts större betydelse och sambandet med Lundberg hade varit långt ifrån lika självklart som det blev.

Vad det var för signal som väktaren hörde är inte utrett, men det kan ha varit en uteringklocka till telefonen vars sladdar kortslöts i branden, eller det icke aktiva inbrottslarmet som vaknade till liv av samma orsak. Det fanns ingen brandvarnare.

Fasen alltså, han hade ju tänkt på allt!
Men du har rätt i att utan mordbranden hade nog inte Lundbergs hela verksamhet blivit så genomlyst.
Var för sig hade kanske de enskilda brotten kunnat vara hanterbara, men allt sammantaget i den här soppan kan få vem som helst att känna blodsmak.
Citera
2013-01-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
...(konstigt förresten att han inte eldat upp någon egen bil än som han tagit ut försäkringspengar på - eller har han det???) och då kunna få ut ett högre värde än vad han skulle fått annars?

Man har tidigare försökt lyfta spåret efter den första (?) bibranden, men ingen nappade så jag gör ett nytt försök.

Finns det månne någon nytillkommen läsare som vet någon om detta:

Citat:
Ursprungligen postat av baracko
Bilen som brann var en stor Amerikanare som visade sig vara svårsåld. M riskerade alltså att förlora pengar - något som för honom var/är otänkbart. Lösningen blev då ( som nu..?) att låta problemet fatta eld för att få ut pengarna från försäkringsbolaget.
Det är inte vanligt förekommande att stora bilar fattar eld i sommarstugor utanför Piteå, så därför misstänkte försäkringsbolaget att branden var anlagd. M lyckades dock efter segslitna förhandlingar till slut få ut pengarna.
Citera
2013-01-16, 23:22
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakim65
Efter lite sökningar gissar jag att Motoranm: PK att det betyder ProvKörd motor
Och "EJ KOMPAD" att den inte kompressionstestats, "LÅD?" förmodligen ett ifrågasättande av/undran över växellådans skick.
Citera
2013-01-16, 23:54
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roshambo
Skadan ser verkligen märklig ut, speciellt den till synes uppfläkta överdelen
av bakluckan, men den ser inte krockad ut.
Det kanske blir så där om man backar in i ett garage med bakluckan uppfälld?

Skadan borde i alla fall inte motivera en skrotning - ett källartroll hade blivit
överlyckligt om han fått köpa den billigt i det skicket.

Jag gissar på någon sorts bedrägeri, men jag håller ju inte alls Dr Brasa-klass i
fiffel och båg, så jag kan inte räkna ut på vilket sätt.

Om en bil har blivit ramsned så är det ofta svårt och därmed dyrt att fixa.
Så även om den till det yttre bara ser lindrigt och lokalt skadad ut, så kan det ju ha hänt något som även skevat till de bärande balkarna.

//Brute
Citera
2013-01-17, 00:16
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Om en bil har blivit ramsned så är det ofta svårt och därmed dyrt att fixa.
Så även om den till det yttre bara ser lindrigt och lokalt skadad ut, så kan det ju ha hänt något som även skevat till de bärande balkarna.

//Brute

Ja, så kan det vara och det är dyrt. Och i så fall bör bilarna ha krockat på något vis. Men man funderar: hur gör man för att kvadda två bilar genom en iscensatt krock, som skapar dom här dyrare skadorna som sneda bärande balkar? (Säger inte att det har hänt för dessa två BMW, för det har vi ju ingen aning om, men vilken random bilkrock som helst)
Det är ju inte så enkelt att bara köra ihop, hipp som happ? Man kan väl skada sig om inte annat, eller monterar man på några rallybälten och maxar?

Det borde ju vara enklare att smasha sönder parkerade bilar - men då brukar det mesta ändå gå att reparera. Vad gör man, om man inte eldar i bilen, för att sabotera den ordentligt?
Senast redigerad av Lodjuren 2013-01-17 kl. 00:49.
Citera
2013-01-17, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Men det var väl en enastående tjatig jävel...

Kom med nå't nytt. Det är som en gammal vinylskiva som hakat upp sig.

Kör han copy paste i alla svaromål?

M*GNUS L*NDBERG! VAKNA!!! DU HAR UTFÖRT BROTTET, OCH DET FINNS INTE EN ENDA PERSON SOM TROR ATT DU ÄR OSKYLDIG!

Dessutom: hur ska det gå till för honom att kunna inkomma med det nya köpekontraktet???
Be köparen om en kopia? Lär inte gå, eftersom varken vi eller ML vet vem det är.
Be säljaren om en kopia? EF är säkert mycket hjälpsam. Not...
Mäklaren har säkert en kopia. Men varför skulle han lämna ut den? (Känns som det skulle vara tjänstefel, typ banksekretess eller så?)
Drbrasa kanske inte får ut köpekontraktet, men när nye ägaren söker lagfart framkommer uppgiften om köpeskilling hos lantmäteriet. Allmän handling.
Citera
2013-01-17, 13:50
Medlem
couguars avatar
Dr Brasas fordonshistorik (nedanstående fordon är alltså fordon som tidigare har varit registrerade på Dr Brasa):

LHY959 - Audi A6 2.0 TFSI Avant (170hk) -07 SVART
Köpdatum: 20101227

UER470 - BMW X5 3,01
Köpdatum: 20101214

AYB207 - VOLVO B + V70
Köpdatum: 20091218

DYN169 - TIAB 3710 TWIN XL -09 (släp)
Köpdatum: 20090720

EEE065 - Volvo V70 2.4D (163hk) -06 MBLÅ
Köpdatum: 20090330

CTE452 - Volvo V70 II 2.4D (163hk) -09 LGRÅ
Köpdatum: 20081010

AUM044 - Chevrolet Corvette C6 6.0 Coupé (405hk) -06 SVART
Köpdatum: 20080823

NTO987 - VOLVO 744-842 GLE -88 RÖD
Köpdatum: 20080229

PND286 - YAMAHA PHAXER FX -07
Köpdatum: 20070305

XTY036 - Volvo V70 2.4D (163hk) -06 SVART
Köpdatum: 20060503

PWW867 - Volvo V70 2.4D (163hk) -03 GRÖN
Köpdatum: 20060118

SRU812 - VW Passat 1.9 TDI Variant (130hk) -02 MBLÅ
Köpdatum: 20051118

TJK245 - Land Rover Discovery 2.5 TD5 (137hk) -02 GRÖN
Köpdatum: 20051010

WXU541 - TIAB 3710 TWIN XL -05 (släp)
Köpdatum: 20050621

EUA792 - VW Passat 1.9 TDI Variant (110hk) -98 MBLÅ
Köpdatum: 20050124

WHT537 - YAMAHA SXVIPER -04
Köpdatum: 20050121

DHX786 - Volvo V70 2.5 Bi-Fuel (144hk) -98 VIT
Köpdatum: 20040129

PXF789 - Volvo 245 GL (116hk) -93 VIT
Köpdatum: 20031210

KCM155 - Volvo 945 GL (116hk) -95 VIT
Köpdatum: 20031111

PUN304 - FORD MUSTANG -98 GUL
Köpdatum: 20030721

HHM932 - VOLVO L + 850
Köpdatum: 20030509

PEF435 - SAAB 9000 2,3I CC45B
Köpdatum: 19981124

PPN727 - HARLEY DAVIDSON XLH883 -94
Köpdatum: 19950821
Senast redigerad av couguar 2013-01-17 kl. 14:44.
Citera
2013-01-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
...//Minns inte hur mycket mobiltrafik som var registrerad mellan ML och dom feb-mars 2012....//

Jag får inte upp någon av förundersökningarna just nu men visst förekom det flera samtal till ett annat försäkringsbolag också?
Nånting i bohuslän ( kanske länsförsäkringar ) var det. Så Magnus kanske hade behov av att byta eller komplettera pga mängden skadeanmälningar?
Inte så märkligt om fler försäkringsbolag skulle göra som Folksam då:
http://www.di.se/artiklar/2013/1/17/folksams-fuskpoliser-kartlagger-kansliga-kunduppgifter/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in