2012-06-03, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Tack. Och nej, jag missuppfattade inte dig, snarare misstolkade du mitt sista inlägg

Ja så var det nog. Ni få sluta hasta igenom inläggen när ni läser.
Det blir sådan otrevlig stämning och onödiga dispyter.

OnT: Är det konstaterat att Dråsa var ute vid huset den aktuella kvällen eller är det bara en tidningsanka från pressens sida?
Citera
2012-06-03, 21:48
Medlem
Dubbelfels avatar
Jag har bara ytligt följt med utredningen och tråden, men jag noterar att förhörsledaren surnade till mot slutet och sa något i stil med "Men herre gud människa, du är överbevisad. Du VAR på brandplatsen strax innan branden". Varpå läkaren säger något i stl med "Nej, min GPS var där, inte jag".

Kan det vara så att han talar sanning? Att läkarparet har agerat tillsammans. Att herr läkare köpte grejerna på Biltema medan fru läkare tuttade på?

Jag antar att den teorin har lanserats förut. Har fru läkare alibi?
Citera
2012-06-03, 21:48
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
De tio flaskorna tändvätska kunde han säkert bära själv, men han hade ju också med sig två 25 liters dunkar med diesel. Klart att pulkan var ämnad för att frakta dem.

Jag tror det var 20-liters, men det är ointressant. Däremot vill jag minnas att någon av poliserna som var satt att ringa runt till de olika bensinstationerna frågade dem ifall de hade noterat "någon som tankade _mindre_ än 5-liter". Det tyckte jag var anmärkningsvärt klantigt.
Jag hittar tyvärr inte nu vart jag läste det.
Citera
2012-06-03, 21:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel
Jag har bara ytligt följt med utredningen och tråden, men jag noterar att förhörsledaren surnade till mot slutet och sa något i stil med "Men herre gud människa, du är överbevisad. Du VAR på brandplatsen strax innan branden". Varpå läkaren säger något i stl med "Nej, min GPS var där, inte jag".

Kan det vara så att han talar sanning? Att läkarparet har agerat tillsammans. Att herr läkare köpte grejerna på Biltema medan fru läkare tuttade på?

Hon är nog rätt så jäkla oskyldig. Om poliserna hade haft det minsta möjliga att gå på i den teorins bana så skulle hon redan sitta häktad.
Citera
2012-06-03, 21:54
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dubbelfel

dråsa var hos mamma i sundsvall.
Citera
2012-06-03, 22:00
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
När jag tittar på Biltemas jeepdunkar (antar att det var sådana) finns det en gjord av plast och en av plåt. Bägge rymmer 20 liter och har en konstruktion som gör att locket inte slarvas bort.
Den misstänkta plasthögen talar då för modellen gjord av plast. Att den även är 50 kronor billigare än den av plåt är ovidkommande.
FUP sid 143
Där finns kopia av kvittot ur Biltemas databas, på kvittot som Drbrasa slarvat bort.
Där finns 20l plastdunk art. nr. 88-421, inköp av 2st.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Vattendunk-88420/
Citera
2012-06-03, 22:05
Medlem
Vikt på bränslet.
40 liter diesel + jeepdunkar = 34 kg
10 liter tändvätska = 8 kg
totalt 42 kg

Varför pulka vid barmark (som någon skrev)? Eller så lades planen fram när det var snö på backen.
Har snöat in på pulkan

Edit: räknefel
Senast redigerad av Mutbar 2012-06-03 kl. 22:08.
Citera
2012-06-03, 22:07
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBeachParty
Ja så var det nog. Ni få sluta hasta igenom inläggen när ni läser.
Det blir sådan otrevlig stämning och onödiga dispyter.

OnT: Är det konstaterat att Dråsa var ute vid huset den aktuella kvällen eller är det bara en tidningsanka från pressens sida?

Det är nog mes största sannolikhet en tidningsanka.

Däremot hänger jag upp mig lite på hennes två förhör där hon lämnar olika uppgifter:
"Förhör med Wihlbeck, Åsa; 2012-03-06 09:03
Åsa har inte själv varit och tittat på huset efter branden.

Förhör med Wihlbeck, Åsa; 2012-03-12 13:50
Åsa tillfrågas om hon nu någon gång under de senaste dagarna varit framme vid
eldningsplatsen. Åsa svarar att hon har varit där och fotograferat platsen eftersom hon tyckte
att polisen inte visat något intresse av platsen vid husrannsakan
. Vid tillfället gick hon
"omkring lite" på eldningsplatsen."

Endera har hon glömt sitt första vittnesmål eller så har hon de facto varit där mellan de två förhörstillfällena. Jag lutar åt det senare.
Citera
2012-06-03, 22:08
Medlem
Alla dessa miljoner ska flyttas hit och dit. 6 miljoner ska in på Åsas mammas konto. Åsa själv har 2-3 miljoner på sitt konto. Hur många företagare har dessa summor i sina händer, dvs kapital som ej ligger låsta i investeringarna. Har det överhuvudtaget kommit fram att paret sålt någon av sina tidigare investeringar. Tankar de ut vinst ur bolagen ska de ju beskattas, så varför finns pengarna på deras privata konton ?
Citera
2012-06-03, 22:09
Medlem
ispiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mutbar
När jag tittar på Biltemas jeepdunkar (antar att det var sådana) finns det en gjord av plast och en av plåt. Bägge rymmer 20 liter och har en konstruktion som gör att locket inte slarvas bort.
Den misstänkta plasthögen talar då för modellen gjord av plast. Att den även är 50 kronor billigare än den av plåt är ovidkommande.
DrBrasa köpte vita plastdunkar/vattendunkar med svarta lock.
Pulkan och flaskorna med tändvätska var svarta.
Också därför han köpte en grön presenning ca 1,5x1,5m för att täcka över dem vid transporten.
När han väl hade fyllt upp de vita dunkarna insåg han att dunkarna blev mörka av dieseln varför presenningen inte längre behövdes.
Presenningen tog han hem ouppackad till kontorskojan.

Förmodligen samma tankar kring valet av sprayfärg inför klottrandet.
Gul sprayfärg syns inte så väl mot den vita bakgrunden i mörkret. Dvs mindre upptäcktsrisk.
Svart färg hade synts från andra sidan sjön, även i mörker.
Att han sen kunde återanvända sprayfärgen till modul-kojorna ute på soptippen var såklart också en ekonomisk fördel.
Citera
2012-06-03, 22:12
Medlem
Fula Gubbens avatar
Pulkan hittades alltså uppe vid Danderyds Sjukhus. Nämnde detta för ca 100 sidor sedan, mest eftersom det var så komiskt att poliserna som utredde branden hittade den, snarare än någon annan. Dock har jag svårt att se geografin här -- någon som orkar skärmdumpa en karta och rita in relevanta punkter på klassiskt Flashback-manér?

Vad gäller pulkan och transporten av denna kvällen innan det planerade brottet, så ligger tillvägagångssättet helt i linje med Brasas dumsluga personlighet IMO -- genom att förbereda det hela med ett dygns förbehåll så minskar riskerna att åka fast -- enligt Brasas synsätt alltså. Ser det alltså som högst trovärdigt att han använder pulkan för att få dit sin otympliga pyromanutrustning, enligt LordDennings beskrivning.

Den yngre brodern Dalton seglar upp som en dark horse här, och tarvar nog en fullständig FB-genomlysning.
Senast redigerad av Fula Gubben 2012-06-03 kl. 22:14.
Citera
2012-06-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
FUP sid 143
Där finns kopia av kvittot ur Biltemas databas, på kvittot som Drbrasa slarvat bort.
Där finns 20l plastdunk art. nr. 88-421, inköp av 2st.

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Kok-och-vatten/Vattendunk-88420/
Klantigt av mig att inte tänka på en vattendunk när man ska frakta diesel 200 spänn billigare oxå. Det förklarar även de hittade locken. Tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in