Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-02-11, 16:27
  #10801
Medlem
Tråden fortsätter att vara läsvärd! Intressant med info:n avseende restriktionerna t ex! Uppenbarligen kan han ju ha haft möjlighet att skicka ett uppdragsbrev ang överföringen. Men det är ju fortfarande underligt att "KFM & Co" ännu inte verkar ha agerat avs dessa pengar - borde de inte ha betalningssäkrats för länge sedan???!! Att en STOR summa pengar skyndsamt lämnar ett konto ML förfogar över, och det just när han frihetsberövats, borde väl få alla möjliga larmklockor att ringa, eller?!

Inser också att jag HELT hade missat vad ML:s restriktioner innebar i övrigt - jag var övertygad om att han inte fick ta del av mediebevakningen... och det verkar ju många andra här ha utgått ifrån också...
Citera
2013-02-11, 16:29
  #10802
Medlem
MrEscimos avatar
Citat:

Helt rätt. Det kan ju ha varit en misslyckad stöld av vem som helst, eller någon (vem som helst) som egentligen inte var ute efter att stjäla lastbilen utan ville orsaka sabotage.

Sen är det inte förvånande om en eller annan höjer på ögonbrynen samt spekulerar i "bedrägeri-termer", när någon - inom loppet av två månader - befinner sig i situationer där en lastbil demolerar fordon mitt i natten och en bil brinner upp sent på kvällen.

Det är som allt runt brasa, spekulationer. Det finns inga direkta vittnesmål utan "klantiga" händelser som ger en indiciekedja som är svår att förklara bort. Till slut gick det inte längre utan verkligheten kom ikapp. Hade han låtit bli att åka pulka vid tvättmaskinerna så kanske han hade klarat sig ett litet tag till.
Men han blev girigare och girigare och när rastgården blev toalett så var det för sent.

Det var någon som spekulerade i att brasa skulle skrivit något brev att ta fram utifall att något hände. Detta tror jag inte eftersom brasa "levde", om han lärt sig av detta, i tron att allt löser sig och man kommer undan hela tiden.
Vad gäller dråsna så tror jag att hon är av samma skrot och korn som brasa. Kaka söker maka.
Citera
2013-02-11, 16:31
  #10803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren

Helt rätt. Det kan ju ha varit en misslyckad stöld av vem som helst, eller någon (vem som helst) som egentligen inte var ute efter att stjäla lastbilen utan ville orsaka sabotage....//
Mmm... Är det pajasaen Kent på Billebro, kan nog vadsomhelst komma fram nu. Är en kille av samma skrot och korn som våran pajas. Återkommer när mer tid finnes men här kan ni rota lite:
https://www.flashback.org/t1235601
https://www.flashback.org/sok/Billebro
Citera
2013-02-11, 16:35
  #10804
Medlem
Lodjurens avatar
Hann inte redigera, det uppstod ett fel i inlägget ovan. Så här ska det vara:


TILLÄGG: 2011 kanske är Bilarnas år, enligt någon slags Brasaisk astrologi:
  • Jan 2011: Säljer bil till Bjästa, mätarställningen var sänkt juni 2009 - till 3500 mil.
  • Feb 2011: Säljer bil på Blocket till Umeåbo.
  • Feb 2011: I vart fall tre bilar, av ML:s kvarvarande bilar har lägre mätarställning i kontrollbesiktningarna feb 2011 jmf med föregående besiktningar.
  • April 2011: Bilen som såldes i feb (ovan) till Umeåbon, gick sönder i april. Verkstan upptäcker att mätarställningen är manipulerad. Köparen inleder samtal med ML om detta, vill ha kompensation alt häva köpet. Förhandlingarna drar ut på tiden. Se juli nedan.
  • Maj 2011: Lastbil kör över ML:s släp och in i ML:s åtta år gamla BMW (som krockar en annan BMW).
  • Juli 2011: ML ska återta Umeåbilen (se feb 2011). Den 3 juli, två dagar innan köpet skulle hävts, brinner bilen upp (ML döms 2012 för bedrägeri - mäterställningen).
  • Nov 2011: ML anmäler bil stulen. Bilen hade körförbud sen okt. Trafikavgifter betalas dock fortfarande, 2012.
  • Dec 2011: ML bokför bilköp á 133 490 kr som "transportkostnad".

Trådlänk - sammanställning fordon.


Inte så här:
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2013-02-11 kl. 16:47. Anledning: trådinläggs-länk
Citera
2013-02-11, 17:18
  #10805
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foliekepsen
Tråden fortsätter att vara läsvärd! Intressant med info:n avseende restriktionerna t ex! Uppenbarligen kan han ju ha haft möjlighet att skicka ett uppdragsbrev ang överföringen.

Ja, för en som inte kan så mycket om sådana saker (=jag) så ter det sig ju inte omöjligt, i teorin. Men vad är praxis?

Citat:
Men det är ju fortfarande underligt att "KFM & Co" ännu inte verkar ha agerat avs dessa pengar - borde de inte ha betalningssäkrats för länge sedan???!! Att en STOR summa pengar skyndsamt lämnar ett konto ML förfogar över, och det just när han frihetsberövats, borde väl få alla möjliga larmklockor att ringa, eller?!

Visst är det stora summor, sex miljoner. Jag tänker dock att det finns väl ingen anledning för exempelvis banken att reagera, eftersom ML fyra veckor innan överföringen (2012-03-16) hade ansökt och beviljats lån för någon fastighetsaffär, med industrifastigheten Solna Ugnen som säkerhet.

Skatteverket ansökte ju i våras bara om att en miljon skulle betalningssäkras (svarta lönerna). Därför fanns det ingen grund för KFM att höja beloppet. Sen beslutade SV i dec 2012 om ytterligare upptaxering, men ML har betalat in dom tre miljonerna.

Cirka två miljoner av ML:s halva av Solna Ugnen har dock tagits som kvarstad i Trygg-Hansa-tvisten (beslut muf, 2013-01-10).


Citat:
Ursprungligen postat av MrEscimo
Det är som allt runt brasa, spekulationer. Det finns inga direkta vittnesmål utan "klantiga" händelser som ger en indiciekedja som är svår att förklara bort.

Ja, det finns onekligen en del "klantiga" händelser.

Citat:
Det var någon som spekulerade i att brasa skulle skrivit något brev att ta fram utifall att något hände. Detta tror jag inte eftersom brasa "levde", om han lärt sig av detta, i tron att allt löser sig och man kommer undan hela tiden.

Det är jag som spekulerar i det. Kan ju vara helt fel. Men om brevet ej skulle ha lämnat häkte/domstol (vilket vi inte vet något om just nu), med eller utan tillstånd, så återstår möjligheten att han kan ha skrivit instruktionerna innan han anhölls. Kanske under perioden då han kände till att han var misstänkt? (tänker på telefonavlyssningen, där han i samtal med ÅW säger att polisen kanske misstänker honom, eller vad som nu sas).


Citat:
Ursprungligen postat av Merkantila
Mmm... Är det pajasaen Kent på Billebro, kan nog vadsomhelst komma fram nu. Är en kille av samma skrot och korn som våran pajas. Återkommer när mer tid finnes men här kan ni rota lite:
https://www.flashback.org/t1235601
https://www.flashback.org/sok/Billebro

Intressant. Jag tänkte att man borde kolla upp det där företaget som ägde lastbilen. Tack. Den första tråden innehåller ju massa spännande saker om denna KB

Eftersom det redan finns trådar på Flashaback om företaget kanske man bör fördjupa sig mer i dom trådarna - vad gäller just hans företag. Det jag tycker är intressant i vår ML-tråd är vad det kan finnas för eventuella gemensamma nämnare eller annat som har bäring på lastbilsincidenten den 8 maj 2011. Kanske inga alls, men man kan ju hålla korpgluggarna öppna ändå. Ett av KB:s företag (121.nu) har gått i konkurs.
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2013-02-11 kl. 17:45. Anledning: korrigerar; TH var det som ansökte om kvarstad
Citera
2013-02-11, 19:03
  #10806
Medlem
SuperTeflons avatar
Nya intressanta saker avslöjas hela tiden i den här tråden.

Stagekrock 2011-05-08:

Jag vet inte hur biltjuvar är funtade, men om de inte spände fast sig ordentligt efter att stulit lastbilen borde de ha skadat sig och börjat blöda och då skulle polisens hundar säkert fått upp ett spår. I min läckbergsdeckarmatade värld är biltjuvar inte så noggranna med att spänna fast sig och stjäl vanligtvis "roligare" bilar än IVECO skåpbilar, för spänningens skull. Jag vet inte hur polishundar fungerar heller, men, skulle de missa spåret om någon som bodde i fastighetens källare skulle gått in och gömt sig där? Det borde ju då lukta källartroll/fuskläkare 'all over the place - liksom'. Väktaren hade enligt rapporten inte observerat någon trolig gärningsman i närheten, så att gömma sig i ugnenkällaren passar in i händelseförloppet. Avsaknaden av verktyg i bilen som använts vid 'stölden', tyder också på att en mycket snål, kanske till och med patologiskt snål, gärningsman varit inblandad, då verktygen tydligen togs med från bilen efter krocken. Hade polisen hittat verktygen i bilen hade nog dessa nämnts i rapporten och skickats på analys. Som grädde på moset finns bara en person i tråden som bevisligen kör som en biltjuv. Det finns det meriter från brottsregistret som styrker.

Min Cluedogissning är att krocktestdockan i sammanhanget är en småväxt man med en kriminell hjärna i gärdsgårdsserien!

Krock FUP:

När vi ändå är inne på skrynklad bilplåt, finns det ytterligare en bil, en Volvo tror jag som 'drabbades' av en försäkringsskada där hela sidan blev intryckt, oklart hur. Det finns uppgifter om detta i FUPen. Jag vill minnas att polisen fotograferade skadan till och med. Skadan var ganska djup och såg ut som en påkörning från sidan, säkert som amen i kyrkan också den en 'smitolycka'. Man antar att det, det smets ifrån, som vanligt var det egna ansvaret för olyckan. Detta var ett 'pågående försäkringsärende' enligt Dr Brasa, eller i bästa fall ett nytt skrynkligt missförstånd som han gillar att omge sig med.

Dr Brasa borde skaffa sig ett 'frequent flyer-kort' hos sitt försäkringsbolag!
__________________
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-02-11 kl. 19:11.
Citera
2013-02-11, 20:34
  #10807
Medlem
wilmerxys avatar
Jag ser att det spekuleras hur Dr brasa fått ut en betalningsöverföring från häktet, alternativt andra möjligheter.
Jag vill inte dra in Klementinen i något ohederligt men ponera att han fått läsa ett underskrivet brev i häktet, som av en händelse var daterat från någon dag -innan- drbrasa blev häktad, och sedan har brevet -oturligt - ramlat ner i hans väska, där brevet sedan följt med -andra - brev/papper när han lämnade över dessa till Åsa för hennes del.

Något sådant - eller mer rakt på sak om man så vill.
Citera
2013-02-11, 22:12
  #10808
Medlem
OurFranks avatar
En fråga till alla kunniga i denna tråd: vad är status på husaffären (Kevinge)? Jag vet att tillträdesdatum sköts fram i samband med branden, men är tanken att Brasa ska fullfölja köpet och i så fall när? Har Fischer några krav på Brasa?
Citera
2013-02-11, 22:19
  #10809
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OurFrank
En fråga till alla kunniga i denna tråd: vad är status på husaffären (Kevinge)? Jag vet att tillträdesdatum sköts fram i samband med branden, men är tanken att Brasa ska fullfölja köpet och i så fall när? Har Fischer några krav på Brasa?

Säljaren hävde köpet i november 2012 och fick ML att gå med på hävningen. Sen lades dom två fastigheterna (Kevinge strand 7B/brandskade Harry Schein-villan samt Kevinge strand 7A/tomten) ut till försäljning.

Den brandskadade villan såldes 2013-01-17 för 11,5 miljoner kr men tomten har visat sig vara mer svårsåld.

Fischer har stämt ML på cirka två miljoner kr (yrkanden, 2013-02-04 samt trådinlägg). ML nekar och tycker inte att han behöver betala något "eftersom huset var hans" (enligt hans retorik ända sen mars 2012), eller i vart fall inga två miljoner.

Försäkringsbolaget har också stämt honom (ca två miljoner kr). Huvudförhandling är planerad till september 2013 (prot muf 2013-01-10). ML vill inte betala till Trygg-Hansa heller.
__________________
Senast redigerad av Lodjuren 2013-02-11 kl. 22:24. Anledning: länkar
Citera
2013-02-13, 11:50
  #10810
Medlem
Den här J* han D*relöv på Skeppsholmen har nog en god bonusperiod att se fram emot. Nu har han lyckats kränga 22,5 miljonerskåken i Kevinge också! Kanske till en annan miljardär! ( där målade jag in mig i ett hörn, men det jag menade var att för den kategori som attraheras av att bo i Kevinge finns det säkert copycats som kan tänka sig göra som miljardärerna och dölja sin adress och personliga ägande, av olika skäl, genom att köpa hus, tomter, fritidsboende mm genom bolag registrerade i skatteparadis.) Nu återstår bara "pulkabacken" så har han mission completed i Kevinge.

Jag gillar det innovativa greppet att få ut pengar på två BMW, ett släp och en lastbil i en smäll, undra om det var Länsförsäkringar för hela slanten och att det därför dyker upp sådana här trådar: https://www.flashback.org/t2080556 med tanke på det här, saxat ur första förhöret med Magnus på sidan 339:
"ML: Det är samma bank tror...vänta, nu ska vi se. Jag har...nej, men Länsförsäkringar finns också. De har Bank". Jag har tre kort som jag använder. Två är Swedbank och ett är Länsförsäkringar".
Hur lättlurade är egentligen försäkringsbolagen?
Även om K* nt Billebro är en " ful fisk" så tror jag inte att han har kapacitet i Magnus klass, att hitta på liknande upplägg men är säkert med som "sleeping partner". Hade lite med honom att göra för ca 15-16 år sedan och han var inte direkt förtroendegivande, med försök att låta affäruppgörelser vara 'svarta' samt försök att ragga alla han hade att göra med till någon slags New Age-sekt. Kollade aldrig upp det och valde en annan leverantör då hela hans uppenbarelse sände taskiga vibbar. Men han var säkert klippt o skuren som en framtida samarbetspartner i Magnus bedrägerirörelse.

Frågan om brevet med uppmaning till Åsa att föra över 6 miljoner till mammans konto bör ju onekligen granskas lite närmare. Varför blev inte Åsa tillfrågad om det i förhören med henne? Varför förhörde man inte mamman? Varför förhörde man inte P*ter R på Godispalatset som väl var inblandad i Turkietprojektet och som Magnus hade 47 telefonkontakter med i februari 2012? Kan möjligtvis allt detta ligga i "slasken" för att det var ett sidospår med rimliga förklaringar? Jag hatar att bara komma med frågor o inga svar.
Citera
2013-02-13, 12:01
  #10811
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merkantila
Frågan om brevet med uppmaning till Åsa att föra över 6 miljoner till mammans konto bör ju onekligen granskas lite närmare. Varför blev inte Åsa tillfrågad om det i förhören med henne? Varför förhörde man inte mamman? Varför förhörde man inte P*ter R på Godispalatset som väl var inblandad i Turkietprojektet och som Magnus hade 47 telefonkontakter med i februari 2012? Kan möjligtvis allt detta ligga i "slasken" för att det var ett sidospår med rimliga förklaringar? Jag hatar att bara komma med frågor o inga svar.

Om ML beviljas ett lån på åtta miljoner för ett fastighetsprojekt och sen för över pengar till någon som ingår i samma styrelse som honom själv, så kanske inte det är så relevant för mordbrandsutredningen. Däremot kanske det framkommer mer om dessa miljoner i ekobrottsutredningen. Det beror ju lite på om åklagaren bedömer att det finns något problematiskt omkring det där Turkietprojektet.
Citera
2013-02-13, 13:45
  #10812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lodjuren
Om ML beviljas ett lån på åtta miljoner för ett fastighetsprojekt och sen för över pengar till någon som ingår i samma styrelse som honom själv, så kanske inte det är så relevant för mordbrandsutredningen. Däremot kanske det framkommer mer om dessa miljoner i ekobrottsutredningen. Det beror ju lite på om åklagaren bedömer att det finns något problematiskt omkring det där Turkietprojektet.

Har det bekräftats att det finns något Turkietprojekt överhuvudtaget? För min del är hela upplägget märkligt.

Om nu banken beviljat ett lån på 8 miljoner kronor i kontanter enbart på en företagsbelåning utan lyftplan eller köp av annan egendom som säkerhet så kan jag inte låta bli att fundera på om bankkillen tyckte så här i efterhand att det var värt priset. I min värld går bankaffärer sällan till så. Jag tycker att det ligger närmare till hands att gissa på en olovlig vinstutdelning. Men som sagt det ska bli intressant att se om det här lånet dyker upp i en ekobrottsutredning.

**Dr Brasa ansiktet utåt i marknadsföringen av Swedbank, så passande på alla sätt och vis...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback