2013-10-15, 01:28
Medlem
Lundberg blir i allt väsentligt frikänd på grund av att han inte kunnat visa upp (den obefintliga) bokföringen eftersom han sitter i fängelse och att (den obefintliga) bokföringen ligger i sopsäckar någon annan stans. (Trots det döms han för att verifikationerna inte är korrekt numrerade. )

Domen luktar rutten fisk lång väg, men rätten har valt att hellre fria än fälla.

Lundberg har helt klart en kompetent försvarare, frågan är hur skickligt åklagaren drivit processen.

Hovrätten nästa, antar jag.
Citera
2013-10-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GPSen
Vilken enorm besvikelse! För Brasa blev det visst i slutändan inga större problem att han hade misskött bokföringen och betalat ut svarta löner. Han anlitade "bara" en känd advokat och så slapp Brasa ytterligare straff och näringsförbud och advokatnotan på 100 000 kr skickas t.o.m. till skattebetalarna. Hur mycket har inte Brasa kostat skattebetalarna? Brasa har verkligen kommit lindrigt undan men i folks ögon kanske Brasa döms hårdare. Det finns ju exempel på andra personer som kommit lindrigt undan men där omgivningens avsky mot "fifflandet och fuskandet" varit påtagligt.

Ja se där ja. Lite tur hade de alla fall de dråplig bedrägliga "läkarparet" paret Brasa och Dråsa. Men som sagt i folks ögon är de duktigt rökta. Vem vill ha honom eller henne som läkare?

Vet ni vad som mer har hänt? Faktiskt är det så att eftersom Brasas domar verkar ha tagit slut här. Han döms alltså inte till något mer och rätten tycker på något sätt att staten spenderat tillräckligt med rättsliga resurser på honom. Detta innebär att Dråsa troligen inte behöver Brasas väl vilja för att själv slippa ur rävsaxen.

Brasa har någonstans kommit lindrigare undan än han troligen borde. Detta innebär att han efter en skilsmässa ifrån Dråsa inte tjänar på att öppna käften och sänka henne. För då åker han dit på ännu mer som just nu inte kommit upp på bordet. Dråsa är alltså "fri" att dra vidare till nya jaktmarker utan att behöva släpa på det sänke till man som Brasa är. Hon är "skyddad" så till vida att Brasa vill inte sänka sig själv mer än vad som redan gjorts.

Vi får väl se om min magkänsla har rätt eller fel framöver ...
Citera
2013-10-15, 02:10
Medlem
drflipps avatar
smart att bränna gregher
Citera
2013-10-15, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Lundberg blir i allt väsentligt frikänd på grund av att han inte kunnat visa upp (den obefintliga) bokföringen eftersom han sitter i fängelse och att (den obefintliga) bokföringen ligger i sopsäckar någon annan stans. (Trots det döms han för att verifikationerna inte är korrekt numrerade. )

Domen luktar rutten fisk lång väg, men rätten har valt att hellre fria än fälla.

Lundberg har helt klart en kompetent försvarare, frågan är hur skickligt åklagaren drivit processen.

Hovrätten nästa, antar jag.

Domen är ingen överraskning för mig, då det faktiskt var mer rök än eld. Brottmål är allvarliga saker!

En domstol kan inte basera domar på lukten av rutten fisk eller läsning av en tråd på Flashback. Sista tiden har det varit för många domar utan bevis i detta land, med domstolar som bortser från lagen. Det sker när de tror de kommer undan, men nu var det fokus på denna sak och därför skötte man sig. Precis som alla gör när de är under uppsikt! Paradoxen är att all publicitet var av godo för rättssäkerheten.

Saken handlar inte om att hellre fria än att fälla, det handlar om att när en åklagare påstår att det begåtts en omfattande brottslighet och åtalar en person för den brottsligheten, ska det vara styrkt med bevisning, utöver det du kallar "känslan av rutten fisk".

Denna gång handlar det inte så mycket om kompetent försvarare, det handlar mer om en åklagare som trots att den åtalade var inlåst, inte kunde styrka sitt åtal, med annat än rykten.

Det är en farlig utveckling om en åtalad blir tvungen att redovisa sin ekonomi och förmögenhet när skatt ska drivas in. Det luktar värre än rutten fisk, det luktar rutten rättvisa.
Citera
2013-10-15, 10:29
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Ja se där ja. Lite tur hade de alla fall de dråplig bedrägliga "läkarparet" paret Brasa och Dråsa. Men som sagt i folks ögon är de duktigt rökta. Vem vill ha honom eller henne som läkare?

Vet ni vad som mer har hänt? Faktiskt är det så att eftersom Brasas domar verkar ha tagit slut här. Han döms alltså inte till något mer och rätten tycker på något sätt att staten spenderat tillräckligt med rättsliga resurser på honom. Detta innebär att Dråsa troligen inte behöver Brasas väl vilja för att själv slippa ur rävsaxen.

Brasa har någonstans kommit lindrigare undan än han troligen borde. Detta innebär att han efter en skilsmässa ifrån Dråsa inte tjänar på att öppna käften och sänka henne. För då åker han dit på ännu mer som just nu inte kommit upp på bordet. Dråsa är alltså "fri" att dra vidare till nya jaktmarker utan att behöva släpa på det sänke till man som Brasa är. Hon är "skyddad" så till vida att Brasa vill inte sänka sig själv mer än vad som redan gjorts.

Vad pratar du om (se fetat)? Vad känner du till som talar för att Brasa har något som kan sänka Åsa eller för att Brasa skulle ha sänkt Åsa om den här domen blivit annorlunda? Om du vet något, varför skriver du inte det i dina inlägg i så fall?

Ganska många i tråden vill och hoppas att Åsa ska åka dit på ett eller annat sätt men ingen har hittills kunna prestera något annat än snömos när det kommer till varför hon skulle ha gjort sig skyldig till brott. Är hon inblandad så vore det väl bra om hon får sitt straff men vad är det hon har gjort? Kan någon förklara det? Brasa är uppenbarligen helt tokig i huvudet och klarar nog alldeles utmärkt att driva sin kriminella bana utan att blanda in hustrun. Han har väl hållit på så här i hela sitt liv. Åsa har såvitt jag förstår en annan bakgrund. Men hux flux har hon gått och blivit tungt kriminell menar ni. Återigen, vad är det som talar för detta?
Citera
2013-10-15, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007

Att Brasa och Grandibråsa är totalt rökta råder det ingen som helst tvekan om. Vilken normal människa vill ha dem som läkare? Jag undrar hur de journaler Brasa har fört när han verkligen var läkare (på riktigt) ser ut? En relevant frågeställning är också hur hans egna journaler ser ut dvs tex finns det mycket psykiatriska turer ? Någon som vet eller kan spekulera utgående från det som finns i tråden?

När det gäller Grandiåsa så håller jag med om det du skriver. Hon kan också välja att ligga fullständigt lågt tills preskriptionstid på det som eventuellt inte har kommit upp till ytan har kommit ut. Vill dessa nya jaktmarker ha ett så skadat varumärke som Dr Grandiåsa? När det nu verkar som om hon har svårt att få jobb så kan det ju vara så att arbetsgivare sitter och läser denna tråd för information. Framtida jaktmarker och "banker" samt dess släkt kan ju också sitta och läsa denna tråd och det kan nog bli många diskussioner på temat no no no till Dr Grandiåsa....eller vad tror tråden?
Citera
2013-10-15, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Vad pratar du om (se fetat)? Vad känner du till som talar för att Brasa har något som kan sänka Åsa eller för att Brasa skulle ha sänkt Åsa om den här domen blivit annorlunda? Om du vet något, varför skriver du inte det i dina inlägg i så fall?

Ganska många i tråden vill och hoppas att Åsa ska åka dit på ett eller annat sätt men ingen har hittills kunna prestera något annat än snömos när det kommer till varför hon skulle ha gjort sig skyldig till brott. Är hon inblandad så vore det väl bra om hon får sitt straff men vad är det hon har gjort? Kan någon förklara det? Brasa är uppenbarligen helt tokig i huvudet och klarar nog alldeles utmärkt att driva sin kriminella bana utan att blanda in hustrun. Han har väl hållit på så här i hela sitt liv. Åsa har såvitt jag förstår en annan bakgrund. Men hux flux har hon gått och blivit tungt kriminell menar ni. Återigen, vad är det som talar för detta?

Det kan vara så att skribenten kanske ser ett mönster dvs personer som håller på som paret Brasa brukar oftast ha flera andra järn/problem/sattyg/valfritt ord som inte har kommit upp till ytan. Det kan också vara hållhakar på temat "säger inte du något säger inte jag något". Det skulle inte förvåna mig om båda i framtiden är flaggade hos skatteverket för extra noggranna skattekontroller
Citera
2013-10-15, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Det kan vara så att skribenten kanske ser ett mönster dvs personer som håller på som paret Brasa brukar oftast ha flera andra järn/problem/sattyg/valfritt ord som inte har kommit upp till ytan. Det kan också vara hållhakar på temat "säger inte du något säger inte jag något". Det skulle inte förvåna mig om båda i framtiden är flaggade hos skatteverket för extra noggranna skattekontroller

Du, Televerket2, verkar förvirrad och besatt av fel saker. Att Brasa är en hänsynslös mordbrännare vet vi eftersom han sitter inne för just det brottet. Att han inte arbetar som läkare vet vi, då all hans tid gått åt till olika fastighetsaffärer. Det verkar som du vill hitta mer än det som finns, genom att komma med olika saker som du själv tänker ut om barnet och ytterligare brottslighet.

Nu vet vi omfattningen av det som räknas till brottslig verksamhet. Åklagare har drivit saken i domstol och genom domen har vi svart på vitt hur brottslig Brasan är. Huvudsakliga brotten var mordbrand och försäkringsbedrägerier, som han nu avtjänar straff för.

Vi vet också att Dråsnan inte är åtalad, det enda som räknas, trots misstanken om att hon kan ha vetat mer än hon ger sken av. Men det är hennes rättighet att inte sätta dit sig själv.

Dråsnan kan räkna med att faran är över oavsett preskriptionstid, då skattemyndigheten har haft god tid på sig att göra kontroller och eftertaxeringar. Man kan inte utgå ifrån att alla pengar de har, är genom fusk, eftersom vi har inte arvs eller förmögenhetsskatt längre. Därför är dessa uppgifter inte längre offentliga som det var fram till 2006, då det framgick av taxeringar. De har också ägt flera dyra bostäder som de sålt. De har tjänat bra på hyresverksamheter, där inkomsterna var höga oavsett om de betalade rätt skatt, eller fuskade.

Min slutsats är att de har det gott ställt ekonomiskt, och att Dråsnan inte är i akut behov av arbete. Hennes prioritering verkar vara att hålla fokus på bevisbördan, som är mer lukrativt rent ekonomiskt än att jobba utanför hemmet.
Citera
2013-10-15, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du, Televerket2, verkar förvirrad och besatt av fel saker. Att Brasa är en hänsynslös mordbrännare vet vi eftersom han sitter inne för just det brottet. Att han inte arbetar som läkare vet vi, då all hans tid gått åt till olika fastighetsaffärer. Det verkar som du vill hitta mer än det som finns, genom att komma med olika saker som du själv tänker ut om barnet och ytterligare brottslighet.

Nu vet vi omfattningen av det som räknas till brottslig verksamhet. Åklagare har drivit saken i domstol och genom domen har vi svart på vitt hur brottslig Brasan är. Huvudsakliga brotten var mordbrand och försäkringsbedrägerier, som han nu avtjänar straff för.

Vi vet också att Dråsnan inte är åtalad, det enda som räknas, trots misstanken om att hon kan ha vetat mer än hon ger sken av. Men det är hennes rättighet att inte sätta dit sig själv.

Dråsnan kan räkna med att faran är över oavsett preskriptionstid, då skattemyndigheten har haft god tid på sig att göra kontroller och eftertaxeringar. Man kan inte utgå ifrån att alla pengar de har, är genom fusk, eftersom vi har inte arvs eller förmögenhetsskatt längre. Därför är dessa uppgifter inte längre offentliga som det var fram till 2006, då det framgick av taxeringar. De har också ägt flera dyra bostäder som de sålt. De har tjänat bra på hyresverksamheter, där inkomsterna var höga oavsett om de betalade rätt skatt, eller fuskade.

Min slutsats är att de har det gott ställt ekonomiskt, och att Dråsnan inte är i akut behov av arbete. Hennes prioritering verkar vara att hålla fokus på bevisbördan, som är mer lukrativt rent ekonomiskt än att jobba utanför hemmet.

Varför är det så känsligt att ta upp hennes del i Brasan? Tråden ger utan tvekan indicier på att så är fallet. Jag utrycker åsikter och spekulerar. Det är det som vi gör här på Flashback.
Citera
2013-10-15, 16:52
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Det tror jag inte. Varför förklaras inte det mönstret i så fall. Ligger det någon slags generell statistik bakom misstankarna. Det verkar i så fall extremt tunt och långsökt.
Citera
2013-10-15, 16:55
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Varför är det så känsligt att ta upp hennes del i Brasan? Tråden ger utan tvekan indicier på att så är fallet. Jag utrycker åsikter och spekulerar. Det är det som vi gör här på Flashback.
Berätta. Hennes haveri i rättssalen pekar inte i någon riktning egentligen och att hennes mor har pengar på ett bankkonto som emanerar från ML är inte så väldigt komprometterande om man ska vara ärlig. Vad finns det mer för indicier?
Citera
2013-10-15, 19:29
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Du menar förtalar och sprider falska rykten. Vi fascineras av ekobrottsmaskinen brasa, du stalkar och trakasserar frugan och barnet bland annat genom att ringa socialen och snacka skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in